Muzička i podkast kompanija Spotifaj (Spotify) podnela je žalbu Evropskoj komisiji protiv Epla (Apple) u kojoj optužuje Apple da koristi svoju poziciju u prodavnici aplikacija (App Store), jer favorizuje svoje aplikacije u odnosu na druge, prenosi Telecompaper.
Osnivač i izvršni direktor Spotifaja, Daniel Ek, rekao je da Epl istovremeno postupa kao „igrač i sudija“ i da namerno ograničava izbor i utiče na nepovoljan položaj drugih proizvođača aplikacija.
Spotifaj je tokom januara prestao sa prodajom svoje pretplate preko Eplove platforme, a korisnici i dalje mogu da preuzmu iOS aplikaciju za Spotifaj na App Store-u, ali u tom slučaju preusmeravaju se na sajt Spotifaja, gde mogu da se prijave i plate Premium pretplatu. Podsećanja radi, Netfliks je doneo sličnu odluku ranije ove godine.
Apple-ov poreski sistem za plaćanje
Kako objašnjava Ek, Epl zahteva da Spotifaj i drugi ponuđači digitalnih usluga plaćaju 30 odsto „poreza” na kupovinu preko Eplovog platnog sistema, uključujući i apgrejdovanje besplatnog Spotifi servisa na Premium pretplatu. Tako plaćanje ovih naknada veštački uvećava cenu Spotifaj Premium pretplate u odnosu na Apple Music.
S druge strane, ukoliko Spotifaj ne bude koristio Eplov platni sistem, suočiće se sa tehničkim i korisničkim ograničenjima, objašnjavaju iz ove kompanije. U odrđenim slučajevima, Spotifaj čak nije imao mogućnost da pošalje mejlove Epl korisnicima.
Osim toga, Spotifaj dalje tvrdi da Epl rutinski blokira apgrejdovanje koje poboljšava korisničko iskustvo. Kako navode, tokom prethodnog perioda to je značilo „zaključavanje” Spotifaja i drugih konkurenata van Epl servisa poput Siri, HomePod i Apple Vatch.
Sve aplikacije tretirati kao Apple Music
Ek smatra da Spotifaj treba da dobije isti tretman kao i druge aplikacije na App Store-u poput Ubera ili Deliveroo, koje ne podležu Eplovom „porezu” i nemaju ista ograničenja. Konkretno, Spotifaj zahteva od Epla da dozvoli fer konkurentnu „utakmicu” na App Store, nezavisno od toga ko je vlasnik Apple Store. „Svi treba da budemo tretirani istim skupom pravila i ograničenja, uključujući i Apple Music”, rekao je CEO Spotifaja.
On dodaje da Epl treba da dozvoli korisnicima realističan izbor, a ne da budu primorani na korišćenje sistema sa diskriminatornim tarifama. Takođe, iz Spotifaja objašnjavaju da prodavnicama aplikacija ne bi trebalo dozvoliti kontrolu komunikacije između usluga i korisnika, što uključuje i postavljanje nepoštenih ograničenja na marketing i promocije koje donose korist korisnicima.