Prema istraživanju organizacije Digital Learning Compass, više od 6 miliona ljudi pohađalo je do sada bar jedan kurs na daljinu uz pomoć platformi za online učenje. Ovakve statistike i sve popularnije besplatne ili delimično besplatne platforme (Coursera, edX…) pokazuju kako se klasični obrazovni sistem transformiše, prenosi eKapija.
Benefiti sistema za učenje na daljinu postoje za obe strane i najlakše ih je uočiti na primeru iz svakodnevnog života.
Trend učenja na daljinu prepoznali su i neki od najpoznatijih univerziteta (Harvard, Barkley…) koji nude odlične online kurseve – moguće je fizički se nalaziti u bilo kom gradu i državi, a jedini preduslov jeste postojanje internet konekcije. Danas učenje na daljinu briše geografske granice.
Ovo dalje znači da učenik ne mora da plaća troškove puta, smeštaja i svega ostalog što prati život u inostranstvu. Nema više fotokopiranja, pravljenja skripti, kupovine dodatnih materijala i literature – učenje na daljinu je jeftinije.
Još jedan benefit učenja na daljinu je što sada mentori ili profesori ne moraju biti fizički prisutni za predavanje ili konsultacije. Uz ovakav pristup lokalni predavači više nisu jedini mogući izbor, već to mogu biti profesori iz bilo kog dela sveta. Predavači u online obrazovanju mogu biti „prisutni“ uvek i svuda.
Kod tradicionalnih predavanja, termini su fiksni tako da mali broj zaposlenih ima mogućnost da uskladi posao i edukaciju. Fleksibilnost učenja na daljinu se ogleda u tome da radite na sebi u terminima koji vam najviše odgovaraju – uveče, rano ujutru, vikendom…
Uz učenje na daljinu niste uslovljeni određenim terminom za polaganje ispita, već nakon odslušanih predavanja na ispit možete izaći u terminu koji vama odgovara. Sami određujete tempo učenja u zavisnosti od ostalih obaveza (godišnji odmor, posao, putovanja…). Sami određujete da li vam više odgovara da polažete ispit ujutru, u toku dana ili uveče.
Ipak, sve ovo ne znači da ste u svetu onlajn učenja prepušteni sami sebi. Bez obzira što se učenje na daljinu ne odvija unutar zidova učionice, platforme za učenje na daljinu kao što je Moodle omogućavaju punu interakciju sa predavačima i drugim studentima putem foruma, video-chata, razmene poruka i praćenja vesti.
Šta je Moodle i kako funkcioniše?
Moodle je najpoznatiji i potpuno besplatan program koji obrazovne institucije i kompanije koje se bave bilo kojom vrstom edukacije koriste da bi omogućile svojim korisnicima učenje na daljinu. Sve je češći slučaj da i pojedine kompanije koriste Moodle za edukaciju svojih zaposlenih kroz kraće kurseve kako bi lakše savladali određene teme (prva pomoć, bezbednost i zaštita na radu itd). Veliki broj opcija kao što su dodela zadataka, preuzimanje dokumenata (fajlova), ocenjivanje, poruke, kalendar, vesti i najave (na različitim nivoima), forum, snimanje stranica u PDF formatu i slično, pomažu da Moodle već godinama bude najčešće korišćeni LMS.
Prva opcija jeste da Moodle ili sličan softver instalirate na svoju informacionu infrastrukturu (pod uslovom da u kompaniji postoji kadar koji to zna da uradi), obezbedite sve prateće licence, održavanje i zaposlite lica koja će održavati sistem dostupnim i zaštićenim. U ovom slučaju projektujete sistem tako da može da izdrži najveće opterećenje (maksimalan broj korisnika koji u istom trenutku može da pristupi platformi) iako će možda samo u pojedinim terminima opterećenje biti maksimalno, tako da najveći deo vremena koristite samo deo sistema koji ste platili.
Druga opcija jeste da plaćate mesečno iznajmljivanje infrastrukture pouzdanog partnera kao što je NetCast čiji se zaposleni brinu o kompletnom sistemu 24h dnevno. Ovakav pristup garantuje odlične performanse i stabilnost, visoku dostupnost (99,98% vremena) kao i da plaćate samo resurse koje zaista koristite. U ovom slučaju nema početnih investicija za kupovinu opreme, a povećanje ili smanjenje resursa je gotovo trenutno, što omogućava da budete agilniji i brzo odgovorite na sve zahteve. Jedan od korisnika koji je ovakvim pristupom izuzetno zadovoljan je Fakultet za primenjeni menadžment, ekonomiju i finansije (MEF) jer je čak i u pikovima (kada je najveći broj istovremenih sesija) sadržaj uvek dostupan.
Kao što je vreme zelenih tabli, krede i sunđera prošlo, tako je prošlo i vreme u kome je edukacija bila isključivo u učionicama. Definitivno, više nije pitanje da li je alat za učenje na daljinu potreban, već je samo pitanje kada će se naći i u vašoj organizaciji.