Vesti iz zemlje

01.03.2023. 16:54

Autor: Katarina Baletić

ChatGPT će zauvek promeniti školstvo

Panel FEFA fakulteta o ChatGPT i obrazovanju Foto: FEFA fakultet

Kako će ChatGPT uticati na obrazovanje

Iako su prve reakcije na pojavu ChatGPT (alata veštačke inteligencije) koje se tiču obrazovanja bile negativne, sada je sve više ideja kako ovaj alat može da bude koristan za učenje, zaključak je tribine organizovane na FEFA fakultetu.

„Ako postavite pitanje Chat GPT-u kako može da se upotrebi u obrazovanju on će ponuditi nekoliko opcija: brži pristup informacijama, dodatna podrška u radu formalne nastave pogotovo u okruženjima gde fizička ispomoć nije moguća, visok nivo interaktivnosti, sistematizacija konkretnog problema i praktičnih ili seminarskih radova“, rekla je istraživačica u oblasti jezičkih modela i veštačke inteligencije sa Matematičkog instituta SANU i Matematičkog fakulteta Anđelka Zečević.

ChatGPT nije svemoćan i tumačenje onoga što program omogućava u javnosti je često pogrešno interpretirano.

ChatGPT u osnovi predstavlja jezički model, što nije isto što i baza znanja.

Model je istreniran na milijardama reči, ali sami izvori i algoritmi koji se koriste još uvek nisu dostupni za proveru. Upravo zbog toga, neophodan je kritički pristup ovom alat što istovremeno stvara priliku i pritisak za korenitu promenu obrazovnog sistema.

U vezi sa tim, ocenjivanje u školi u novim okolnostima bilo je još jedno pitanje pokrenuto od strane publike ove debate.

„Ako učenik zna kako da definiše problem Chat GPT-u, proveri tačnost dobijenih odgovora, ispravi ih ili prepravi, za mene ne postoji dilema da li ga i kako treba oceniti“, rekla je direktorka Matematičke gimnazije Mirjana Katić.

Ona dodaje da „dečije razmišljanje“ nosi mnogo više smelosti, a time i bolje razumevanje i prihvatanje budućnosti i ove vrste alata.

„Kako pametno postaviti pitanje, odabir reči, kako verbalizovati, povezati, kritički promisliti i na kraju, proveriti – predstavlja skup neophodnih veština koje treba da se, po mom mišljenju, integrišu u najranije razrede osnovne škole. Deca možda i bolje od nas vide važnost vremena i ova tehnologija upravo to i donosi.“, rekla je Katić.

Ovaj alat sigurno može pomoći načinu učenja – sintezi znanja, izražavanju, i pomeranju fokusa sa krajnjeg rezultata na metod i postupak, kao što je učinjeno u slučaju pojave digitrona, kako kaže softverski inženjer i menadžer u oblasti veštačke inteligencije iz Majkrosoft Srbija, Andreja Ilić.

„Najveća paralela između Web pretrage i jezičkih modela jeste u tome što treba da očekujemo – relevantan rezultat, ne tačan. Vrlo često možemo od jezičkih modela dobiti zanimljiv odgovor, istovremeno prilično lošiji rezultat od Web pretrage jer ne možemo doći do tačnog izvora – kada primera radi zatražite izvor najjednostavnijih matematičkih koncepata, jezički model vrlo često greši“, objašnjava istraživačica u oblasti jezičkih modela i veštačke inteligencije na Univerzitetu u Pasau i Istraživačko-razvojnom centaru za veštačku Inteligenciju
Srbije Jelena Mitrović.

Ona dodaje da je prilikom bilo koje pretrage na internetu, podrazumeva se da postoji doza rezerve i naknadne provere.

Hoćemo li zbog tebe ostati bez posla?

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.