Nema besplatnog ručka

Sigurno ste čuli za izreku da „nema besplatnog ručka“. Gradonačelnik Aleksandar Šapić je pokušao da u to ubedi stanovnike Beograda kada je objavio da će od 1. januara gradski prevoz biti besplatan.

Gradski prevoz u Beogradu je rak-rana više desetina godina; nijedna vlast nije uspevala da organizuje javni prevoz tako da bude na zadovolјavajućem nivou i da bude ekonomski efikasan. Ipak, stiče se utisak da nikada veća stihija nije vladala nego za vreme mandata gradonačelnika Šapića: prvo je raskinuo ugovor za naplatu karata sa firmom Kentkart (taj ugovor je inače napadan od naprednjaka kao korupcionaški posao Dragana Đilasa, da bi ga posle isteka roka produžio zamenik gradonačelnika Goran Vesić). Umesto Kentkarta, koje je optužio da su štetočine, Šapić je formirao posebno javno preduzeće za naplatu prevoza i uveo „revolucionarne“ novine: plaćanje karte putem SMS poruka uz drastično  smanjenje cena, ali je uveo i jednu korisnu novinu, elektronske table koje obaveštavaju putnike kada mogu da očekuju dolazak autobusa.

Ispostavilo se da Šapićev sistem ne funkcioniše baš najbolјe. Prihodi od naplaćenih karata su značajno opali jer niko više nije kupovao pretplatne karte već su svi plaćali jeftine karte od 50 dinara, pa je grad bio prinuđen da poveća subvencije za gradski prevoz, koje su već na nivou od 300 do 400 miliona evra godišnje (tu su uklјučena i sredstva za isplatu privatnih prevoznika). Grad inače u budžetu „prikriva“ preciznu visinu izdvajanja za javni prevoz; jedino se iz strukture budžeta vidi da se za organizaciju saobraćaja i saobraćajnu infrastrukturu ukupno izdvaja 452 miliona evra godišnje. Šapić je povukao još jedan više nego sporan potez, neki bi rekli na granici kriminala. Grad je, na osnovu javnog poziva, jesenas poverio veliki broj dodatnih linija konzorcijumu privatnih prevoznika. Možda bi i moglo da se prihvati (mada javnosti nisu predočeni nikakvi precizni podaci) da u GSP-u ne postoje resursi za dalјe održavanje tih linija, da mesec-dva posle odluke o dodeli tih linija konzorcijumu privatnih prevoznika nije usledio novi obrt. Gradska uprava, na zahtev konzorcijuma prevoznika, drastično menja uslove konkursa i prihvata ukidanje reda vožnje, čime se znatno smanjuju obaveze privatnika, iako su oni, učešćem na tenderu, prihvatili da poštuju red vožnje. Ne treba posebno naglašavati da će ukidanje voznog reda omogućiti ekstraprofit konzorcijumu.

I kao kruna svega, usledila je odluka gradonačelnika Šapića da gradski prevoz od 1. januara bude besplatan za sve korisnike. Činjenica je da je Šapić svojim merama praktično obesmislio naplatu prevoza, jer su prihodi od naplate karata bili svega nekoliko desetina miliona evra godišnje. Subvencije grada su prošle godine bile 10-20 puta veće, pa ukidanje naplate neće mnogo ugroziti gradsku kasu.

Međutim, problem je mnogo veći. Kada se jednom ukine naplata prevoza, biće veoma teško da se ponovo uvede, što povlači trajno opterećivanje gradske kase gde se maltene svaki četvrti dinar izdvaja za javni prevoz. Radi se o ogromnim sredstvima: to bi bilo dovolјno za gradnju metroa u narednih 10 godina.

Ali da se vratimo na besplatni ručak. „Besplatan“ prevoz građani će plaćati kroz povećane cene komunalnih usluga: grejanje je od novembra skuplјe za 9%, od septembra se naplaćuju „usluge“ nove deponije, poskupele su usluge gradske čistoće, voda će poskupeti od januara za 17%, dok će pogrebne usluge i održavanje grobnih mesta poskupeti u januaru za 60%, poskupeo je i parking za 10%, a povećan je i porez na imovinu. Prema tome, nema besplatnog ručka – građani će Šapićev „poklon“ plaćati preko poskuplјenja svih drugih gradskih usluga.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Komentar(1)

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.