BOS PO TRNJU
Šta je uistinu značila poseta predsednika Srbije Parizu i prijem u Jelisejskoj palati?
Prvo je proputovala svet, a kada je shvatila da kao putnik ima ozbiljno iskustvo i da na tržištu nije bilo ponuda po njenoj meri, osnovala je svoju turističku agenciju. Tako sada Travel boutique četvrtu godinu zaredom beleži rast
O svojim počecima ne bi mnogo da priča. Četiri godine provedene u firmi koja se bavi spoljnom trgovinom, Ani Petrović nisu pričinjavale nikakvo zadovoljstvo.
„Zato se ne bih mnogo ni osvrtala na taj deo. To je bio posao koji radite samo da biste imali stalni izvor prihoda“, kategorična je ova sada već uspešna poslovna žena. Ni fakultetom nije bila oduševljena. Završila je prostorno planiranje i urbanizam, profesiju u kojoj nema ni dana radnog staža. Ali je zato sa svojih 25 godina u pasošu imala više pečata od mnogih koji se hvale da su obišli svet, jer je do tada videla 25 zemalja, od kojih neke i više puta.
„Sav džeparac i novac koji sam dobijala od roditelja, ulagala sam u putovanja. Na garderobu i šminku nisam mnogo trošila, samo mi je bilo važno da što više putujem“, seća se ona.
Zbog toga je te, 2009. godine, kada je napustila firmu u kojoj je radila, bila najbliža odluci da se oproba u turizmu. Falila joj je konkretna ideja. Opet, sa druge strane, većina prijatelja tih godina nije odlazila na put a da se sa njom prethodno nije konsultovala. Šta da posete, koji hotel da izaberu, gde da kupe kartu, kako da dođu do vize, pa sve do toga kako da nešto bukiraju.
„Svi su se obraćali meni. Jednog dana me je prijatelj upitao – a zašto se ti ovim profesionalno ne baviš? Upalila mi se lampica i bukvalno od tog pitanja sve kreće“, opisuje Petrovićeva trenutak koji je presudio da osnuje agenciju Travel boutique, čiji je i danas vlasnik. Danima je razmišljala koji korak prvi da načini. Bila je svesna da sve što je naučila na fakultetu nije bilo dovoljno za novi posao. Upisala je školu koja se fokusirala na poslovanje u turizmu. Tu je od vodećih ljudi u ovoj oblasti dobila praktična znanja kako se prave kalkulacije aranžmana, kako se biraju destinacije, kako funkcionišu ugovori.
Seća se da joj je tokom te obuke jedina nepoznanica bio avio-saobraćaj, tačnije kako funkcionišu sistemi za rezervacije avio-karata, ili kako se regulišu ugovori između avio-kompanija i agenata.
„Shvatila sam da kao putnik imam ozbiljno iskustvo, jer sam do detalja ulazila u sve svoje aranžmane i prošla put od studentskih ekskurzija autobusom do Praga i Atine, pa sve do prekookeanskih letova domaćih i stranih agencija. Imala sam iskustvo i sa grupnim i sa individualnim aranžmanima. Shvatila sam da nemam čega da se plašim i da treba da nastavim sa obukama, da vidim kako doći do licence, pravno i formalno sklopiti celu priču, pri čemu je rad sa konkretnim klijentom i savet oko izbora destinacija za mene bio lakši deo posla”, objašnjava ova devojka.
PREKRETNICA
Početkom marta 2010. godine odlazi na Berlinski sajam turizma, pod čijim se kupolama nalaze sve zemlje sveta. „To je za mene bila prekretnica”. Ovako sada razmišlja pri pomisli na taj trenutak. Upravo je na tom sajmu odlučila da osnuje turističku agenciju koja će se baviti isključivo individualnim putovanjima. U Srbiji je u to vreme, kako tvrdi, bilo malo agencija koje su se bavile ovim poslom, ali je ona shvatila da u ovom segmentu tržišta ima mnogo prostora za rast i razvoj.
U Berlinu pravi najznačajnije kontakte. Posebno pamti jedno vrlo zanimljivo poznanstvo sa ljudima iz jednog velikog rezervacionog sistema namenjenog agencijama, preko kojeg agenti mogu da rezervišu oko 300.000 hotela u celom svetu.
Nastavak teksta možete pročitati u jedanaestom broju štampanog izdanja časopisa „Nova Ekonomija“
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs
Šta je uistinu značila poseta predsednika Srbije Parizu i prijem u Jelisejskoj palati?
Prosečna marža u trgovinama na malo u Srbiji kreće se od oko 21-22 odsto do 31-32 odsto, ali je manja od one u Evropi. Maloprodaja nije kriva za visok rast cena u srpskim prodavnicama, a profiti trgovinskih ...
U proizvodnju struje u narednim decenijama moraće da se investira više desetina milijardi evra, jer Srbija više ne može dugoročno da se oslanja na nasleđene kapacitete iz socijalizma, sa izuzetkom hidrocentr...
Srbija mora da uskladi svoju unutrašnju i spoljnu politiku, odnosno da demokratski odluči o svom usmerenju ka velikim silama, glavna je poruka okruglog stola pod nazivom „Srbija između Istoka i Zapada“. Pone...
PREMIUM sadržaji na platformi NovaEkonomija.rs Inforamcije koje imaju dodatnu vrednost
POGLEDAJ SVE