Lifestyle

22.05.2024. 11:01

Nova Ekonomija

Autor: Anica Kovačević

AI „stvarnost“: Gubimo li kompas?

veštačka inteligencija AI VI Pixabay

Lifestyle

22.05.2024. 11:01

Danas tri od četiri osobe koriste veštačku inteligenciju (AI) na poslu, a njena upotreba se skoro udvostručila u poslednjih šest meseci. AI štedi vreme, povećava efikasnost, pomaže u učenju, ali i zauvek transformiše radno mesto.

Danas 75 odsto ranika koristi AI na poslu, a 46 odsto je počelo pre šest meseci sa njenom primenom, prema ovogodišnjem izveštaju Work Trend Index Annual Report, tehnološkog giganta Microsoft-a i poslovne mreže LinkedIn.

Shodno istraživanju, 90 odsto ispitanika kaže da im AI pomaže da uštede vreme, čak njih 85 odsto da se lakše fokusiraju na najvažnije zadatke, budi kreativnost kod 84 odsto ispitanika, a njih čak 83 odsto sada više uživa u svom poslu.

Posmatrajući regrutaciju zaposlenih, 66 odsto lidera kaže da ne bi zaposlilo nekog bez veština korišćenja veštačke inteligencije.

Dok bi 71 odsto njih radije zaposlilo manje iskusnog kandidata koji poseduje veštine upravljanja AI-om nego iskusnijeg kandidata.

Isto tako, mlađi kandidati dobijaju više šanse i mogućnosti za ozbiljnije učenje – budući da sada 77 odsto lidera kaže da će AI talentima na početku karijere biti date veće odgovornosti.

Gledajući kakav je uticaj na karijerni razvoj, 76 odsto ističe da su im veštine AI-a potrebne da bi ostali konkurentni na tržištu, dok 69 odsto njih smatra da im AI može pomoći u bržem napredovanju, a još više njih – čak 79 odsto kaže da će veštine veštačke inteligencije proširiti njihove mogućnosti za posao.

Tražnja za LinkedIn Learning kursevima za rad sa AI-em porasla je za 160 odsto, a značajnu zainteresovanost su pokazali menadžeri projekata, arhitekte i administrativni pomoćnici.

Takođe, evidentirano je povećanje od 142 puta članova LinkedIn-a koji dodaju veštine rada sa AI i ChatGPT-em, među kojima prednjače dizajneri, pisci i trgovci.

Na pitanje da li zaposleni „čekaju“ da im kompanija pruži AI alate i da im dozvoli njihovu upotrebu, čak njih 78 odsto je istaklo da donose sopstvene alate od kuće (BYOAI) i da ih tajno koriste – a među njima njih 80 odsto radi u malim i srednjim i preduzećima.

Istraživanje je pokazalo da se ovo ne odnosi samo na generaciju Z (85 odsto), već da obuhvata i druge generacije – 78 odsto milenijalci, 76 odsto generacija X i bumeri čak 73 odsto.

Interesantan je podatak da 52 odsto ispitanika koji koriste AI na poslu nerado priznaju da je koriste za svoje najvažnije zadatke, a približno taj broj izražava zabrinutost da korišćenjem AI-a na poslu oni „izgledaju“ zamenjivi.

Ovo dovodi u opasnost podatke kompanije i otvara kao bitnu temu sajber bezbednost i privatnost podataka kompanije i njenih zaposlenih, kako se navodi u izveštaju.

Da li nam AI krade poslove, većina ispitanika smatra da im ga on transformiše, a da njihov budući posao može biti nešto što sada ne postoji.

Globalno, predviđanja su takva da će se tražene veštine promeniti za 50 odsto do 2030. godine – a očekuje se da će generativna veštačka inteligenca ubrzati ovu promenu na 68 odsto.

Sada, dve trećine, 68 odsto ovogodišnjih LinkedIn poslova u usponu nije postojalo pre 20 godina, a 12 odsto regrutera kaže da uveliko kreiraju nove uloge vezane za korišćenje generativne veštačke inteligencije – menadžer AI-a se sve češće pojavljuje kao nova liderska uloga na poslui beleži rast od 28 odsto u prošloj godini, a utrostručio se u poslednjih pet godina.

Može li Evropa ikada ponovo biti konkurent SAD?

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.