Ekološki problemi i zagađenje su očekivan nusprodukt potrošačke ekonomije, koja svoju kulminaciju dobijaju krajem svake godine, oko novogodišnjih i božićnih praznika. Potrošnja domaćinstava svakog decembra naglo raste, zbog prazničnih popusta i akcija poput Black Friday koji nas, primoravaju da, makar na kratko, zaboravimo kako će se naše ponašanje odraziti na životnu sredinu.
Potrošači u Sjedinjenim Američkim Državama su samo za gregorijanski Božića potrošili blizu 730 milijardi dolara na kupovinu poklona, dok Kanađani na poklone i proslave u tom periodu potroše više nego godišnje na kiriju, 19 milijardi samo 2018. godine.
Građani Kanade tokom zimskih praznika potroše 540.000 tona ukrasnog papira, a Amerikanci istovremeno utroše 61.000 kilometara ukrasnih traka.
Šta se onda može uraditi da nam novogodišnji praznici budu ekološki svesniji? Za početak, poklone ne moramo da pakujemo u ukrasni papir koji se kasnije ne reciklira – možemo koristiti običan papir, šalove ili marame za tu namenu.
Ako imate ukrasni papir ili poklon kese od prethodnih godina – upotrebite ih. Možete koristiti i stare časopise, kalendare, teglice ili kutije od običnog kartona.
Ako imate vremena, možete i praviti ambalažu od bilo kog drugog materijala koji sigurno nećete reciklirati.
Često zanemaren način da se umanji ekološki uticaj poklanjanja jeste da voljenima pružite iskustvo umesto opipljivog dobra. To možete učiniti plaćanjem putovanja, obezbeđivanjem neke usluge ili časova joge, kuvanja, grnčarstva.
Naravno, najbolji način da smanjite proizvodnju đubreta ove Nove godine je da poklonite smislene sitnice koje neće završiti na deponiji – ispecite kolače, napišite pesmu ili najbližima poklonite nešto što znate da će im sigurno trebati.
PROČITAJTE JOŠ: