Svet

21.11.2018. 12:46

Tim Nove ekonomije

Autor: Zoran Đorđević

Nemački trgovinski lanci glavni na evropskom tržištu, u JIE i dalje lokalni lanci

Trendovi na tržištu maloprodaje

Svet

21.11.2018. 12:46

Poslednjih nekoliko godina vodeći nemački trgovinski lanci povećali su tržišni udeo na evropskom tržištu i osigurali vodeću poziciju, ali lokalni lanci i dalje imaju budućnost, ocenio je danas u hotelu Hajat na Fruitnet Forumu JIE Francisco Boras, konsultant španske kompanije Anecoop.

„U period 2011-2017 rast tržišnog udela lokalnih lanaca bio je veći od rasta prvih 20 tržišnih lidera. Lokalni lanci imaju budućnost jer se lakše prilagođavaju zahtevima kupaca”, rekao je Boras na panelu posvećenom budućnosti svežeg voća.

Njegova analiza prvih 20 evropskih trgovinskih lanaca pokazala je da je tržišni udeo prvih 10 u tom periodu porastao sa 30,8 odsto na 34,5 odsto. 

Ako se gleda zemlja porekla, pet  vodećih nemačkih i šest vodećih francuskih lanaca u 2011. imali su sličan udeo od 15 odsto. U 2017. godini istih pet nemačkih ima udeo od 19,7 odsto dok su  francuski pali na 12,5 odsto udela, naveo je Boras. 

Kako je rekao, primetno je da je u nemačkim lancima u tom periodu bio značajan rast diskontne prodaje, dok su kod francuskih rasli hipermarketi. 

U posmatranom periodu, engleski lanci izgubili su deo tržišta, pali su sa 8,5 odsto na 7,1 odsto. U društvu 20 najvećih pojavila su sve dva ruska lanca koja drže 2,7 odsto tržišta, a novina je i jedan digitalni lanac koji drži skromnih 1,7 odsto udela u Evropi. 

Govoreći o tržištu Jugoistočne Evrope, Boras je rekao da u Srbiji najveći tržišni udeo ima Deleze sa 20,6 odsto. Agrokor je lider u Hrvatskoj sa 21 odsto, u Srbiji i Bosni i Hercegovini je drugi po tržišnom učešću sa 15,9 odsto i 12 odsto udela, a ima ga i na tržištu Crne Gore. Na bosanskom tržištu lider je lokalni lanac Bingo čiji je udeo 19 odsto. Nemački lanci na tržištu JIE su na srednjim pozicijama, austrijski Špar je prisutan u Hrvatskoj i Sloveniji, a zanimljivo je prisustvo turskog lanca u Makedoniji. 

U četiri zemlje jugozapadne Evrope (Evropa Francuska, Španija, Italija i Portugalija) tržišni lideri su lokalne kompanije, ali ima i nemačkog Lidla, Metroa i Aldi-ja. 

U srednjoj Evropi (Nemačka, Švajcarska i Austrija), lideri su takođe isključivo lokalne kompanije, ali nema drugih kompanija osim iz ove tri zemlje. 

U Istočnoj Evropi, situacija je daleko šarenija jer su posle pada Berlinskog zida mnogi zapadni lanci pokušali da se pozicioniraju na ovom tržištu, objasnio je Boras. 

Boras je istakao da nijedan tržišni lider u ovom delu Evrope nije lokalna kompanija. Nemački lanci su lideri u Rumuniji, Slovačkoj i Bugarskoj. U Mađarskoj dominira engleski Tesco. U Poljskoj je neočekivano  nekad najmanji lokalni lanac postao lider nakon što ga je kupila portugalski trgovinski lanac. Francuski lanci su prisutni u Poljskoj,  Mađarskoj i Rumuniji. Engleskih lanaca osim u Mađarskoj,  ima u Poljskoj i Češkoj. 

Zanimljva su dešavanja i u Rusiji gde se zbog geopolitičke situacije zapadni lanci povlače a otvara se prostor za lokalne lance, rekao je Boras.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.