Vesti iz zemlje

26.12.2022. 14:34

PROMO

Autor: MSC

Izazovi globalnih lanaca snabdevanja i šta to znači za Srbiju

Sagovornik : Stevica Čarapić, generalni direktor Mediteranske brodske kompanije

Foto: MSC

Kako ukrajinski rat i kriza koja je usledila nakon pandemije izgledaju iz ugla brodara? Kako prevazilazite poremećaje u globalnom lancu snabdevanja?

Stevica Čarapić: Protekle tri godine su zauvek promenile način na koji kompanije posluju. Lanci snabdevanja su stalno bili u prekidu zbog različitih razloga, kao što su zatvaranja usled COVID-a, nedostatak opreme i brodskog prostora i zakrčenja u lukama. Odgovor MSC-a na krizu na globalnom nivou bio je brz, u smislu ulaganja u flotu, opremu, nove usluge i intermodalna rešenja. Istovremeno, razvoj digitalnih rešenja bio je imperativ, kao način da se izbegnu kašnjenja u razmeni dokumentacije i da se usluge MSC-a učine dostupnim klijentima u svakom trenutku. Lokalno smo radili na uspostavljanju novih železničkih usluga iz Rijeke i Bara, pošto su postojeći intermodalni kapaciteti bili prebukirani, što je izazivalo kašnjenja u unutrašnjem saobraćaju ka i iz Srbije.

Stevica Čarapić, direktor MSC(Mediterranean Shipping Company)Foto: MSC

Svoje prevoze obavljate preko mreže regionalnih morskih luka – Bar, Kopar, Rijeka, a u Srbiji preko Sremske Mitrovice i Pančeva. Kojim vestima iz oblasti upravljanja lukama biste se najviše radovali?

Stevica Čarapić: Saobraćaj barži na Dunavu je veoma važan za ovaj region, a glavna stvar koja bi omogućila povećanje obima kontejnerskih barži na reci bilo bi obezbeđivanje pouzdanih uslova za redovan i nesmetan transport i efikasno rukovanje kontejnerima. Svaka investicija koja bi obezbedila ove uslove bila bi pozdravljena sa naše strane. Kopneni kontejnerski terminali sa kojima sarađujemo (NELT Beograd, M-BOX Niš) imaju veoma efikasne sisteme za rukovanje kontejnerima, kao i LEGET u Sremskoj Mitrovici, bilo bi od ključne važnosti kada bi i rečni terminali sledili njihov primer.

Srbija, kao i Severna Makedonija, je zemlja bez izlaza na more, pa je važan deo vaše ukupne usluge kopneni prevoz, tj. prevoz od vrata do vrata. Da li je trenutna obnova putne i železničke infrastrukture vaš jedini izazov u ovoj oblasti?

Stevica Čarapić: Pored kvaliteta infrastrukture i tekuće rekonstrukcije pruga i puteva u regionu, kapaciteti graničnih prelaza imaju problem da se izbore sa porastom obima železničkog i drumskog saobraćaja koji se desio u poslednjih nekoliko godina. Aktuelne administrativne procedure takođe usporavaju transport za i iz Srbije preko regionalnih luka, a iako se ulažu napori da se ove komplikovane procedure pojednostave, rešavanje ovih pitanja bi kompanijama iz Srbije i Severne Makedonije uštedelo značajne količine vremena.

Gde vidite najveći potencijal Srbije i mogućnosti rasta?

Stevica Čarapić: Primetili smo značajan rast izvoza jabuka u 2022. godini, uglavnom na Bliski istok i u Indiju, kao i drveta, sirovina i guma. Što se tiče uvoza, srpsko tržište bele tehnike se svake godine povećava i ne sumnjamo da će Srbija nastaviti da raste i u budućnosti. Zbog toga je neophodno povećati i ubrzati infrastrukturna ulaganja kako bi se obezbedila bolja povezanost zemlje sa širim regionom,  od čega će imati koristi ne samo lokalna ekonomija, već i za tranzitni saobraćaj.

Koje inovativne usluge nudite klijentima na ovom tržištu?

Stevica Čarapić: MSC je razvio nekoliko digitalnih rešenja sa ciljem da kupcima pruži veću kontrolu i bolji pregled njihovih pošiljaka, kao i da uštedi vreme i novac. MyMSC, onlajn platforma za ponude i rezervacije, već je usvojena od strane većine naših klijenata, dok je naše elektronsko rešenje razvijeno na bazi blockchain tehnologije tek na početku. MSC-ov eBL omogućava svim stranama uključenim u rezervaciju pomorskih pošiljaka da samostalno naprave kopiju teretnice, pošalju instrukcije, potvrde je i pošalju elektronski, putem nezavisne blockchain platforme, bez ikakvog ometanja poslovnih operacija. Ovo je brz, jednostavan i bezbedan način razmene brodskih teretnica bez štampanja, koji osim što je brži i jeftiniji, pomažue svim stranama da smanje ugljenični otisak svog lanca snabdevanja. Aplikacija je dostupna pošiljaocima, uvoznicima i trgovcima svih industrija i veličina širom sveta i ne zahteva dodatnu IT infrastrukturu ili operativne promene. Za više informacija posetite www.msc.com/ebl. Pored ovih, postoje i druga, relativno nova rešenja kao što su Smart Containers i Direct Integrations, sa kojima naši klijenti tek treba da se upoznaju.

Vaši klijenti u kontejnerima prevoze razne vrste robe, sve od sirovina do elektronskih roba, a na lokalnom tržištu ste veoma poznati po transportu robe pod temperaturnim režimom, poput voća i mesa. Da li je ova usluga rezervisana samo za velike proizvođače i trgovce, ili ima prostora i za manje kompanije?

Stevica Čarapić : Ponosimo se našim ličnim pristupom svakom klijentu, bez obzira na količinu tereta i ili obim poslovanja. Mnogo smo uložili u obezbeđivanje adekvatne opreme za teret koji se prevozi pod temepraturnim režimom tokom poslednjih nekoliko godina, a naša flota ima najsavremeniju tehnologiju, uključujući Controlled Atmosphere kontejnere (CA), koja omogućava precizno podešavanje temperature i ventilacije unutar kontejnera kako bi se osiguralo da roba stigne na destinaciju u stanju u kom je utovarena u kontejner. Naš globalni tim od preko 1,000 posvećenih stručnjaka za rashladne kontejnere poseduje znanje kako se rukuje ovom vrstom tereta i na raspolaganju su klijentima u svakom trenutku. Zbog svega navedenog je ovaj tip prevoza dostupan svima – velikim kompanijama i malim, a prevezli smo preko 2 miliona TEU (twenty foot equivalent unit) jedinica tereta 2021. godine, nadmašivši prethodni rekord od 1,9 miliona TEU u 2020. godini.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.