Osim uzbuđenja koje donosi zbog početka nove školske godine, septembar ima i svoju manje lepu stranu, poznatiju kao “septembarski udar na kućni budžet”. Školska matematika samo delimično pomaže u rešavanju ove jednačine sa mnogo nepoznatih, pa je ovaj period godine dobra prilika za mali kućni kurs finansijske pismenosti koji će vam pomoći da kod dece razvijete odgovoran odnos prema novcu. Neki od saveta mogu se primeniti i na mališane predškolskog uzrasta. Štaviše, veoma je važno da se o novcu kroz svakodnevne situacije razgovara od najranijeg uzrasta, praktično čim vaši mališani nauče da u prodavnici traže omiljeni slatkiš ili igračku.
Dozvolite detetu da samo koristi novac. Kupovina sitnica odlična je prilika da vaše dete samo plati sladoled ili sličice, u početku uz nadzor. Predškolac koji poznaje osnovne matematičke operacije može i da proveri da li je dobro vraćen kusur. Zatim, postepeno podstičete dete da samo ode do prodavnice, izabere šta želi za novac kojim raspolaže i obavi kupovinu. Dete treba da se upozna sa novčanicama koje se koriste, a u današnjim uslovima svakako mu treba skrenuti pažnju i na pojačane mere dezinfekcije nakon rukovanja novcem.
Uvedite redovan džeparac. Najbolji način da naučite dete da raspolaže novcem je da mu date džeparac. Ako potroši veći deo mesečnog džeparca na novu igračku, a posle ne bude imalo dovoljno da u bioskopu pogleda film koji dugo čeka, naučilo je iz prve ruke lekciju o posledicama neplanske prekomerne potrošnje. Džeparac je važan alat finansijskog opismenjavanja. Pored toga što razvija samopouzdanje, čini lakšim finansijsko osamostaljivanje dece i mladih, nego u slučaju da se sa ličnim novcem sretnu tek kao odrasli ljudi. Iznos džeparca odredite prema mogućnostima domaćinstva, ali je važno da ga dete dobija redovno, jer tako uči da planira svoj lični budžet.
Uključite dete u raspoređivanje kućnog budžeta. Kod dece treba razvijati svest o tome da je novac kojim raspolažemo ograničen i da moramo da vodimo računa o tome kako ga raspoređujemo ne bismo li podmirili sve potrebe. Ovome ih možete naučiti i na primeru koji je njima blizak. Predočite im iznos koji mogu da potroše za nove stvari i pustite ih da sami odluče da li će kupiti skupe patike i nositi jaknu od prošle godine ili odabrati obe stvari po jeftinijoj ceni. Racionalno korišćenje sredstava kojima raspolažemo je osnova odgovornog odnosa prema novcu.
Uputite decu u osnove štednje. Objasnite detetu da ste letovanje priuštili iz porodičnog štednog fonda za putovanja. Podstaknite ga da samo postavi svoj štedni cilj i prikupi novac za igračku koju želi tako što će u kasici čuvati novčane poklone. Kroz štednju se uči i važna veština da se odoli trenutnom iskušenju i sačeka na zadovoljstvo ispunjenog cilja. Isto tako, objasnite da ne treba štedeti samo radi posedovanja novca, a odricati se zadovoljstava, jer novac nije sam sebi svrha.
Upoznajte dete sa finansijskim inovacijama. U svetu koji se ubrzano menja usled digitalizacije, vaše naslednike izvesno čeka jedan sasvim drugačiji svet finansija, možda čak i bez gotovine. Baš iz tog razloga treba ih upoznavati sa različitim instrumentima i načinima plaćanja, uz objašnjenje da je u osnovi svega jedan te isti novac koji se mora zaraditi i kojim treba odgovorno postupati bez obzira na oblik. Provucite zajedno namirnice na kasi bez kasira i pokažite im kako se plaća skeniranjem QR koda. Predstavite im prednosti i rizike e-trgovine. Objasnite zašto je važno ne otkrivati lične podatke ili brojeve s kartice.
Podstaknite preduzetnički duh. Zajedno sa detetom smislite posao koji odgovara njegovom uzrastu i koji će mu omogućiti da oseti trud uložen u zarađivanje. To može da bude kreativna izrada predmeta ili prodaja igračaka koje više ne koristi. Uz vašu pomoć starije dete može da postavi fotografije na sajtove za prodaju, da čuva decu ili šeta kućne ljubimce. Ne bi trebalo da plaćate detetu za ispunjenje redovnih kućnih zadataka, ali dozvolite da zaradi na nekim vanrednim poslovima, na primer pomaganjem u raspremanju podruma ili garaže.
Dajte dobar primer. Roditelji su glavni uzor detetu. Ako ste vi otišli po nove patike, a vraćate se sa nekoliko kesa, dete može da usvoji neplansku kupovinu kao lošu naviku. Dajte detetu dobar primer tako što ćete pokazati da kupovina nije impulsivan postupak, već rezultat racionalne odluke. Unapred napravite plan šta tražite, koje prodavnice obilazite i koliko ćete novca maksimalno potrošiti za neku stvar. Objasnite detetu razliku između želja i potreba i navodite primere u nizu malih svakodnevnih situacija, jer se tako najbolje uči.