Kako firma sa dvoje zaposlenih ima višemilionsku zaradu? Ili sa 14 radnika, bez hala i mašina, remontuje vozove? Odgovor je da u Srbiji sve to može – dovoljno je samo imati dobru kombinaciju, ljude na poziciji i veru da je pravosuđe sporo.
Blic danas objavljuje nastavak serijala o Fabrici šinskih vozila (Goša FŠV) u kome prikazuje matricu po kojoj se sada uzima novac iz smederevske fabrike. Poznato je da je za propast giganta, a time i sudbine porodica radnika, odgovorna slovačka kompanija ŽOS Trnava. Međutim, ko danas zadaje poslednji udarac?!
„Privatizacija“
Slovaci su isisavali novac, nisu plaćali, ne samo zarade, već nijednu obavezu prema radnicima i državi. Njihova obavezna ulaganja niko od nadležnih nije proveravao, iako su bili dužni, počev od nekadašnje Agencije za privatizaciju, pa nadalje. Slovaci su u zalog stavili sve što fabrika poseduje, podjednako šrafove, mašine, pa i kasetofon. A onda, kada su namakli, po procenama, čistog profita preko 40 miliona evra, formalno odlaze iz Goše prošle godine. Bukvalno u vreme kada radnici štrajkuju, porodice im gladuju jer nisu primili platu i po 20 meseci, a u fabričkom krugu radnik D. M. (57) izvršava samoubistvo.
Međutim, iza Slovaka je ostao princip po kom se uzima novac i koji je unapred pripremljen. Glavni igrači su Milutin Šćepanović, nekadašnji direktor Goše FŠV, a sada vlasnik i direktor Goše RSC, i Velemir Stojanović, vlasnik kompanije Obnova d.o.o. Ulogu ima i stečajni upravnik Aca Mitić, ali i direktor Srbija voza Jugoslav Jović.
Krenimo redom.
Slovaci su 15. maja 2014. osnovali firmu Goša RSC. Sada je sasvim jasno – ime je namerno tako dato da bi zbunjivalo, odnosno zvučalo kao da je reč o smederevskom Goši. Pride, u slobodnom prevodu na engleski RSC znači isto što i FŠV. Ulog firme je hiljadu dinara, a prvi vlasnik ovog satrapa Goše je čovek Slovaka i direktor, upravo smederevskog Goše FŠV Ivan Hemšild. Aprila 2017. kada Slovaci odlaze, Hemšilda na mestu Goše FŠV nasleđuje Milutin Šćepanović.
Koliko je Šćepanović radio u interesu radnika i fabrike svedoči dalji sled događaja. Posle pet meseci, 15. septembra, Slovak Hemšild prenosi vlasništvo u Goši RSC – imitaciji Goše, na Milutina Šćepanovića. Direktor kopije Goše je u tom trenutku Koštana Miladinović Krasić, koja je finansijski direktor pravog Goše! Šćepanović u imitaciji Goše – Goša RSC sada već kao vlasnik upisuje sebe za direktora – 12. januara ove godine.
Višemilionski poslovi
Ovo preduzeće sa 14 zaposlenih napravljeno je da bi se pare iz smederevskog Goše isisavale i pumpale u ovu firmu. Drugi igrač je Velemir Stojanović, vlasnik kompanije Obnova d.o.o. Firma ima dvoje zaposlenih, a u sadašnje višemilionske poslove uključuje je Šćepanović. Obnova d.o.o. je registrovana da se bavi trgovinom na veliko, drvetom, građevinskim materijalom i sanitarnom opremom. Ipak, imitacija Goše sa 14 zaposlenih, bez hala, ali registrovana da proizvodi lokomotive i šinska vozila, i mala kompanija za prodaju drveta, dobijaju na tenderima državnih firmi višemilionske poslove remonta vozova! Kako je to moguće?
Stečajni dil
Šćepanović i „Goša RSC“ su u poslu jer je to šema Slovaka koji su i dalje formalno vlasnici „Goše FŠV“. “Obnova” se uvodi u posao jer je potrebno još firmi u koje će odlaziti novac. Stečajni upravnik „Goše FŠV“ Aca Mitić je u dilu i daje smederevsku fabriku, njene resurse i radnike bukvalno na ler. Ostaje samo pitanje koju korist imaju državna firma „Srbija voz“ i njen direktor Jugoslav Jović koji lažnom „Goši“ i „Obnovi“ plaćaju višemilionske iznose iako im ovi ne završavaju poslove?
Lažna Goša – RSC, Obnova i smederevski Goša FŠV nastupaju na tenderima kao konzorcijum. Učestvuju tri subjekta jer Goša RSC i Obnova d.o.o. nemaju reference i za to im treba Goša FŠV. Kako Blic saznaje, Srbija voz dao im je najmanje dva posla vrednosti – preko dva miliona evra za popravku putničkih vozova i preko milion za rekonstrukciju kušet kola. Posao u vrednosti od preko dva miliona evra nije završen, a rekonstrukcija kušet kola nije ni započeta iako su Goša RSC i Obnova uredno primile avans.
Ugovori praktično idu preko ove dve firme, a ne Goše FŠV – tako oni uzimaju novac, nabavljaju delove, zaračunavaju ogromne marže, dok treći subjekt na osnovu kog su i dobili posao – smederevski Goša – troši svoju struju, mašine, resurse… Praktično, radnici Goše FŠV se iznajmljuju, ali im se ne plaća puna zarada, a kamoli doprinosi.
Bez tužbe ili blokade
Iako Šćepanović sa Obnovom ugovara štetne poslove i zloupotrebljava Gošu FŠV, niko ne reaguje. Čak ni direktor Srbija voza, koji je morao nakon isteka šest meseci i obaveza koje su firme preuzele da ih blokira, traži naknadu štete, ali i izdaje negativnu referencu za preduzeća koja nisu završila posao kako više ne bi mogli na tendere.
Tako dolazimo do apsurda da državno preduzeće ne utužuje privatne firme zbog nezavršenog posla. Izgovor koji bi se uvek mogao potegnuti je da to ne čine zbog smederevskog Goše, ali tvrdnja nema zakonski osnov. Prema saznanjima Blica, ne reaguju ni ostale državne institucije jer Goša RSC ne ispunjava svoje obaveze ni prema radnicima niti državi. Poslednji podaci Agencije za privredne registre govore da Goša RSC i kompanija Obnova posluju sa dobitkom, za razliku od Goše FŠV koji ima dugove, a dobitak – nula.
PITANJA BEZ ODGOVORA
Blic je juče uputio pitanja direktoru Srbija voza Jugoslavu Joviću. Međutim, nismo dobili odgovore do zatvaranja ovog izdanja. Pitali smo:
1. Zašto su poslovi vezani za kušet kola i vozove dati privatnim firmama?
2. Koliko je novca uplaćeno za te poslove?
3. Da li ste pokrenuli spor protiv firmi Goša RSC i Obnova d.o.o. ukoliko posao nije okončan?
4. Koje sve ugovorene poslove ima Srbija voz sa Gošom RSC i zašto?
5. Zašto je direktor Jugoslav Jović i kojim povodom posećivao smederevsku Gošu FŠV 19. 4. 2017. godine? Da li je razlog da je kao direktor državne firme dao obećanje u ime privatnih kompanija?