Poreski obveznici koji ne vrše isporuku dobara i pružanje usluga fizičkim licima ne smatraju se obveznicima fiskalizacije i nemaju obavezu da nabave fiskalni uređaj, poručio je danas ministar finansija Siniša Mali.
Ministar odgovarao je danas putem Instagram profila na pitanja građana o paušalnom oporezivanju.
Građane je zanimao uticaj novog modela fiskalizacije na paušalce, od čega zavisi visina poreza, da li će porez biti povećan.
Evo šta su građani još pitali, a šta je ministar odgovorio:
PITANJE: Šta se menja kod paušalaca koji su u obavezi da imaju kase?
SINIŠA MALI: Zakonom o fiskalizaciji propisana je obaveza evidentiranja prometa preko elektornskog fiskalnog uređaja, između ostalih, i preduzetnicima – paušalcima koji vrše promet dobara na malo i pružaju usluge fizičkim licima, osim preduzetnika paušalaca čija je delatnost oslobođena Uredbom o određivanju delatnosti kod čijeg obavljanja ne postoji obaveza evidentiranja prometa na malo preko elektronskog fiskalnog uređaja. Sa tim u vezi, nije od značaja za fiskalizaciju na koji način peduzetnik plaća porez na prihode od samostalne delatnosti.
PITANJE: Da li paušalci koji ne pružaju usluge fizičkim licima moraju da nabave novu fiskalnu kasu?
SINIŠA MALI: U skladu da sa zakonom o fiskalizaciji poreski obveznici koji ne vrše promet na malo nisu obveznici fiskalizacije. Prema tome, poreski obveznici koji ne vrše isporuku dobara i pružanje usluga fizičkim licima ne smatraju se obveznicima fiskalizacije i nemaju obavezu da nabave fiskalni uređaj.
PITANJE: Da li se porez može plaćati jednom godišnje?
SINIŠA MALI: Odredbama čl. 100 i 110 Zakona o porezu na dohodak građana propisano je da se porez na paušalni prihod od samostalne delatnosti utvrđuje i plaća po rešenju nadležnog poreskog organa u roku od 15 dana po isteku svakog meseca. S tim u vezi, ukazujemo da porez dospeva u rokovima propisanim zakonom. Navedeno ne sprečava poreskog obveznika da svoje poreske obaveze plaća pre roka dospelosti.
PITANJE: Da li se eko taksa plaća i prve godine postojanja?
SINIŠA MALI: Što se tiče eko takse (naknade za zaštitu i unapređivanje životne sredine) napominjemo da novoosnovani obveznik nije oslobođen olaćanja predmetne nakande. Iznos naknade za plačanje se utvrđuje na osnovu stepena uticaja na životnu sredinu (u zavisnosti od pretežne delatnosti koju obveznik vrši) i veličine pravnog lica (mikro pravna lica i preduzetnici su posebna kategorija) srazmerno periodu obavljanja delatnosti.
Prema zakonu o nakanadama za korišćenje javnih dobara obveznik naknada je pravno lice i preduzentik koji obavlja određene aktivnosti koje utiču na životnu sredinu, a obveznik je dužan da svaku promenu koja je od uticaja na utvrđivanje obaveze prijavi nadležnom organu u roku od 15 dana od dana nastanka promene.
PITANJE: Da li će biti povećani porezi i ostali izdaci od Nove godine?
SINIŠA MALI: S obzirom na to da utvrđivanje visine obaveza po osnovu poreza na dohodak i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje za obveznike koji se oporezuju na paušalno utvrđen prihod zavisi od većeg broja kriterijuma nije moguće dati odogovr o visini ovih obaveza koji bi se odnosio na sve obveznike. Kriterijumi za utvrđivanje visine obaveza po osnovu poreza i doprinosa za obveznike koji se paušalni oporezuju nisu promenjeni.
PITANJE: Od čega zavisi koliki će porez biti? Da li je to fiksno, ili zavisi na osnovu posla?
SINIŠA MALI: Preduzetnici paušalci plaćaju porez na dohodak i doprinose za obavezno socijalno osiguranje po stopama propisanim Zakonom o porezu na dohodak i Zakonu o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje. Paušalno utvrđen prihod predstavlja osnovicu za obračun obaveza za porez na dohodak građana i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje. Visina paušalno utvrđenog prihoda se izračunava u skladu sa članom 41. Zakona o porezu na dohodak građana.
Polaznu osnovu za utvrđivanje visine paušalnog prihoda predstavlja pretežna delatnost koju preduzetnik obavlja, s tim da se ta polazna osnova dalje koriguje primenom sledećih elemenata: registrovano sedište obveznika, vremenski period koji je protekao od registracije obveznika, starost obveznika i njegova radna sposobnost, kao i ostale okolnosti koje utiču na ostvarivanje dobiti.
Primena navedenih kriterijuma za utvrđivanje visine paušalnog prihoda bliže je uređena Uredbom o bližim uslovima, kriterijumima i elementima za paušalno oporezivanje obveznika poreza na prihode od samostalne delatnosti.
Ono što je posebno važno da poreski obveznik na osnovu navedenih kriterijuma može unapred tačno izračunati svoje obveze po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje, s obzirom na to da njihova primena ne dozvoljava nikakvu procenu od strane poreskog inspektora.
Upravo zbog tog razloga donošenje rešenja o visini obaveze po osnovu poreza na dohodak i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje za obveznike koji se oporezuju na paušalno utvrđen prihod je u potpunosti digitalizovano.