Vesti iz izdanja

01.12.2025. 06:58

Štampano izdanje

Autor: Aleksandar Milošević

5G je trka na duge staze

INTERVJU Majk Mišel, CEO Yettel Srbija

Planiramo da pravno spojimo Yettel i SBB u 2026. godini. Ja vodim obe kompanije kroz proces integracije, a do tada SBB ima svog generalnog direktora i takva struktura mora da ostane na snazi sve dok spajanje ne bude u potpunosti završeno ...

Od kada su pre šest meseci vlasnici kompanija Yettel, e& i PPF Telekom Grupa preuzeli SBB od United Group, Yettel je zadovoljan kako napreduje integracija dve kompanije. „Zadovoljan sam i tempom i prvim rezultatima“, kaže u intervjuu za Novu ekonomiju Majkl Mišel, CEO Yettel Srbija.

„Jasno je da imamo dva sjajna tima i svi smo uzbuđeni zbog onoga što zajedno gradimo, a to je nešto zaista jedinstveno na tržištu. Mi smo do sada bili dva jaka lidera: Yettel u segmentu mobilne telefonije, i SBB sa TV uslugama i kućnim internetom. Sada kombinujemo te dve pozicije i želimo da se transformišemo iz klasične telekomunikacione u digitalnu i tehnološku kompaniju“, kaže Mišel.

Naravno, to nije ni lako ni jednostavno. Ušli smo u složen proces integracije internih sistema, tehnologija, korisnika i usluga. Digitalizujemo način na koji radimo i koristimo veštačku inteligenciju gde god ona može da nam pomogne da budemo još efikasniji. U naš ekosistem smo uključili Yettel Bank. To nam daje poziciju koju malo ko na tržištu ima. Možda deluje kompleksno, ali mi smo izuzetno snažne kompanije sa sjajnim i kompetentnim ljudima. Ambiciozni smo i verujem da možemo da ostvarimo sve što smo zamislili. A zamislili smo da uvežemo mobilnu telefoniju, kućni internet, TV i finansije u jedinstveno iskustvo za korisnika.

Kada možemo da očekujemo objedinjene pakete?

Yettel i SBB imaju usklađenu ponudu od jula, što znači da korisnici obe kompanije imaju iste kanale i cene. Yettel je u nove tarifne pakete dodao 25 novih kanala, uključujući i kanale United Media N1 i Nova, dok je SBB uveo Voyo uz dodatnih 50 novih kanala.

Imamo jedinstven pristup i ka poslovnim korisnicima. Nudimo kombinaciju mobilnih, fiksnih, internet i sada širokog spektra IKT usluga, čime im svakodnevno poslovanje činimo lakšim i jednostavnijim. To praktično znači da smo u poziciji da svakoj kompaniji u Srbiji kojoj su potrebne telekomunikacione i IT usluga, pružimo rešenje.

Naša ponuda i za fizička lica i za poslovne korisnike nastaviće da se širi sa još boljim i raznovrsnijim uslugama. Mi na ovo ne gledamo kao na korak napred samo za naše poslovanje, već za celokupno tržište.

Da li će Yettel i SBB biti spojeni u jednu kompaniju i ko će je voditi?

Planiramo da pravno spojimo Yettel i SBB u 2026. godini. Ja vodim obe kompanije kroz proces integracije, a do tada SBB ima svog generalnog direktora i takva struktura mora da ostane na snazi sve dok spajanje ne bude u potpunosti završeno.

Kako će se zvati zajednička kompanija?

Tokom 2026. godine pravno ćemo se spojiti. Nakon toga, idemo ka spajanju u jedan brend – Yettel. Moram da istaknem da to ne znači da će SBB kao brend odmah prestati da postoji – naprotiv, ostaće još izvesno vreme na tržištu. Ali na duži rok, radimo na tome da poslujemo pod jednim, jedinstvenim brendom.

Šta će ovo spajanje doneti korisnicima?

Kao što sam već napomenuo, nudimo jedinstveni ekosistem koji objedinjuje sve telekomunikacione i bankarske usluge na jednom mestu. Nudimo veću jednostavnost, uz veliki broj pogodnosti i manje komplikacija. Prosto rečeno, sve je na jednom mestu, uz jednu pretplatu, bez duplih troškova, što podrazumeva veću uštedu uz mrežu vrhunskog kvaliteta.

