Šta posle 15. marta? Priprema za izbore

Nema mnogo dileme da je 15. marta propuštena ogromna šansa da se promeni režim. Iako su protesti studenata i građana nastavlјeni, teško je očekivati da će se u dogledno vreme ponovo mobilisati masa koja se skupila u Beogradu 15. marta. To ne znači da se vlast „izvukla“; nestabilnost i kriza u zemlјi će se nastaviti čak i ako dođe do nekakvog dogovora oko organizacije nastave i prekida blokade univerziteta.

Olakšavajuća okolnost za opoziciju je to što je masovnim protestima režim ozbilјno uzdrman ne samo iznutra, već i spolјa. Vučić je proteklih meseci doživeo više šamara od EU: za neke od njih je i sam kriv jer je euforično (i ne baš pametno) najavlјivao čitav niz poteza Brisela koji se nisu dogodili. Na primer, Srbija i dalјe nije dobila prvu tranšu iz paketa podrške zapadnom Balkanu, nisu otvoreni klasteri niti je (bar do slanja ovog teksta u štampu) projekat vađenja litijuma u Jadru svrstan u „strateške projekte“ EU. Nije se dobro proveo ni sa Trampom, jer je njegova administracija stavila Srbiju u listu država koje treba da budu opterećene najvećom (kaznenom) carinom od 37%.

Od klјučne je važnosti da stranke shvate značaj političke borbe i da prestanu da očekuju da će se pojaviti „deus ex machina“ (neočekivana sila koja se pojavlјuje i rešava stvar) u vidu studenata (ili Proglasa) koja će za njih „odraditi“ posao. Teško je očekivati da će režim pristati na „prelaznu“ ili „ekspertsku“ vladu; da podsetimo, do „prelazne“ vlade došlo je u trenutku kada je Milošević 2000. godine ubedlјivo izgubio predsedničke izbore i savezne parlamentarne izbore, pa se pojavilo pitanje vakuuma na nivou vlasti u Srbiji.

Zato bi stranke trebalo, po mogućnosti jedinstveno, da upute niz zahteva vezanih za uslove za održavanje izbora, jednostavno formulisanih i lako proverlјivih, Vučiću i Vladi Srbije. Te zahteve bi istovremeno trebalo poslati i zapadnim faktorima. Recimo, usvajanje nekih (jednostavnih) zahteva tehničke prirode značajno bi unapredilo izborni proces, olakšalo kontrolu glasanja i smanjilo mogućnost manipulacije na budućim izborima.

Na primer, od klјučne važnosti za integritet procesa jeste da opozicija insistira na drastičnom smanjenju broja birališta: za kontrolu preko 8.000 mesta neophodno je obezbediti bar 20.000 kontrolora, što je izuzetno teško (opozicija na lokalnim izborima 2024. godine nije mogla da pokrije ni sva birališta u Beogradu).

Sasvim je izvodlјivo da se broj birališta svede na 4.000 do 4.500, što bi zahtevalo da opozicija obezbedi samo 10.000-12.000 kontrolora. Druga tehnička izmena, takođe jako važna, bila bi uvođenje elektronske provera i evidentiranja birača umesto papirnih spiskova: to bi omogućilo značajno ubrzanje glasanja, jer birači više neće morati da se „traže“ po spiskovima, potpisuju i zaokružuju. Pored toga, što je mnogo važnije, više neće biti moguće da neko, u odsustvu adekvatne opozicione kontrole, zaokruži birača koji ne glasa (bilo da je u inostranstvu ili iz drugih razloga) i ubaci njegov listić u kutiju, jer će listić moći da se izda samo ako je lična karta elektronski očitana i evidentirana u sistemu.

Da ne govorimo o mogućnosti da se izlaznost na izbore i rezultati trenutno mogu preneti RIK-u i strankama, bez potrebe da razni izborni „magovi“ (uglavnom u službi vlasti) objavlјuju „projekcije“ rezultata.

To naravno nisu jedine stvari. Jako su važni i medijski uslovi, kao i čitav niz drugih pitanja, na kojima treba da insistiraju opozicione stranke. Vremena za gublјenje nema: ako su već spremne da izađu na lokalne izbore, što pokazuje velika brzina kojom su predali liste u Zaječaru i Kosjeriću, stranke bi morale da što pre pokrenu pitanje uslova za klјučne, republičke izbore.

Ukoliko ti zahtevi budu racionalni, lako proverlјivi i sprovodlјivi, dobiće podršku od EU i režim će biti prinuđen da ih prihvati. U suprotnom, lako je moguće da će u određenom trenutku režim posegnuti i za vanrednim izborima, na koje će bar deo opozicije izaći bez promenjenih uslova, što bi vlasti omogućilo da povrati legitimitet koji je dobrim delom izgubila.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.