Vesti iz izdanja

01.06.2024. 00:06

Štampano izdanje Nove ekonomije

Autor: Dimitrije Gašić

Multidisciplinarna muzika za posle posla

Posle 5: Dušan Stojanović, muzički saradnik u muzičkoj školi i kantautor i Katarina Stekić, psihološkinja, naučna komunikatorka i autorka teksta 

Foto: Paola Felix Meza

Dušan i Katarina su par koji se povezao na neuobičajen način – kroz muziku i psihologiju. Ta poveznica pomogla im je da, dopunjujući jedno drugo, stvaraju muziku koja se oslanja na nauku u pravom smislu te reči

Uz stvaranje muzike ide i naučno istraživanje koje im je važno za stvaralački proces jer ih zanima kako njihova muzika utiče na ljudske emocije i kogniciju. U razgovoru za Novu ekonomiju koristimo, izgleda, novo ime za novi muzički žanr i po svemu sudeći, Katarina i Dušan su osnivači multidisciplinarne muzike. Upravo ta sintagma najbolje opisuje šta oni rade posle pet.

Katarina: Nismo želeli da radimo ono što rade svi ili što je, u ovom trenutku, isplativo, odnosno komercijalno. Ovo je neka vrsta našeg hobija koji je veoma kreativan i pruža nam odmor od onoga što radimo u glavnom delu dana. Zato mi je sve ovo i zanimljivo, iako sam primarno u svetu nauke, i kao doktorantkinja na Filozofskom fakultetu i kao naučna komunikatorka.

Kažu da su se povezali kroz psihologiju i muziku, na jednoj konferenciji. Povezala su ih ista interesovanja i nastavili su da sarađuju jer je Dušan Katarini tražio pomoć oko teksta, Katarina mu je pomogla i tako je sve krenulo. Da ovo nije tekst u štampanom izdanju, mi bismo podelili njihov prvi spot gde biste videli sve ono o čemu ćemo da razgovaramo. Ako ukucate Soulwatcher – For so Long i pogledate spot koji je veoma pažljivo nastajao iz mnogo delova, videćete upravo Katarinu i Dušana, kao i glavne protagoniste i vokale i šminkere, skoro svaki segment potpisuju oni.

Foto: Paola Felix Meza

Katarina: Meni je u tom procesu stvaranja muzike pomogla psihologija percepcije i socijalna psihologija, mogu da pretpostavim koje osećaje gledalac može da ima kada posmatra scene iz spota. Radila sam u toku montiranja spota i malo istraživanje koje podrazumeva praćenje očnih pokreta, a koji nam pokazuju koje su fokalne tačke i gde se generalno koncentrišu pogledi na našem spotu, a to je uglavnom lice. Na osnovu toga, mogli smo da, pokrivanjem lica i scenama prirode naglašavamo, u određene svrhe, neke druge detalje.

Dušan: Nije reč o klasičnoj ljubavnoj pesmi, ljubav je u ovoj priči prikazana kao podvig. Pesma ostavlja prostor za individualno tumačenje i doživljaj, to zavisi od osobe. Trudili smo se da ima strukturu, da svaki deo ima svoju priču i energiju, da bude višeslojna.

Možda je bolje pitanje ko je Soulwatcher? Lajtmotiv ili metafizički lik? Ostaje nedorečeno u kakvom je on odnosu sa njih dvoje.

Katarina: Namera autora je ono što pesmu izdvaja od drugih. Naša namera je bila jedno, međutim, primetili smo da ljudi pesmu vrlo različito doživljavaju. Dvoje ljudi koji se traže je tema i ujedno večna inspiracija. Želeli smo da se publika pronađe u pesmi na način koji je njima svojstven, ali najpre da se zamisle. Hteli smo da ceo spot izgleda naturalistički, što prirodnije, osim poslednje nadrealne scene u crvenim kostimima. Posvetili smo mnogo vremena snimanju spota, ali i nakon toga, montaži. Slagali smo scenu po scenu kako bismo dobili taj efekat, da ono što sledi bude logično, da se postigne balans muzičkog, vizuelnog i teksta.

Dušan: Tekst i scene morali su da se uklope sa kulminacionim tačkama u muzici, a to je za nas bio veliki izazov. Paralelno s tim, ja sam razmišljao u aražmanskom i kompozicionom smislu, kakva muzika i kakav aranžman su potrebni da bi se oslikalo određeno psihološko stanje i da bi se postigao najbolji efekat. Uz pomoć samo jednog kamermana i producenta, uspeli smo da napravimo klasik, autentično delo koje ispunjava sve te norme.

Ako ste, u pauzi čitanja teksta, odgledali spot i uz to poslušali pesmu, mogli ste da vidite da je on samo deo jedne šire priče, dakle jedno poglavlje, i da postoji cela priča koja će biti objavljena u knjizi.

Dušan: Trenutno pišem i knjigu u kojoj će biti cela „Soulwatcher“ priča, koja će da otkrije ko stoji iza tog imena, jer oni koji su videli spot primetili su ispis „chapter 7“, da je on zapravo samo deo te priče. Soulwatcher predstavlja putokaz ljudima u nekim složenim situacijama na koje nailazimo.

Katarina i Dušan nastavljaju da spajaju dve samo naizgled nespojive discipline na unikatan način.

Katarina: Pri kraju godine sledi prezentacija i našeg naučnog rada koji kroz interesantan eksperiment ispituje kako nesklad između emocija u muzici i tekstu utiče na pamćenje teksta. Za ovo istraživanje smo komponovali muziku, odnosne stimuluse, i pisali tekst.

Dušan: To nije samo klasično učenje, već samospoznaja, širenje vidika, a i motiv da radimo to sve je daleko važniji od novca.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.