Vesti iz izdanja

01.09.2025. 01:29

Štampano izdanje

Autor: Biljana Bilaković

Neukrotiva i neobjašnjiva

MODA Michèle Lamy

Ako bi moda imala gurua, proroka ili možda vešticu u najpozitivnijem smislu te reči, bila bi to sigurno Mišel Lami...

Mišel Lami (Michèle Lamy) ne izgleda kao bilo ko drugi, i to je na neki način njena supermoć. Promuklog glasa, crnih prstiju na kojima je gomila prstenja, sa zlatnim navlakama na zubima, pirsinzima po licu, telu i tetovažom na čelu, njena pojava ruši sve obične estetske principe. A opet, upravo takva, neukrotiva i neobjašnjiva, ona je inspiracija čitavoj generaciji dizajnera, umetnika i kreativnih anarhista. U svetu u kojem svi žele da budu „clean&polished“ i brendirani, Mišel Lami ulazi kao crna magija sa kaftanom od kože i recituje poeziju kao da priziva duhove Iv Sen Lorana i Kurta Kbrjna u isto vreme. Mišel nije žena koja samo prati modu. Ona je moda koju niko ne može da prati.

Jedna je od najintrigantnijih figura u svetu mode i dizajna danas, a njen uticaj širi se van tradicionalnih granica industrije. Rođena 1944. u Francuskoj, Lami je karijeru započela kao advokatica, ali je vrlo brzo shvatila da zakoni i sudnice nemaju dovoljno šljokica i misterija. Preselila se u Los Anđeles gde otvara restoran, kabare i kultno mesto ekscentrika, Les Deux Cafes, hibrid koji je bio nešto između filozofske rasprave i modne piste, ali sa boljom hranom i više dima.

Njen nekonvencionalni stil, koji se odlikuje hrabrim eksperimentisanjem sa teksturama, bojama i oblicima, postao je prepoznatljiv i inspirativan za mnoge dizajnere. Sa jakim smislom za estetiku i sposobnošću da spaja umetnost i modu na jedinstven način, Mišel je uspela da postane centralna figura u avangardnom dizajnu i da definiše nove standarde kreativnosti u modnoj industriji.

Da ne bude zabune, Mišel Lami nije samo „muza“. Ona je motor jednog od najznačajnijih dizajnerskih umova današnjice, Rika Ovensa, njenog supruga i kreatora čije kolekcije izgledaju kao da su dizajnirane za vođe postapokaliptičnih spasilaca koji dolaze da uspostave novi poredak. Njihova veza je umetnički eksperiment, ljubavni performans i modna institucija – sve u jednom.

Mišel je za Rika ono što je alhemičar za ratnika – ona prepoznaje tkanine koje „imaju vibraciju“, zna kada silueta „šapuće nešto opasno“ i instinktivno oseća trenutak kada haljina treba da izgleda kao da je preživela požar, ali sa stilom. Njih dvoje su zajedno redefinisali granice onoga što moda može da bude – ne samo odeća, već iskustvo, skulptura, provokacija.

U tom svetu Lami često nastupa i kao producentkinja, performerka, saradnica u projektima koji spajaju dizajn, arhitekturu, eksperimentalnu muziku i društveni komentar. Njen projekat Lamyland je, između ostalog, pokušaj da se stvori paralelna dimenzija u kojoj granice između umetnosti, sporta i duhovnosti više ne važe jer, zašto bi?

Njena estetika je radikalna inkluzivnost, mešanje rodova, kultura, starosti i tela. Lami veruje da lepota dolazi iz nelagodnosti, iz „neurednog“, „nedovršenog“, „nepodesnog za Instagram“. Ona je antifilter, antisistem i antiklasika, i upravo zbog toga je danas svuda. Sarađivala je osim sa Rikom Ovensom i sa Garetom Pjuom, Nike-om, FKA Twigs, ali i sa brojnim mladim umetnicima kojima daje ne samo vetar u leđa, već i celu oluju. Ali, što je najvažnije, mladi dizajneri je obožavaju. I to ne samo zbog izgleda, već zbog filozofije.

Njena pojava izaziva respekt, ali i osmeh, jer Mišel ume da priča o modi kao da je bajka, ali sa krvlju, zmajevima i savremenom koreografijom. Njena poruka nije „kupite ovo“ ili „obucite se ovako“, već „budite čudni, budite iskreni“.

Možda njene ruke liče na ruke proročice iz distopijske bajke, a glas na francuski kabare posle tri pakla cigareta, ali ono što Mišel prenosi je lekcija, moda nije proizvod, već proces, kao i da identitet nije konačan, on je performans u večitom razvoju.

Zato, Mišel Lami nije samo figura visoke mode. Ona je mit, šapat, spektakl, i možda jedini pravi primer kako se dizajn živi, a ne samo konzumira. U njenom svetu, svaka bora je ornament, svaki komad odeće – relikvija, a svaki pogled u ogledalo – poziv na revoluciju.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.