Porše, najveći akcionar Folksvagena, u petak je upozorio da bi mogao otpisati vrednost svog udela u najvećem evropskom proizvođaču automobila do 20 milijardi evra (21 milijardu dolara), kao najnoviji znak kako je kriza troškova u Folksvagenu poljuljala veru investitora u proizvođača automobila.
Nemački proizvođač automobila pati od visokih troškova, žestoke azijske konkurencije i dugotrajnog ogorčenog sukoba sa moćnim sindikatima oko zatvaranja fabrika i smanjenja plata, prenosi Rojters.
Porše, koji poseduje 31,9 odsto Folksvagena kapitala i 53,3 odsto svojih glasačkih prava, saopštio je da očekuje da će otpisati vrednost holdinga za 7 milijardi na 20 milijardi evra.
Na osnovu trenutne tržišne kapitalizacije Folksvagena, udeo vredi oko 14,3 milijarde evra.
Proizvođač automobila, usred napetih pregovora sa sindikatima o smanjenju troškova u svojim nemačkim operacijama, nije bio u mogućnosti da završi svoje finansijsko planiranje za godinu, što je primoralo Porše da se oslanja na očekivanja analitičara za svoje prognoze.
Porše, holding kompanija porodica Porsche i Piech, saopštila je da takođe očekuje obezvređenje od 1 milijarde do 2 milijarde evra za svoj udeo od 12,5 odsto u proizvođaču luksuznih automobila Porše AG.
Porše SE je rekao da su umanjenja bila gruba procena, navodeći „tržišno okruženje sa daljim povećanjem neizvesnosti, nižom potražnjom nego što se prvobitno očekivalo na različitim tržištima i povećanjem geopolitičkih tenzija i protekcionističkih tendencija“.
Sada očekuje da će rezultat grupe nakon oporezivanja u 2024. biti „značajno negativan“, povlačeći svoju prognozu od 2,4 milijarde do 4,4 milijarde evra, ali i dalje očekuje da će podeliti dividendu za finansijsku godinu.
Folksvagenova dividenda, jedan od najvažnijih izvora gotovine za Porše SE, trebalo bi da padne na 6,75 evra sa prošlogodišnjih 9 evra, prema procenama, nakon što je zarada proizvođača automobila u prvih devet meseci 2024. smanjena za trećinu u odnosu na godinu dana ranije.
Sindikati vrše pritisak na menadžment Folksvagena da dodatno smanji svoje dividende kako bi smanjio troškove, ali finansijski direktor je prošle nedelje rekao da je proizvođač automobila posvećen isplati od najmanje 30 odsto zarade nakon oporezivanja.
Analitičari su upozorili da će kombinacija cenovnog pritiska, nižih dividendi od kineskih zajedničkih ulaganja i posvećenih investicija verovatno ostaviti Folksvagenu slobodan novčani tok blizu nule u narednim godinama, što je loše za finansijsku stabilnost Porše SE.
Pun zamah auto-krize u Srbiji na proleće, za sektor zainteresovani kineski investitori