Lifestyle

26.01.2025. 13:00

Autor: Nova Ekonomija, B. Lj.

Lice na majici, ime na ogrlici: Šta je personalizovana moda i kako je postala popularna?

odeca u butiku Foto: Pixabay

Lifestyle

26.01.2025. 13:00

Personalizovana mode doživela je ogromnu popularnost, i to tako što je prešla put od privilegije elita do masovnog tržišta. Nekada je bila rezervisana za aristokrate i imućne ljubitelje stila, ali sada izvezene monograme i prilagođene dodatke može da priušti svako ko želi da izrazi svoj identitet na jedinstven način.

Godine 2006. Roger Federer je na Vimbldonu nosio belu jaknu s izvezenim monogramom, koja je sugerisala prefinjenost kojoj su mnogi zavideli. 

„Za mene je to bio beli sako Rodžera Federera iz 2006. godine. Zlatni inicijali izvezeni na džepu, dok je podizao trofej Vimbldona. Taj elegantni monogram sugerisao je aristokratski šarm za kojim sam žudeo. Da li je bilo moguće prisvojiti deo njegovog pedigrea, bez dostignuća ili novca, ali uz jednostavno vezenje? Pitao sam se da li bih se osećao kao prevarant“, kaže Rik Samader za Gardijan.

Dvadeset godina kasnije, takva personalizacija je dostupna svima i svuda. Monogrami i drugi prepoznatljivi detalji, nekada rezervisani za bogate, sada su na dohvat ruke svakome. Zara, H&M i Uniqlo nude opcije vezenja u radnjama. 

Na Etsyju možete kupiti personalizovane futrole za telefone, priveske za ključeve i čarape, flaše viskija Glenfidič sa vašim imenom, pa čak i Konvers patike sa vašim licem, piše Gardijan.

Rik Samadar koji se bavi personalizacijom stvari, krenuo je od sebe, a potom to pretvorio u biznis. 

„Personalizujemo fudbalske dresove za momačke večeri i rođendane, a štampamo ironične majice s licima voljenih osoba. Šta je s ovom opsesijom samoljubljem – i da li je identitet zaista tako lako kupiti? Da bih konačno odgovorio na pitanje koje me muči od jula 2006, isprobao sam nekoliko personalizovanih stvari. Prvo – kačket s mojim imenom, naručen preko Etsyja za 21,95 funti“, ističe Samadar.

Nosi ga na ulici i u javnom prevozu, uz kišni mantil.

„Neko mi kaže da izgledam kao da vodim filmski set. Nikome ne smeta što na njemu piše „Rhik“. Kačket postaje blaga šala, ljudi pitaju gde mogu da kupe isti, takođe, sa mojim imenom. Uživam u pažnji poput šteneta“, napominje on.

Monogrami datiraju iz drevnog Egipta, piše ovaj list, gde su faraoni koristili hijeroglife da obeleže svoje vlasništvo. Zanatlije iz srednjeg veka urezivale su svoje inicijale na posuđe, oružje i alatke, kao garanciju kvaliteta.

U industrijalizovanom 20. veku, personalizacija je postala važan način samoizražavanja. 

Danas, era društvenih mreža podstiče samobrendiranje, kreiranje slike o sebi kao inspirativnim ličnostima, bez obzira na budžet. 

„Uživamo u tihoj luksuznosti personalizovane jakne ili ekskluzivnog dizajna patika koje ne mogu da se kupe na policama. Osim što, na neki način, ipak mogu. Neporeciva ironija leži u tome da obogatimo masovno proizvedene predmete monogramom, a najefektniji personalizovani predmeti prepoznaju ovu ironiju i igraju se sa aurom slavnih na duhovit način,“ ističe sagovornik Gardijana.

Majice sa posvetama, ogrlice..

Majice sa posvetama postale su deo luksuzne ulične mode 2000-ih, koje su nosili modeli van dužnosti i poznate ličnosti – najpoznatiji među njima su Kiran Kalkin i Rajan Gosling. 

Njihovi koreni zapravo potiču iz hip-hop scene juga SAD-a devedesetih – ilegalni prodavci su prodavali šarene, ručno izrađene majice sa popularnim reperima, koristeći ombre tekst iznad kolaža lica, stil koji je definisao tu muziku. 

Do 2023. godine, ovaj stil se ponovo pojavio kao popularan šablon na Etsy platformi, ali sa kupcima koji promovišu sopstvena lica i imena. Iste godine postao je TikTok trend da se partneru pokloni ovakva majica i snimi njegova reakcija. 

Još jedan simbol personalizacije je „Keri ogrlica“: pristupačna zlatna pločica sa imenom, koja je predstavljena u drugoj sezoni serije Seks i grad, emitovanoj 1999. Stilistkinja Patriša Fild primetila je decu u Njujorku kako ih nose. Nakon serije, postale su svuda prisutne. 

„Sve ovo mi deluje kao velika promena. Kada sam bio mlađi, personalizovane registarske tablice su se smatrale simbolom statusa – statusa da ste totalni snob,“ kaže Samader.

Postoji nešto dečje u personalizaciji stvari, tvrdi.

„Mnogi od nas su pisali svoja imena na pernicama ili ih iznova i iznova ispisivali u sveskama dok smo bili deca. Razvijali smo svoj ego, učili kako da zauzmemo prostor. Mladi graviraju inicijale u drveće, eksperimentišu sa grafitima“, kaže on.

Gardijan piše da veštačka inteligencija danas predstavlja ozbiljnu pretnju našem identitetu. 

„U svetu gde roboti možda preuzmu vaš posao za dve godine, a vaše lice se može naći u neovlašćenom pornografskom klipu već sutra, logično je da nas privlači sve što slavi našu jedinstvenost. Stavljamo lica na odeću iz istog razloga iz kojeg stavljamo ime psa na njegovu činiju, iako on ne ume da čita,“ ističe Samader.

Osećaj vlasništva je lična veza, napominje, i to nam deluje posebno.

„Moglo bi se reći da ovi personalizovani dodaci maskiraju nestajući osećaj povezanosti, kao i iščezlu socijalnu pokretljivost, luksuzni marker koji zamenjuje stvarni prosperitet. S druge strane, nije loše da masovno proizveden predmet deluje jedinstveno, pa time i manje potrošno“, ističe Rik Samader za Gardijan.

Tik-tak: Da li se „obični“ satovi vraćaju u modu?

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Komentari(2)

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.