BOS PO TRNJU
Šta je uistinu značila poseta predsednika Srbije Parizu i prijem u Jelisejskoj palati?
Bio je prvi, nekima i jedini auto u životu. Danas je stvar luksuza,
pa i ekstravagancije – teško ga je kupiti, još teže održavati, a vozi se
samo ponekad, kad je lepo vreme
„FIĆA — Prevozno sredstvo s točkovima, velikodušnije „automobil”.
Iako predviđen za prevoz omanjih putnika na kratkim relacijama, fićom su
čitave familije (sa koferima, strinama i loncem punjenih paprika za
usput) putovale u posetu rođacima na drugi kraj zemlje. Kupovina Fiće je
šezdesetih godina bio događaj ravan rođenju ili smrtnom slučaju u
porodici. Inicijacija novog Fiće vršila se tako što bi vlasnik ukrcao
neverovatnu količinu oduševljene susedske dece i provozao ih po kraju…”.
Ovim rečima Dejan Novačić u Leksikonu YU mitologije oslikava fenomen
velike Jugoslavije – „fiću”.
Ovo je bio prvi automobil u većini jugoslovenskih porodica. I danas je
simbol svakodnevice i putovanja za mnoge bivše Jugoslovene. Muzej
Istorije Jugoslavije posvetio mu je izložbu, simbolično – na platou
ispred Muzeja 25. maj.
Trideset Fića i njihovih vlasnika šepurilo se pred posetiocima, koji su
došli na izložu ne bi li se setili srećih vremena i razmenili priče o
sopstvenim iskustvima sa ovim automobilom. I svako je imao šta da
ispriča – i ponosni vlasnici i oni koji su nekad davno imali ovo
vozilo.
„To je nešto nežno, kao neka žena. Nežno i krhko“, opisuje svoj
automobil Beograđanin Vladimir Ristić. On kaže da je njegov stric među
prvima u Prištini kupio fiću i da se tada u njega zaljubio. Danas može
sebi da priušti i luksuzni automobil, ali fića ima posebno mesto u
garaži. Ne izvozi se svakodnevno, samo u posebnim prilikama. „Prvog Ficu
kupio sam 1970. godine i to na kredit, kada sam se zaposlio. Tada ste
to sebi mogli da priuštite, čak i od prvog posla. Tada je bilo lako i
održavati fiću, delova je bilo na svakom koraku i to prilično jeftinih.
Danas me, ipak, ovo zadovoljstvo mnogo košta. Delove je teško naći, a i
kada ih nađete, prodavci ih cene kao suvo zlato – što u neku ruku i
jesu, jer ih je malo. Skupo je danas voziti fiću“, kaže kroz smeh i
dodaje da mu nije žao para, jer ga taj automobil asocira na lepa vremena
kada su i obični ljudi mogli sebi da priušte nešto lepo.
Nastavak teksta možete pročitati u trećem broju štampanog izdanja časopisa „Nova Ekonomija“
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs
Šta je uistinu značila poseta predsednika Srbije Parizu i prijem u Jelisejskoj palati?
Prosečna marža u trgovinama na malo u Srbiji kreće se od oko 21-22 odsto do 31-32 odsto, ali je manja od one u Evropi. Maloprodaja nije kriva za visok rast cena u srpskim prodavnicama, a profiti trgovinskih ...
U proizvodnju struje u narednim decenijama moraće da se investira više desetina milijardi evra, jer Srbija više ne može dugoročno da se oslanja na nasleđene kapacitete iz socijalizma, sa izuzetkom hidrocentr...
Srbija mora da uskladi svoju unutrašnju i spoljnu politiku, odnosno da demokratski odluči o svom usmerenju ka velikim silama, glavna je poruka okruglog stola pod nazivom „Srbija između Istoka i Zapada“. Pone...
PREMIUM sadržaji na platformi NovaEkonomija.rs Inforamcije koje imaju dodatnu vrednost
POGLEDAJ SVE