Svima nam se desilo da let kasni, ali ko odgovara ako zbog leta koji kasni vi zakasnite na drugi let? Mnogi putnici ne znaju da imaju pravo na naknadu za kašnjenje leta, a pod kojim uslovima i kako ovaj benefit mogu ostvariti objasnićemo u nastavku teksta.
Šta je naknada za kašnjenje leta?
Naknada za kašnjenje leta je pravo putnika da dobije kompenzaciju ukoliko njihov let kasni više od određenog vremenskog perioda. Prema zakonima Evropske unije, ako let kasni više od tri sata, putnici imaju prava na nadoknadu.
Srbija kao kandidat za članstvo u EU je usvojila mnoge propise vezane za prava putnika.
Tako da i u Srbiji putnici imaju pravo na nadoknadu ukoliko im let kasni više od tri sata, osim u slučaju vanrednih okolnosti. Naknada se može kretati u različitim iznosima u zavisnosti od dužine leta i dužine kašnjenja.
Koji je iznos naknade za kašnjenje leta?
U EU, a i u Srbiji, naknada za kašnjenje leta zavisi od distance između polazišta i odredišta, kao i trajanja kašnjenja.
Ukoliko vam je let ispod 1.500 kilometara, naknada će biti oko 250 evra.
Do 400 evra ćete dobiti ukoliko vam je let između 1.500 kilometara i 3.500 kilometara, a za letove preko 3.500 ilometara naknada je 600 evra.
Međutim, za letove koji nisu povezani sa EU, pravila mogu varirati od kompanije do kompanije. Zato je važno da se raspitate koja su vaša prava u slučaju kašnjenja leta pre kupovine karte.
Kada imate pravo na naknadu za kašnjenje leta?
Kao što smo već naveli, putnici kojima je let kasnio više od tri sata imaju pravo na naknadu za kašnjenje leta, ali samo ukoliko kašnjenje nije bilo izazvano vanrednim okolnostima.
Vanredne okolnosti su situacije na koje aviokompanija nije mogla da utiče. Treba napomenuti i da, ukoliko aviokompanija ponudi alternativni let koji putnik prihvati, naknada može biti smanjena ili skroz ukinuta.
Izuzeci od naknade
Svi putnici imaju pravo na naknadu za kašnjenje leta izuzev vanrednih okolnosti.
Vanredne okolnosti su sve okolnosti na koje aviokompanija nije mogla da utiče, a tu ubrajamo prirodne katastrofe, loše vreme, štrajkove, ili političke nestabilnosti.
U ovim slučajevima kompanija nije dužna da vam isplati naknadu za kašnjenje leta.
Šta ako vam je otkazan let iz Beograda?
Šta da rade putnici ukoliko su otkazani letovi iz Beograda? I u ovom slučaju putnici imaju prava na nadoknadu i preusmerenje na drugi let. Nadoknada će se isplaćivati po istom principu kao i za kašnjenje leta.
Pored preusmerenja na drugi let, aviokompanija je dužna da putnicima ponudi hotelski smeštaj, hranu i piće. Ukoliko je putnik bio obavešten o kašnjenu ili otkazivanju leta dve nedelje pre putovanja, neće imati pravo na nadoknadu.
Takođe, ukoliko zbog kašnjenja leta gubite konekciju, tj. kasnite na drugi let, aviokompanija je dužna i tu da kompenzaciju.
Kako da zatražite naknadu za kašnjenje leta?
Ukoliko vam je let kasnio ili je bio ukinut, naknadu možete zatražiti tako što ćete se prvo obratiti aviokompaniji kod koje ste kupili kartu.
Većina aviokompanija omogućava podnošenje zahteva putem svojih veb stranice. Tu ćete uneti sve neophodne podatke, poput podataka o letu, vremenu kašnjenja i drugih relevantnih podataka.
Bilo bi dobro da sačuvate sve podatke o letu koje imate, poput bording pasa i potvrda o letu.
Nakon što pošaljete zahtev, sačekaćete neko vreme dok ne dobijete potvrdu. Ukoliko ste odbijeni za nadoknadu možete se obratiti agenciji za zaštitu potrošača.
Kako ubrzati proces naplate i šta ako vam nije isplaćena naknada?
