BOS PO TRNJU
Šta je uistinu značila poseta predsednika Srbije Parizu i prijem u Jelisejskoj palati?
Dojenje je više od hranjenja. Dojenje je jedinstveno iskustvo kojim započinje majčinstvo i najbolja hrana i prirodna zaštita za bebu. Oko ovoga ne bi trebalo da bude polemike, a tako dojenje vidi i Nacionalni program podrške dojenju, koji Srbija ima od 2018.
„Samo budi istrajna“, rečenica je koju najčešće čuju nove mame. Međutim, uspeh ne zavisi samo od istrajnosti, nego i od brojnih faktora u okruženju majke. Podaci iz Srbije nisu blistavi: – Tek svako četvrto dete iz opšte populacije je u prvih šest meseci isključivo dojeno, a u romskoj populaciji ovaj procenat je i do tri puta niži.
Majčino mleko je najkvalitetnija, uvek dostupna i potpuno besplatna hrana za bebe. Kako je onda moguće da se u Srbiji suočavamo sa relativno lošom statistikom o dojenju? Mame se vrlo često suočavaju sa barijerama koje mogu da utiču na ishod i uspešnost u dojenju, a mnoge barijere se mogu preduprediti ako mama dobije dobre savete – od toga kako da pravilno postavi bebu na dojku, kako da otkloni nesigurnosti povezane sa akutnim ili hroničnim zdravstvenim stanjima majke, do zabrinutosti oko toga da li je mleko dovoljno dobro i da li je beba dovoljno sita.
Kao i u drugim oblastima života, tako i u dojenju, samo dobra informisanost stvara samopouzdanje i pobeđuje strah. Da bi mama bila dobro informisana potrebno je da svi akteri sa kojima se susreće u ovom procesu, kao što su zdravstveni radnici, uključujući lekare, medicinske sestre, babice, dijetetičare, konsultante za laktaciju, farmaceute, savetnike u zajednici, volontere, koji uvode majke u iskustvo dojenja, budu obučeni i da pružaju pouzdane informacije i podršku kada je najpotrebnija.
Dr Jelena Zajeganović Jakovljević, rukovoditeljka programa za zdravlje i rani razvoj dece u UNICEF-u u Srbiji, ističe da kao zajednica treba da osiguramo podršku koja je korak ispred porodice da bi sva deca u Srbiji zakoračila u svoje detinjstvo i život na što zdravijim temeljima.
„Korisno je za roditelje da saveti i poruke o dojenju budu dostupni ne samo u susretu sa zdravstvenim radnicima, već širom zajednice, u vrtiću, prodavnici, parku, apoteci, na radnom mestu ili na mestima susreta sa grupama drugih roditelja“, kaže ona.
Zaštita, promocija i podrška dojenju, ostvarena kroz održive nacionalne i lokalne politike, mere i svima dostupne programe, sada je više nego ikada prioritet ako želimo da obezbedimo bolje ishode za svako dete.
„Ako odgovorimo na najčešće izvore nesigurnosti kod majki i očeva na temu dojenja i ako negujemo zajednicu u kojoj je podrška dojenju važna, u kojoj se dojenje predstavlja i doživljava kao moguća misija, majkama samo preostaje da istraju u dojenju, barem prvih šest meseci, a prema mogućnostima i godinu do dve, pa čak i više godina života bebe“, zaključuje dr Zajeganović Jakovljević.
Da zajednica ima sluha, mogu da pokažu i kompanije koje rade u Srbiji, tako što neće idealizovati dohranu za bebe i zamene za majčino mleko, tako što se neće agresivno reklamirati, ne samo preko masovnih medija, već i preko društvenih mreža, postera u pedijatrijskim ordinacijama, ali i načinom na koji pozicioniraju ove proizvode na policama prodavnica.
Privredna komora Srbije, Ministarstvo zdravlja, Svetska zdravstvena organizacija i UNICEF započeli su aktivni dijalog o zaštiti dojenja kao javnozdravstvenog prioriteta i usklađivanja sa Međunarodnim pravilnikom o načinu reklamiranja mlečnih formula, fer poslovanju i plasiranju ovakvih proizvoda. U tom dijalogu učestvuje i maloprodajni lanac Delez Srbija, koji je već pružio podršku inicijativi.
Na ulaznim vratima svih Maxi, Mega Maxi, Tempo i Shop&Go prodavnica širom zemlje postavljene su edukativne poruke o važnosti dojenja. Poruke imaju za cilj da podsete građane da je dojenje ne samo hrana, već ljubav i uteha, te da majčino mleko nije obrok stalnog sastava, već se prilagođava rastu svakog deteta.
Dojenje jeste čudo, ali čudo prirode, a ne „nešto nemoguće“. Dojenje je svakodnevno čudo, koje svaka mama može da izvede, ali samo uz punu podršku čitave zajednice. A svaka beba to čudo zaslužuje, za budućnost u znaku dobrog zdravlja i emotivnog blagostanja.
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs
Šta je uistinu značila poseta predsednika Srbije Parizu i prijem u Jelisejskoj palati?
Prosečna marža u trgovinama na malo u Srbiji kreće se od oko 21-22 odsto do 31-32 odsto, ali je manja od one u Evropi. Maloprodaja nije kriva za visok rast cena u srpskim prodavnicama, a profiti trgovinskih ...
U proizvodnju struje u narednim decenijama moraće da se investira više desetina milijardi evra, jer Srbija više ne može dugoročno da se oslanja na nasleđene kapacitete iz socijalizma, sa izuzetkom hidrocentr...
Srbija mora da uskladi svoju unutrašnju i spoljnu politiku, odnosno da demokratski odluči o svom usmerenju ka velikim silama, glavna je poruka okruglog stola pod nazivom „Srbija između Istoka i Zapada“. Pone...
PREMIUM sadržaji na platformi NovaEkonomija.rs Inforamcije koje imaju dodatnu vrednost
POGLEDAJ SVE