Vesti iz izdanja

01.09.2024. 00:47

Štampano izdanje Nove ekonomije

Autor: Dimitrije Gašić

Google posustaje za inovacijama u oblasti veštačke inteligencije

TRENDOVI

Foto: Freepik.com

Google je imao mnoge prednosti, a poslednjih godina ova kompanija kao da gubi bitku sa novijim tehnologijama. To je primetio i Paul Bučajt, tvorac Gmail-a, te da ova kompanija zaostaje za inovacijama u pravcu AI (veštačke inteligencije).

Ispostavilo se da nedavno lansirana opcija nije dobro prošla među korisnicima koji su pretraživali veb pomoću veštačke inteligencije. Recimo, AI je davala savete korisnicima da je najbolje staviti lepak na picu kao dodatak.

Bučajt je nedavno izjavio i da Google, uprkos svim resursima kojima je raspolagao – od tehnologije do inženjera, nije uspeo da zauzme mesto lidera kada je u pitanju osavremenjavanje procesa. Pored toga, vrednost kompanije je pala za 100 milijardi dolara u jednom danu, kada je njihov tadašnji pandan ChatGPT-u, nazvan Bard, dao netačan odgovor tokom demonstracije uživo.

Usporavanje napretka Google-a krenulo je kada su se iz te kompanije povukli suosnivači Sergej Brin i Leri Pejdž, a upravljanje preuzeo biznismen Sundar Pičai.

Pejdž i Brin su još u svom naučnom radu iz 1998. godine istakli da je tehnologija pretrage uglavnom bila usmerena ka oglašavanju, ali da su sa Google-om želeli da pruže visokokvalitetne rezultate pretrage.

Era AI tek je počela, a kako će se njoj prilagođavati postojeće platforme, videćemo uskoro.

 

Foto: Freepik.com

Apple zapretio Patreonu – monetizacija ili zbogom

Apple je zapretio da će ukloniti popularni servis za monetizaciju originalnog sadržaja Patreon sa App Store-a ukoliko platforma ne pređe na njihov sistem naplate, unutar aplikacije, za sve transakcije na iOS-u. Patreon ima rok do novembra 2025. godine da migrira sve kreatore na Apple ekosisistem, ali će ova selidba početi već u novembru ove godine.

Patreon je obavestio svoje korisnike da će do kraja 2024. godine svi kreatori morati da pređu na naplatu putem pretplate, kao i da imaju opciju da biraju: ili će povećati cene članstva (kako bi pokrili Apple-ovu proviziju) ili će sami snositi te troškove.

Ako odluče da odlože migraciju do novembra 2025. godine, kreatori neće moći da ponude članstva putem iOS aplikacije sve dok ne prihvate Apple-ov sistem naplate, javlja TechCrunch.

Ovaj potez ponovo otvara pitanja o potencijalno monopolskom položaju, tema o kojoj se već dugo raspravlja, naročito nakon tužbe koju je protiv Apple-a pokrenuo Epic Games, upravo zbog antimonopolskih propisa.

Iako je sud u ovom slučaju odlučio da Apple nije monopolista, kompanija sada dozvoljava ponuđačima na jednoj od najvećih „digitalnih pijaca“ da direktno promovišu svoje pretplate, putem linkova ka veb-sajtovima, ali uz proviziju od 27 odsto (umesto standardnih 30 procenata).

Patreon se dugo nalazio u svojevrsnoj „sivoj zoni“ kada je reč o Apple-ovim pravilima, jer je deo ponude zasnovane na pretplati bio dostupan unutar aplikacije – dok druge nisu.

Međutim, sada je Patreon pod pritiskom da se uskladi sa Apple-ovim pravilima, što predstavlja dodatni izazov za kreatore koji koriste ovu platformu.

Patreon je priznao da nijedna od ponuđenih opcija nije idealna za kreatore, ali je istakao da se Apple-ove naknade odnose samo na iOS aplikaciju, dok kreatori i dalje mogu da nude iste cene na „običnom“ sajtu ili u Android ekosistemu.

Kreatorima je savetovano da obaveste svoje pretplatnike o dodatnim troškovima na iOS-u, kako bi bolje razumeli gde im je isplativije da obave plaćanje.

