Srbija

24.09.2021. 13:30

Katarina Baletić

Autor: Nova Ekonomija

Subvencije za aerodrome dodeljivaće se po „kratkom postupku“?

Država bi uskoro mogla da dodeljuje subvencije za aerodrome, pristaništa, komunalne usluge, telekomunikacije, elektrodistrubuciju i slične usluge bez dosadašnje procedure koja podrazumeva saglasnost Republičke komisije za kontrolu dr...

Foto: Wikimedia - Julian Nyča

Srbija

24.09.2021. 13:30

Država bi uskoro mogla da dodeljuje subvencije za aerodrome, pristaništa, komunalne usluge, telekomunikacije, elektrodistrubuciju i slične usluge bez dosadašnje procedure koja podrazumeva saglasnost Republičke komisije za kontrolu državne pomoći. 

Aerodromi koji godišnje imaju manje od 200.000 putnika, kao i pristaništa sa manje od 300.000 putnika, moći će da dobijaju državnu pomoć bez potrebne saglasnosti republičke Komisije, što je do sada bila praksa, navodi se u Nacrtu uredbe koje se nalaze u procesu javnih konsultacija.

Broj putnika treba da bude prosečno manji od ovog broja dve godine pre nego što se aerodromu ili pristaništu dodeli državna pomoć.

Aerodrom „Konstantin Veliki“ u Nišu u toku 2020. godine je imao oko 154.000 putnika, a 2019. 422.000 putnika.
Aerodrom „Morava“ u Kraljevu otvoren je 2019. godine, ali je već 2020. njegov rad suspenvodan usled pandemije. Prvi komercijalni letovi uspostavljeni su u julu ove godine, kada je poleteo prvi avion iz Kraljeva ka Solunu.

Ovom uredbom, država će subvencije moći da daje bez saglasnoti Komisije i svim preduzećima koje obavljaju usluge od opšteg ekonomskog interesa sve dok iznos državne pomoći ne prelazi 15 miliona evra godišnje.

Izuzetak su jedino firme iz sektora saobraćaja i saobraćajne infrastrukture.

Država najavila subvencije za ugradnju solarnih panela

Takođe, uvek usklađena državna pomoć, odnosno ona za koju nije potrebno prijavljivanje Komisiji, trebalo bi da postane i svaka subvencija namenjena za usluge obavezne zdravstvene i socijalne zaštite, kao i za prateće aktivnosti (npr. kod istraživanja), piše u nacrtu uredbe.

Država može da u navedenim slučajevima dodeljuje državnu pomoć bez saglasnosti Komisije na period do deset godina.

Šta je usluga od opšteg ekonomskog interesa?

U nacrtu uredbe se objašnjava da je usluga od opšteg ekonomskog interesa delatnost koja „u redovnim tržišnim uslovima ne može da se pruži u nephodnom obimu, kvalitetu ili kontinuitetu koji zadovoljava opšti društveni interes, bez učešća države“.

Dodaje se da ova usluga može da se odnosi i na posao koji je poveren javnim preduzećima.

Uslugu od opšteg ekonomskog interesa definiše i Zakon o zaštiti potrošača.

Usluge od opšteg društvenog interesa su pre svega elektronsko komunikacione usluge, distribucija i javno snabdevanje električnom energijom, gasom i toplotnom energijom, kao snabdevanje pijaćom vodom. 

RTV-u 25 miliona dinara državne pomoći za digitalizaciju

Takođe, pod ove usluge spadaju i odvodnjavanje i prečišćavanje atmosferskih i otpadnih voda, prevoz putnika u javnom prevozu, poštanske usluge, održavanje čistoće, odlaganje komunalnog otpada, upravljanje i održavanje groblja i slično.

Subvencije za aerodrome sa manje transparetnosti

Institucija koja bude davala državnu pomoć je obavezna da na svojoj internet stranici ili na drugi transparentan način objavljuje podatke informacije o poverenoj usluzi.

U slučaju aerodroma, pristaništa, zdravstvene i socijalne zaštite, kao i naknade do 15 miliona evra godišnje, institucije će morati da objavljuju samo sadžaj akta o poveravanju i informacije o godišnjem iznosu naknade, dok neće biti obaveze da se objavljuju obrazloženja, sadržaje javnih konsultacija i dr.

Institut iz Banja Luke projektuje Aerodrom Trebinje

Republička komisija je na svom sajtu objavila obaveštenje da će komentare i predloge u vezi sa nacrt nove Uredbe uslovima i kriterijumima usklađenosti državne pomoći u obliku naknade za obavljanje usluga od opšteg ekonomskog interesa primati do 26. septembra 2021. godine isključivo putem onlajn pošte.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.