Poslednjeg petka u novembru, svake godine, obeležava se kao “crni petak”, dan poznat po veliki sniženjima. Iako je ovaj “praznik kupovine” najzastupljeniji u Sjedinjenim Američkim Državama, poslednjih godina postao je značajan i na našim prostorima, pa gotovo da nema trgovca koji ne nudi sniženja tokom čitavog novembra, a pogotovo na “crni petak”.
Nakon Dana zahvalnosti, koji se tradicionalno obeležava svakog poslednjeg četvrtka u novembru, u Ameriku stiže “crni petak”, svojevrsni prazanik za sve ljubitelje kupovine.
Ovaj trend uzeo je maha u čitavom svetu, pa i u Srbiji, gde se trgovci trude da, blještavim reklamama i sniženim cenama, privuku što veći broj kupaca. Doduše, popusti u Srbiji nisu ni blizu onima na Zapadu.
Primera radi, popusti u svetu idu i do 80 odsto, što kod nas nije slučaj. Popusti se odnose na garderobu, belu tehniku, obuću…
Pravi razlog za održavanje “crnog petka” u Americi zapravo je praktičan – pražnjenje skladišta. Ovaj dan prvi put se spominje još pedesetih godina prošlog veka u Filadelfiji. Iako postoje različite teorije o poreklu imena ovog “praznika”, najzastupljenija je ona da su petak nakon Dana zahvalnosti tako nazvali policajci zbog potpunog kolapsa u saobraćaju, koji je nastao nakon velikih porodičnih okupljanja. Dve decenije kasnije, prodavnci su počeli masovno da koriste ovaj termin, kojim se označava dan kada ostvaruju najveće zarade, odnosno kada iz “crvenog” (gubitaka), prelaze u “crno” – dobitke.
“Crni petak” danas
Još od 2005. godine, “crni petak” je najprometniji dan, kada je reč o kupovini. Kako samo jedan dan često nije dovoljan, zbog ogromnih gužvi, sniženja traju i duže. U Srbiji je, recimo, postao popularan “crni novembar”, kada su cene snižene tokom čitavog meseca. Naravno, najveći popusti su u petak.
Da jedan dan nije dovoljan za kupovinu po nižim cenama, dokazuje i novi “praznik” koji je uveden – “cyber monday”. U pitanju je prvi naredni ponedeljak, kada su posebni popusti za onlajn kupovinu.
“Crni petak” u Americi danas predstavlja pravi događaj. Najvatreniji kupoholičari u stanju su da čitavu noć čekaju ispred svojih omiljenih tržnih centara i prodavnica.
Već u ranim jutarnjim časovima, redovi su dugački i nepregledni, gužve ogromne, a često se stvaraju i stampeda. Povrede ovog dana su toliko česte, da čak postoji i sajt koji beleži sve incidente tokom “crnog petka”. Isti sajt beleži i smrtne slučajeve. Od 2010. godine do danas, u incidentima i nesrećama tokom “crnog petka” u Americi poginulo je 17 osoba, a povređeno je njih 125.
“Crni petak” u Srbiji
Trend “crnog petka” u Srbiju je stigao pre desetak godina. Ove godine, proizvodi koji će biti na najvećim sniženjima su garderoba, obuća, kozmetika i tehnika.
Na listama želja potrošača ovog dana dominira upravo tehnika – televizori, laptopovi, telefoni, mali kućni aparati… To ne treba da čudi, imajući u vidu da su cene ovih proizvoda, kada nisu snižene, za mnoge građane Srbije previsoke.
Crni petak je sve bliže – šta kažu prodavci u Srbiji o popustima koji čekaju potrošače?