Španska agencija za tržišnu konkurenciju (CNMC) utvrdila je da je onlajn putnička agencija Booking.com zloupotrebila dominantan položaj na tržištu tokom poslednjih pet godina i naložila kompaniji da plati kaznu od 413,2 miliona evra.
CNMC je pokrenuo istragu protiv Booking.com-a još 2022., nakon pritužbi Španskog udruženja hotelijera i Regionalnnog udruženja hotelijera Madrida, prenosi Rojters i druge svetske agencije.
Istraga je potvrdila da je Booking nametao nepravedne uslove hotelima, što je, prema navodima CNMC, otežavalo konkurenciju drugim putničkim agencijama.
Booking.com je tokom tog perioda držao udeo od između 70 odsto i 90 odsto tržišta u Španiji u uslugama posredovanja prilikom onlajn rezervacija hotela, a putem drugih turističkih agencija.
“Kompanija je zloupotrebila svoj dominantni položaj na tržištu, najmanje od 1. januara 2019. (godine) do danas, namećući razne nepravedne komercijalne uslove hotelima u Španiji koji koriste njene usluge posredovanja u rezervacijama, kao i ograničavanjem konkurencije (u segmentu) drugih onlajn putničkih agencija koje nude iste usluge”, navodi CNMC u saopštenju.
Agencija je zaključila kako je Booking.com hotelima koji koriste njegovu platformu nametnuo „nepravednu klauzulu o cenama“, sprečavajući ih da nude svoje sobe na sopstvenim internet stranicama po nižoj ceni od one na Booking-u, dok je platforma zadržala pravo da samostalno smanjenjuje cene koju hoteli nude putem svoje veb stranice ili aplikacije.
Dodatno, rezultati istrage ukazuju na nedostatak transparentnosti oko vrednosti koju Booking pruža hotelima putem niza pretplatničkih proizvoda koji omogućuju hotelima poboljšanje pozicije u rang listama platforme u zamenu za plaćanje većih provizija ili nuđenje nekih svojih soba po sniženim cenama.
CNMC je naveo kako je Booking mogao zloupotrebiti svoj dominantni položaj ograničavanjem konkurencije drugih online putničkih agencija koristeći ukupan broj rezervacija za hotel putem svoje platforme kao kriterijum za rangiranje u zadatim rezultatima pretraživanja, podstičući hotele da koncentrišu svoje online rezervacije na Booking.com.
Agencija je takođe nametnula obveze ponašanja Booking-u, koje zahtevaju da prestane sa zloupotrebama i osigura da ne preduzima druge slične radnje koje bi mogle proizvesti isti efekat u budućnosti.