Ukoliko ste ispratili sve gorenavedene korake i poslali zahtev putem aplikacije ili veb stranice aviokompanije, nažalost, ne postoji način kojim biste ovaj proces mogli da ubrzate.
Sve što možete da uradite jeste da pozovete korisnički servis ukoliko niste dobili odgovor u razumnom roku i pokušati da ubrzate proces na taj način.
Koji su propisi za putnike koji kasne na let?
Ukoliko putnik iz nekog razloga kasni na let postoji više načina kako ovo može da se reši u zavisnosti od aviokompanije. Na primer, niskotarifne avio kompanije poput Wizz Air-a vam neće isplatiti nadoknadu ukoliko je greška putnika što se nije ukrcao na let, ali ukoliko je sama kompanija kriva za kašnjenje moraće da postupa po istom pravilniku EU kao i sve druge kompanije.
Ako putnik zbog svoje greške zakasni na let, većina kompanija će mu ponuditi mogućnost preusmerenja na drugi let uz određenu naknadu. Putnik može tražiti povrat novca ukoliko ima drugi deo karte koji nije iskorišćen – to su najjčešće letovi sa konekcijama, ali i ovo zavisi od toga kakvu ste kartu kupili i kod koje kompanije.
Kao što smo već naveli, niskotarifne avio-kompanije vam neće vratiti novac ukoliko je vaša greška što se niste ukrcali na prvobitni let.
Šta se dešava u slučaju kašnjenja povezanih letova i smeštaja?
Ako kašnjenje ili otkazivanje leta utiče na letove u konekciji putnici imaju pravo na pomoć od aviokompanije.
U slučaju povezanih letova aviokompanija je dužna da ponudi alternativne letove ili refundaciju kao i da pokrije troškove prevoza do sledećeg odredišta.
Ukoliko je čekanje na naredni let duže od četiri sata aviokompanija je dužna da plati piće i hranu putniku.
Takođe, ukoliko je potreban hotelski smeštaj kompanija će to platiti kao i prevoz do hotela.
Ukoliko putovanje postane neizvodljivo putnicima se mora obezbediti fleksibilnost u preusmeravanju na drugi let ili refundacija za neiskorišćeni deo karte, a aviokompnija je dužna da putnika vrati na početno polazište o svom trošku.
Prava su tu, ostalo zavisi od kompanije
Kao što vidite, prava na nadoknadu za zakasnali ili otkazani let imao svi, ali ova prava se razlikuju od kompanije do kompanije.
Zato je važno da pre kupovine karte pogledate koji su to uslovi koja vaša kompanija nudi. Takođe, za prekookeanske letove, dobra praksa je da doplatite osiguranje i na ovaj način sebi obezbedite sigurnu kartu bez obzira čija je greška bila što se na let niste ukrcali.
Ako pogledamo kroz istoriju, masovni protesti su često bili ključni za promene nepravednih zakona, odgovornost vlada i druge značajne društvene promene. Neki od njih okupili su toliki broj ljudi da su postal...
Sve je teže pronaći pravi poklon za voljenu osobu, naročito što tokom godine imamo više dana tokom kojih poklanjamo nekom nešto - od rođendana, Nove godine, Božića, do Osmog marta i Dana zaljubljenih. Prilik...
Povodom Dana zaljubljenih i uoči njega, kao i na taj dan, korisnici Wolt dostave mogu prvi put da pošalju dragoj osobi porudžbinu/poklon uz personalizovanu poruku u sklopu dizajnirane čestitke, koju sami bir...
Jedan od najboljih načina da započnete novu i završite staru godinu jeste detoksom organizma. A kako je u Srbiji poznato da se za vreme novogodišnjih i božičnih praznika dosta jede i pije, prirodan detoks or...
NOVA EKONOMIJA
prtplatite se za čitanje premium sadržaja
PREMIUM sadržaji na platformi NovaEkonomija.rsInforamcije koje imaju dodatnu vrednost
Koristimo kolačiće kako bismo osigurali da vam pružimo najbolje iskustvo na našoj veb stranici. Ako nastavite da koristite ovaj sajt, pretpostavićemo da ste saglasni sa tim.Ok