Kako ukrajinski rat i kriza koja je usledila nakon pandemije izgledaju iz ugla brodara? Kako prevazilazite poremećaje u globalnom lancu snabdevanja?
Stevica Čarapić: Protekle tri godine su zauvek promenile način na koji kompanije posluju. Lanci snabdevanja su stalno bili u prekidu zbog različitih razloga, kao što su zatvaranja usled COVID-a, nedostatak opreme i brodskog prostora i zakrčenja u lukama. Odgovor MSC-a na krizu na globalnom nivou bio je brz, u smislu ulaganja u flotu, opremu, nove usluge i intermodalna rešenja. Istovremeno, razvoj digitalnih rešenja bio je imperativ, kao način da se izbegnu kašnjenja u razmeni dokumentacije i da se usluge MSC-a učine dostupnim klijentima u svakom trenutku. Lokalno smo radili na uspostavljanju novih železničkih usluga iz Rijeke i Bara, pošto su postojeći intermodalni kapaciteti bili prebukirani, što je izazivalo kašnjenja u unutrašnjem saobraćaju ka i iz Srbije.
Stevica Čarapić, direktor MSC(Mediterranean Shipping Company)Foto: MSC
Svoje prevoze obavljate preko mreže regionalnih morskih luka – Bar, Kopar, Rijeka, a u Srbiji preko Sremske Mitrovice i Pančeva. Kojim vestima iz oblasti upravljanja lukama biste se najviše radovali?
Stevica Čarapić: Saobraćaj barži na Dunavu je veoma važan za ovaj region, a glavna stvar koja bi omogućila povećanje obima kontejnerskih barži na reci bilo bi obezbeđivanje pouzdanih uslova za redovan i nesmetan transport i efikasno rukovanje kontejnerima. Svaka investicija koja bi obezbedila ove uslove bila bi pozdravljena sa naše strane. Kopneni kontejnerski terminali sa kojima sarađujemo (NELT Beograd, M-BOX Niš) imaju veoma efikasne sisteme za rukovanje kontejnerima, kao i LEGET u Sremskoj Mitrovici, bilo bi od ključne važnosti kada bi i rečni terminali sledili njihov primer.
Srbija, kao i Severna Makedonija, je zemlja bez izlaza na more, pa je važan deo vaše ukupne usluge kopneni prevoz, tj. prevoz od vrata do vrata. Da li je trenutna obnova putne i železničke infrastrukture vaš jedini izazov u ovoj oblasti?
Stevica Čarapić: Pored kvaliteta infrastrukture i tekuće rekonstrukcije pruga i puteva u regionu, kapaciteti graničnih prelaza imaju problem da se izbore sa porastom obima železničkog i drumskog saobraćaja koji se desio u poslednjih nekoliko godina. Aktuelne administrativne procedure takođe usporavaju transport za i iz Srbije preko regionalnih luka, a iako se ulažu napori da se ove komplikovane procedure pojednostave, rešavanje ovih pitanja bi kompanijama iz Srbije i Severne Makedonije uštedelo značajne količine vremena.
Gde vidite najveći potencijal Srbije i mogućnosti rasta?
Stevica Čarapić: Primetili smo značajan rast izvoza jabuka u 2022. godini, uglavnom na Bliski istok i u Indiju, kao i drveta, sirovina i guma. Što se tiče uvoza, srpsko tržište bele tehnike se svake godine povećava i ne sumnjamo da će Srbija nastaviti da raste i u budućnosti. Zbog toga je neophodno povećati i ubrzati infrastrukturna ulaganja kako bi se obezbedila bolja povezanost zemlje sa širim regionom, od čega će imati koristi ne samo lokalna ekonomija, već i za tranzitni saobraćaj.
Koje inovativne usluge nudite klijentima na ovom tržištu?
