Instagram će automatski postavljati naloge tinejdžera na privatan mod, a sve u pokušaju da učini platformu bezbednijom za decu usled sve većeg nezadovoljstva zbog uticaja društvenih mreža na živote mladih, piše Asošijeted Pres.
Od prošle nedelje u SAD-u, Velikoj Britaniji, Kanadi i Australiji, svi mlađi od 18 godina koji se prijave na Instagram biće prebačeni na restriktivne naloge za tinejdžere, dok će postojeći korisnici biti migrirani tokom narednih 60 dana.
Tinejdžeri u Evropskoj uniji će videti promene na svojim nalozima kasnije ove godine.
Kompanija Meta, u čijem je vlasništvu Instagram, priznaje da tinejdžeri mogu da lažu o svojim godinama i kažu da će u više situacija zahtevati verifikaciju uzrasta. Na primer, kada deca pokušaju da kreiraju novi nalog sa rođendanom odrasle osobe.
Kompanija iz Menlo Parka iz Kalifornije, takođe radi, kako piše AP, na tehnologiji koja će proaktivno pronalaziti naloge tinejdžera koji se predstavljaju kao odrasli i automatski ih prebacivati na ograničene naloge za tinejdžere.
Ubuduće nalozi tinejdžera biće privatni
Nalozi tinejdžera, kako se navodi, biće automatski privatni. Privatne poruke biće ograničene tako da tinejdžeri mogu da ih primaju samo od ljudi koje prate ili sa kojima su već povezani.
„Osetljivi sadržaj“, poput video snimaka tuča ili onih koji promovišu estetske zahvate, biće ograničen, saopštila je Meta.
Tinejdžeri će dobijati obaveštenja ako su na Instagramu duže od 60 minuta, a biće uveden i „režim spavanja“ koji isključuje obaveštenja i šalje automatske odgovore na poruke od 22 do 7 sati.
Iako će ova podešavanja biti automatski uključena za sve tinejdžere, oni koji imaju 16 i 17 godina će moći da ih isključe. Deca mlađa od 16 godina moraće da dobiju dozvolu roditelja da to urade.
„Tri glavna problema o kojima čujemo od roditelja su da njihovi tinejdžeri vide sadržaj koji ne žele da vide, da ih kontaktiraju osobe koje ne žele da ih kontaktiraju ili da provode previše vremena na aplikaciji,“ rekla je Naomi Glejt, direktorka proizvoda u kompaniji Meta.
Ova najava dolazi u trenutku kada se kompanija suočava sa tužbama u desetinama američkih država koje je optužuju da šteti mladima i doprinosi krizi mentalnog zdravlja kod mladih svesnim i namernim dizajniranjem funkcija na Instagramu i Fejsbuku koje decu čine zavisnim od ovih platformi.
Iako Meta nije navela detalje o tome kako će ove promene uticati na njen biznis, iz kompanije najavljuju da bi to moglo značiti da će tinejdžeri u kratkom roku manje koristiti Instagram.
Analitičarka Emarketera, Jasmine Enberg, rekla je da će uticaj ove promene na prihode kompanije „verovatno biti minimalan.“
Generalna tužiteljka Njujorka Leticija Džejms rekla je da je Metina najava „važan prvi korak, ali da je potrebno učiniti mnogo više kako bi se osigurala zaštita dece od štetnih efekata društvenih mreža.“
Drugi su bili kritičniji. Nikol Gil, suosnivačica i izvršna direktorka neprofitne organizacije Accountable Tech, nazvala je Instagramovu najavu „najnovijim pokušajem da se izbegne stvarni nezavisni nadzor i regulacija, te da se nastavi sa samoregulacijom, ugrožavajući zdravlje, bezbednost i privatnost mladih ljudi.“
Metin poslovni model zasniva se, kako je rekla, na stvaranju zavisnosti kod korisnika i eksploataciji njihovih podataka radi profita i nijedna količina roditeljskih i tinejdžerskih kontrola koje Meta predlaže neće to promeniti.
Mlađi od 16 uz „roditeljski nadzor“
U prošlosti su Metini napori da poboljša bezbednost tinejdžera i mentalno zdravlje na svojim platformama naišli na kritike da promene nisu dovoljne.
Na primer, iako deca dobijaju obaveštenje kada su na aplikaciji 60 minuta, moći će da ga zaobiđu i nastave sa skrolovanjem.
To se neće desiti ukoliko roditelji uključe režim „roditeljski nadzor“, gde mogu ograničiti vreme koje tinejdžeri provode na Instagramu na određeni period, poput 15 minuta.
Sa najnovijim promenama, Meta daje roditeljima više opcija za nadgledanje naloga njihove dece.
Deca mlađa od 16 godina moraće da dobiju dozvolu roditelja ili staratelja da promene podešavanja na manje restriktivna. To mogu uraditi tako što će postaviti „roditeljski nadzor“ na svojim nalozima i povezati ih sa roditeljem ili starateljem.
Nik Kleg, predsednik globalnih poslova kompanije Meta, rekao je da roditelji ne koriste roditeljske kontrole koje je kompanija uvela poslednjih godina, dok iz kompanije Meta veruju da će nalozi za tinejdžere podstaći roditelje da počnu da ih koriste.
„Roditelji će moći, putem porodičnog centra, da vide ko šalje poruke njihovom tinejdžeru i nadamo se da će pokrenuti razgovor sa njim,“ rekla je ona.
Ako dođe do zlostavljanja ili uznemiravanja, napomenula je za AP, roditelji će imati uvid u to koga njihov tinejdžer prati, ko prati njihovog tinejdžera, sa kim je njihov tinejdžer razmenjivao poruke u proteklih sedam dana.