Evropska komisija pokrenula je istragu u kojoj će biti utvrđeno da li predloženo spajanje kompanija Fijat-Krajsler (FCA) i Pežo (PSA) u vrednosti od 50 milijardi evra narušava zakone o zaštiti konkurencije na prostoru Evropske unije.
EK je iskazala brigu o potencijalno prevelikom tržišnom udelu novospojenog poslovnog entiteta, specifičnog po proizvodnji lakših komercijalnih vozila ispod tri i po tone, saopštila je komisija.
Druga faza istrage pokrenuta je nakon što je probijen rok do kojeg su kompanije trebale da ponude ustupke kojim bi se povećala konkurencija.
Istraga će se baviti uticajem ovog spajanja na tržišne uslove 14 zemalja članica Evropske unije, kao i Ujedinjenog Kraljevstva, imajući u vidu da bi spajanje oba auto-proizvođača dovelo pod isti krov marke kao što su Fijat, Krajsler, Džip, Alfa Romeo, Pežo, Citroen i Opel.
U trenutnoj fazi istrage komisija navodi da bi predložena transakcija mogla znatno smanjiti konkurenciju, budući da je u velikom broju zemalja jedan od dveju proizvođača već lider na tržištu lakših komercijalnih vozila, pa bi ovo spajanje uklonilo glavnu konkurenciju.
Spoj francuskog i italijansko-američkog proizvođača u tim zemljama obezbedio bi većinski tržišni udeo, kao i najširi opseg marki i modela svih tipova.
Posebno u kategoriji kombija gde postoji manje konkurencije nego kod putničkih automobila, i gde bi svi rivali bili znatno manji od novospojene kompanije.
Preliminarna istraga pokazala je da su se FCA i PSA prethodno sukobljavale u ovim kategorijama, pa su vozila procenjivali po sličnim cenama. Predloženo spajanje bi onda uklonilo značajna konkurentska ograničenja za obe kompanije.
Tržište za lakša komercijalna vozila karakterizovano je relativno visokim pragom za ulaz i proširenje, na primer potrebom za dovoljno velikom uslužnom mrežom što nije lako uspostaviti. Pojava značajne nove konkurencije čini se malo verovatnom.
Fijat-Krajsler prethodno je bio u pregovorima o spajanju sa Renoom koji su okončani neuspešno prošle godine, a kao razlog bili su navedeni politički uslovi francuske vlade.
EK do donošenja konačne odluke po ovom pitanju ima rok od 90 radnih dana, zaključno 22. oktobra 2020.
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_20_1117