U Evropi je prisutan trend da kompanije objedinjuju ponudu mobilnih, kućnih i finansijskih usluga, ali taj proces je još u razvoju i nije široko rasprostranjen. Kao primere imamo kompanije Orange i Telefónica u Evropi. Baš zato na sebe gledamo kao na pionire u regionu. Za samo godinu dana Yettel Bank je postala jedna od najbrže rastućih banaka u segmentu stanovništva u Srbiji, sa više od osamsto hiljada korisnika. To nam donosi veliku prednost, ali i veliku odgovornost. I mi smo spremni  da preuzmemo tu ulogu.   

Šta će se dogoditi sa postojećim korisnicima Yettel TV-a i interneta?

Nadamo se da će biti još zadovoljniji našim uslugama nego ranije. Sada u svojoj ponudi imaju sav relevantan TV sadržaj, uz stabilnu i modernizovanu TV platformu, unapređenu na osnovu njihovih komentara i sugestija. Naveo bih primer platforme Yettel SVE, gde nudimo mobilne, fiksne i bankarske usluge, uz brojne dodatne pogodnosti koje izlaze iz okvira telekomunikacija.

 Korisnici u Srbiji isti su kao i u ostatku Evrope, možda čak i napredniji kada je reč o usvajanju novih digitalnih rešenja. Ne samo što prihvataju nove tehnologije – oni ih usvajaju kao deo svog svakodnevnog života

Nakon akvizicije SBB-a, kanali N1 i Nova postali su dostupni korisnicima Yettela koji su prešli na nove pakete. Koliki deo vaših korisnika trenutno ima aktivne pakete koji uključuju N1 i Nova?

Sadržaj United Media, uključujući kanale N1 i Nova, trenutno je naša prednost na tržištu u odnosu na konkurenciju, i veoma smo zadovoljni što možemo da ga ponudimo i korisnicima SBB-a i korisnicima Yettela. I postojeći i novi korisnici SBB-a i dalje imaju pristup sadržaju United Media, kao i do sada. Korisnici Yettela koji izaberu nove tarifne pakete, takođe imaju N1 i Nova u ponudi. A kako reaguju? Onako kako smo i očekivali: postepeno i kontinuirano. Zadovoljni smo.

Ovu godinu završavamo na pragu uvođenja 5G mreže u Srbiji. Nakon završetka aukcije, kada očekujete da 5G signal postane aktivan u vašoj mreži?

Čim se stvore svi regulatorni preduslovi, pustićemo 5G odmah, istog dana. Očekujemo da će se to desiti početkom decembra, i spremni smo za taj trenutak.

Naša mreža jedan je od glavnih razloga zašto nas korisnici biraju i ukazuju nam poverenje. Ona ne povezuje samo uređaje – povezuje ljude i gradi osećaj poverenja i sigurnosti. Trenutno, više od 35 odsto mobilnog internet saobraćaja u Srbiji prolazi kroz našu mrežu. Želimo da je i dalje unapređujemo i razvijamo, kako bi i dalje bila stabilna, bezbedna i pouzdana, sa dovoljno kapaciteta da odgovori na sve ono što je korisnicima potrebno. 5G je sledeći logičan korak u razvoju mreže. Na kraju krajeva, mi smo pioniri u uvođenju ove tehnologije u Srbiji, budući da smo pokrenuli testno 5G okruženje još 2019. godine. Želimo da rastemo, da nudimo visokokvalitetne usluge i da podržimo digitalizaciju Srbije. Budućnost je u novim tehnologijama, to mi koji radimo u telekomunikacijama najbolje znamo.

Koliko je veliko ulaganje u uvođenje 5G tehnologije? Koliko je vremena potrebno da se takva investicija isplati?

Zaista je ogromno ulaganje, ne samo za nas, već i za bilo kog telekomunikacionog operatora. Uložili smo više od 100 miliona evra samo u kupovinu spektra. Pored toga, tu su i troškovi novih baznih stanica i opreme, unapređenja osnovne mreže i softvera, kao i celokupne modernizacije.

Iskustva sa drugih tržišta nam govore da je potrebno da prođe do 10 godina pre nego što dođe do prvih prihoda od 5G. Do kraja 2024. godine ukupna ulaganja u 5G mobilne mreže širom Evropske unije dostigla su desetine milijardi evra

Iskustva sa drugih tržišta nam govore da je potrebno da prođe do 10 godina pre nego što dođe do prvih prihoda od 5G. Zašto? Pa jednostavno zato što su aukcije spektra i izgradnja infrastrukture skupi, zato što korisnici na većini tržišta nisu spremni da plaćaju više, i zato što je potrebno vreme kako bi se došlo do konkretnih primera primene u industriji. Do kraja 2024. godine ukupna ulaganja u 5G mobilne mreže širom Evropske unije dostigla su desetine milijardi evra.