Stevica Čarapić: MSC je razvio nekoliko digitalnih rešenja sa ciljem da kupcima pruži veću kontrolu i bolji pregled njihovih pošiljaka, kao i da uštedi vreme i novac. MyMSC, onlajn platforma za ponude i rezervacije, već je usvojena od strane većine naših klijenata, dok je naše elektronsko rešenje razvijeno na bazi blockchain tehnologije tek na početku. MSC-ov eBL omogućava svim stranama uključenim u rezervaciju pomorskih pošiljaka da samostalno naprave kopiju teretnice, pošalju instrukcije, potvrde je i pošalju elektronski, putem nezavisne blockchain platforme, bez ikakvog ometanja poslovnih operacija. Ovo je brz, jednostavan i bezbedan način razmene brodskih teretnica bez štampanja, koji osim što je brži i jeftiniji, pomažue svim stranama da smanje ugljenični otisak svog lanca snabdevanja. Aplikacija je dostupna pošiljaocima, uvoznicima i trgovcima svih industrija i veličina širom sveta i ne zahteva dodatnu IT infrastrukturu ili operativne promene. Za više informacija posetite www.msc.com/ebl. Pored ovih, postoje i druga, relativno nova rešenja kao što su Smart Containers i Direct Integrations, sa kojima naši klijenti tek treba da se upoznaju.
Vaši klijenti u kontejnerima prevoze razne vrste robe, sve od sirovina do elektronskih roba, a na lokalnom tržištu ste veoma poznati po transportu robe pod temperaturnim režimom, poput voća i mesa. Da li je ova usluga rezervisana samo za velike proizvođače i trgovce, ili ima prostora i za manje kompanije?
Stevica Čarapić : Ponosimo se našim ličnim pristupom svakom klijentu, bez obzira na količinu tereta i ili obim poslovanja. Mnogo smo uložili u obezbeđivanje adekvatne opreme za teret koji se prevozi pod temepraturnim režimom tokom poslednjih nekoliko godina, a naša flota ima najsavremeniju tehnologiju, uključujući Controlled Atmosphere kontejnere (CA), koja omogućava precizno podešavanje temperature i ventilacije unutar kontejnera kako bi se osiguralo da roba stigne na destinaciju u stanju u kom je utovarena u kontejner. Naš globalni tim od preko 1,000 posvećenih stručnjaka za rashladne kontejnere poseduje znanje kako se rukuje ovom vrstom tereta i na raspolaganju su klijentima u svakom trenutku. Zbog svega navedenog je ovaj tip prevoza dostupan svima – velikim kompanijama i malim, a prevezli smo preko 2 miliona TEU (twenty foot equivalent unit) jedinica tereta 2021. godine, nadmašivši prethodni rekord od 1,9 miliona TEU u 2020. godini.
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs
Ministarstvo poljoprivrede usvojilo je žalbe i ukinulo rešenja o pasivizaciji seoskih domaćinstava Predraga Veljkovića, Zlatka Kokanovića i Đoke Ćurčića, a predmeti su vraćeni prvostepenom organu na ponovni ...
Gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić najavio je da će javni prevoz u Beogradu od 1. januara 2025. godine biti besplatan za sve, prenosi N1.„Od 1. januara 2025. godine sav javni prevoz u Beogradu biće ...
Japanski proizvođači automobila Nisan i Honda potvrdili su danas da razmatraju mogućnosti bliske saradnje, ali su demantovali da ti pregovori uključuju i spajanje u jedinstvenu kompaniju.Ranije danas nei...
Regulatorni institut za obnovljivu energiju i životnu sredinu (RERI) podneo je inicijativu za ocenu ustavnosti i zakonitosti odluke kojom su zgrade Generalštaba i Ministarstva odbrane u Beogradu izgubile sta...
NOVA EKONOMIJA
prtplatite se za čitanje premium sadržaja
PREMIUM sadržaji na platformi NovaEkonomija.rsInforamcije koje imaju dodatnu vrednost
Koristimo kolačiće kako bismo osigurali da vam pružimo najbolje iskustvo na našoj veb stranici. Ako nastavite da koristite ovaj sajt, pretpostavićemo da ste saglasni sa tim.Ok