Foto: Freepik.com

Lansiran Grok-2, omogućava kreiranje slika na društvenoj mreži X

Kompanija Elona Maska za razvoj veštačke inteligencije, xAI, lansirala je svoj najnoviji model veštačke inteligencije pod nazivom Grok-2, paralelno sa jednostavnijom Grok-2 mini-verzijom. Unapređena verzija postojećeg modela sada omogućava korisnicima da generišu slike direktno na društvenoj mreži X, ali je trenutno dostupna samo korisnicima sa Premium i Premium+ nalozima.

Grok-2 predstavlja značajan iskorak u odnosu na prethodnu verziju, sa poboljšanjima u četu, kodiranju i rezonovanju.

Ovaj model, kao i njegov „mini“ pandan, dostupan je u beta verziji korisnicima nekadašnjeg Twitter-a.

Prema informacijama iz xAI bloga, Grok-2 je već testiran na LMSYS listi pod imenom „sus-column-r“, piše TechCrunch.

Maskova kompanija planira da do kraja meseca omogući developerima pristup Grok modelima putem enterprise API-ja.

Ovo bi moglo otvoriti vrata za širu primenu Grok-a u drugim aplikacijama, uključujući naprednu pretragu, onlajn analitiku i funkcije odgovora na X-u.

Međutim, otvaranje mogućnosti za generisanje slika bez ikakvih ograničenja može predstavljati rizik za širenje dezinformacija.

S obzirom na to da se bliže predsednički izbori u Sjedinjenim Državama, očekuje se da će xAI biti pod pritiskom da uvede restrikcije na sadržaj u vezi sa ovim funkcionalnostima.

Trenutno nije jasno da li slike generisane pomoću Grok-a sadrže bilo kakve metapodatke koji bi ukazivali na to da su kreirane veštačkom inteligencijom.

Iako je Grok-2 poboljšan u mnogim aspektima, uključujući generisanje koda i pisanje odgovora, korisnici prijavljuju da je prva verzija ovog modela imala problema sa sažimanjem vesti. Nema puno informacija o stvarnim kapacitetima Grok-2, ali se očekuje da će se ova tehnologija dalje razvijati. xAI je takođe najavio da će Grok-2 postati ključni deo AI-driven funkcionalnosti na X-u, uključujući unapređeno razumevanje različitih modaliteta u okviru platforme i API-ja.

 

Foto: Freepik.com

TikTok unapređuje direktne poruke

Dopisivanje u Dm odnosno slanje privatnih poruka sve je više u fokusu kineske društvene mreže. Naravno, ova mreža prati sve što se dešava na konkurentskom Instagramu, a najviše navike korisnika. S obzirom na to da raste broj onih koji komuniciraju preko Instagrama, tačnije direktnih poruka, četova, kako volite, ali i grupnih četova, TikTok je spreman da uvede ovu opciju.

Tako će korisnici moći da šalju videe putem opcije „podeli“ gde će odmah moći da kreiraju grupu za dopisivanje i u nju dodaju najviše 31 prijatelja.

Ova opcija nije dostupna tinejdžerima između 13 i 15 godina.

Sam čet za direktno dopisivanje imaće platformu za kreiranje nalepnica, odnosno stikera, pa će korisnici, kao na nekim drugim aplikacijama, moći da prave sopstvene albume, što predstavlja novi oblik kreativnog izražavanja.

 

Foto: Freepik.com

 

Instagram karosel uskoro sa do 20 fotografija i videa  

Čuveni insta-karosel (mi prevodimo kao vrteška) uskoro će biti proširen na 20 multimedijalnih sadržaja u jednoj objavi, najavljuju u ovoj društvenoj mreži.

Znate ono kada neko objavi u jednoj objavi više fotografija i/ili videa? Poput Nove ekonomije koja redovno objavljuje u tim vrteškama sublimirane tekstove za sve ljubitelje društvenih mreža. U deset slajdova nije lako sublimirati problem nenamenskog trošenja budžetske rezerve, ali u 20 je već daleko lakše.

Ova opcija do sada je imala ukupno deset slajdova po objavi, a Instagram već nekoliko meseci testira karosel sa prvo 15, a kasnije sa 20 videa i fotografija.

Mada pažnja korisnika društvenih mreža sve više opada, biće zanimljivo kada ova opcija stigne i na naše prostore, što će se uskoro dogoditi, da vidimo kako će korisnici usvajati novu opciju i da li će objave sa dvadeset fotografija i videa moći da postanu popularne.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.