Koje su najveće koristi od takvog unapređenja mreže? Da li ćemo dobiti samo brže preuzimanje video-sadržaja ili će 5G doneti i dublje promene?

Tokom prethodne dve godine potpuno smo modernizovali mrežu, uveli najnovije i najbolje tehnologije kako bismo bili spremni za 5G. Kao tehnologija sledeće generacije, 5G omogućava velike brzine, zanemarljiva kašnjenja tokom striminga ili reprodukcije video-sadržaja i vrhunsku pouzdanost. Ukratko, proširuje mobilni ekosistem i donosi servise nove generacije za naše korisnike i partnere.

Očekuje se da 5G ima najveći uticaj u oblastima kao što su zdravstvo, poljoprivreda i pametna proizvodnja i mreže. Tokom 2024. godine, velike kompanije ostvarile su milijarde prihoda od proizvoda i usluga povezanih sa 5G. Apple, Samsung i Huawei prednjače kada govorimo o prihodima od prodaje uređaja, dok su telekomunikacioni giganti poput Verizona i China Mobile ostvarili najveće profite od mrežnih usluga. Jedan od primera su autonomna vozila, gde izuzetno mala latencija i velika brzina prenosa podataka omogućavaju komunikaciju između automobila, infrastrukture i cloud sistema u realnom vremenu. Gradovi poput Seula, Singapura i Barselone koriste 5G za semafore i sisteme nadzora, efikasnu koordinaciju javnog prevoza, kao i za optimizaciju potrošnje energije.

Očekuje se da 5G ima najveći uticaj u oblastima kao što su zdravstvo, poljoprivreda i pametna proizvodnja i mreže

Kada gledam proces uvođenja 5G u Srbiji, osećam ponos. Od prvih mobilnih poziva do današnjih inteligentnih mreža, posmatrao sam kako povezanost menja živote ljudi, ali i čitave industrije i društva. Pre tačno 30 godina, Telenor (danas Yettel) uveo je mobilni signal u Srbiji. Danas smo na pragu potpuno nove tehnologije, dok našim korisnicima već nudimo širok izbor 5G uređaja. Svako novo poglavlje donosi i nove izazove i nove prilike, a mi smo tu da povedemo.

Pre prodaje, SBB je često pozivao na raspisivanje aukcije za 5G spektar, u nadi da će ući na tržište mobilne telefonije kao četvrti operator. Nakon promene vlasništva, pretpostavljam da to više nije u planu?

U budućnosti, kada integrišemo Yettel i SBB, planiramo da svoje usluge ponudimo kao jedna kompanija. Ne samo 5G, već sve naše usluge. Krajnja odluka o broju operatora koji učestvuju na aukciji zavisi od regulatora, a ne od nas.

Kako mobilne telekomunikacije u Srbiji stoje u poređenju sa regionom i Evropskom unijom? Koliko će dolazak 5G tehnologije promeniti tu sliku?

Korisnici u Srbiji isti su kao i u ostatku Evrope, možda čak i napredniji kada je reč o usvajanju novih digitalnih rešenja. Ono što primećujemo jeste izražen i sve veći entuzijazam naših korisnika ka digitalnim rešenjima. Ne samo što prihvataju nove tehnologije – oni ih usvajaju kao deo svog svakodnevnog života. Daću vam jedan primer. Naš program reciklaže, gde korisnici donose stare telefone i dobijaju popust za kupovinu novih, do 2025. godine dostigao je broj od milion recikliranih uređaja. Na osnovu tako sjajnog rezultata i odziva korisnika, postavili smo još ambiciozniji cilj – 2,7 miliona recikliranih uređaja do 2027. godine.

Bilo da je reč o besprekornom mobilnom iskustvu, pametnoj automatizaciji ili personalizovanim digitalnim uslugama, korisnici nam stalno pokazuju da žele usluge koje stvari čine bržim, jednostavnijim i intuitivnijim. To nas podstiče da stalno idemo napred.

United Media je ranije bila značajan producent sopstvenog sadržaja, poput serija i filmova za SBB. Da li će SBB nastaviti sa produkcijom takvog sadržaja, ili će se svi filmovi i serije ubuduće nabavljati od trećih lica?

United Media stvara sopstveni sadržaj, dok smo mi, SBB i Yettel, distributeri medijskog sadržaja. Naš cilj je da što većem broju korisnika obezbedimo što raznovrsniji sadržaj. To je oduvek bio i ostaje naš cilj.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.