Ni Er Srbija (Air Serbia) ni Etihad nisu želeli da komentarišu tvrdnju predsednika Aleksandra Vučića da je srpska nacionalna avio-kompanija u potpunosti u državnom vlasnštvu i da traži novog globalnog partnera. Vučić je tokom nedavne posete Kataru najavio da će Srbija novog strateškog partntera tražiti u Katar Ervejzu, a javnost je ostala uskraćena za informaciju da li je i kada je domaći Er Srbija prekinula višegodišnju saradnju sa nacionalnom avio-kompanijom Ujedinjenih Arapskih Emirata.
„Er Srbije je danas u potpunosti u srpskim rukama, srpskoj državi pripada. Ono što mi gledamo je da u budućnosti izbegnemo neke rizike… Danas poslujemo odlično, imali smo čist profit, ali znamo da situacija neće biti tako i toliko povoljna kao što je danas. Zato sam zamolio i emira Katara da nam popmogne u budućnosti i da vidi postoji li njihov interes da nam postane strateški partner,“ rekao je Vučić prilikom vikend-posete Kataru.
Javno dostupni podaci u međuvremenu pokazuju da Etihad i dalje poseduje 16,4 odsto akcija Er Srbije, a da je Vlada Srbije vlasnik preostalih 83,6 odsto.
Na pitanja koliko Etihad trenutno ima vlasništva u Er Srbiji, da li je plan da Srbija preuzme celokupno vlasništvo i kakvi su dalji planovi, na upite Nove ekonomije nisu odgovorili ni iz Er Srbije ni iz Etihada.
Iz Etihada su odogovorili da pitanja pošaljemo Er Srbiji, ali nacionalna avio-kompanija do objavljivanja teksta nije odgovorila na naše upite.
Srbija je do sada dva puta dokapitalizovala Er Srbiju.
Početkom septembra 2022. godine je povećala osnovni kapital za 15,5 miliona evra i tako udeo države uvećala na 83,6 odsto vlasništva. Udeo Etihada se tada smanjio na 16,4 odsto.
Više od 100 miliona evra Srbija je uplatila u osnovni kapital u decembru 2020. godine. Tada je udeo Srbije u vlasništvu porastao sa 51 na 82 odsto.
Er Srbija profitabilna u 2022.
Prema preliminarnim rezultatima, Er Srbija je 2022. godinu završila sa profitom od 21 milion evra. To bi bila prva godina od izbijanja pandemije koju je kompanije završila u plusu, a u saopštenju se ističe da je to urađeno „bez ijednog evra državnih subvencija“.
Poslednji dostupan konsolidovani finansijski izveštaj Er Srbije je za 2021. godinu i u ovoj godini avio-kompanija je imala 16,6 miliona evra gubitka. Godinu ranije, pandemijske 2020. godine, gubitak je bio 43,6 miliona evra.
Nekoliko dana pre Vučićeve izjave, 3. marta, Er Srbija je promenila jednog člana nadzornog odbora. Umesto Adama Bena Bukadidaa (Adam Ben Boukadida) iz Velike Britanije imenovan je Rafael Guarita Kintas Alves (Raffael Guarita Quintas Alves) iz Brazila.
U oktobru 2022. godine Marijan Kocić je zamenio Gorana Grozdanića na mestu člana izvršnog odbora.
U januaru 2022. godine je Marija Sokić, bivša izvršna direktorka za finansije Elektromreža Srbije (EMS), imenovana za članicu izvršnog odbora Er Srbije.
U decembru 2021. godine Er Srbija je dobila i novog generalnog direktora. Umesto Dankana Nejsmita (Duncan Naysmith) iz Ujedinjenog Kraljevstva, imenovan je Jirži Marek (Jiri Marek) iz Češke.
Nejsmit je iz Er Srbije prešao na poziciju finansijskog direktora (Chief Financial Officer) u Katar Ervejzu, na koju je imenovan u julu 2022. godine, kako je objavio ExYuAviation.
Etihad umesto investicija davao kredite
Etihad Ervejz je postao manjinski vlasnik Er Srbije 2013. godine. Međutim, umesto investiranja u srpsku avio-kompaniju, Etihad je u decembru te godine pozajmio Er Srbiji 40 miliona dolara. Ovaj dug je konvertovan u osnovni kapital, a Etihad je postao vlasnik 49 odsto akcija.
Međutim, jedino je glavnica konverovatna u akcije, dok je Er Srbija i dalje bila dužna da Etihadu vrati kamatu na glavnicu u skladu sa Ugovorom o zajmu.
Er Srbija je 2015. i 2016. godine uzela još dva kredita od Etihadove kompanije, EA Partners.
Srpska avio-kompanija je poslednji zajam otplatila u junu 2021. godine, a na vraćanje dugova Etihadu potrošeno je blizu 116 miliona dolara.
Avionima Er Srbije u februaru letelo 200.743 putnika