Vesti iz sveta

26.04.2023. 11:39

Euractiv

Autor: Nova ekonomija

Eu otvorila centar za proučavanje algoritama društvenih mreža

Foto: Pixabay

Evropska unija otvorila je Evropski centar za algoritamsku transparentnost, koji se nalazi u španskom gradu Sevilji. On će se baviti dekodiranjem softverskih algoritama, takozvanih „algoritamskih crnih kutija“ koji koriste društvene mreže poput Fejsbuka, Tvitera, Tik Toka.

Kako je preneo Euractiv, Evropski centar za algoritamsku transparentnost zvanično je otvorio svoja vrata u utorak 18. aprila i on će biti međunarodno sedište za istraživanja u toj oblasti i trebalo bi da pomogne u primeni zakona koji regulišu digitalnu oblast.

„Sistemi preporuka u suštini određuju koje vesti gledamo, kojoj političkoj ili kulturnoj grupi možemo da se pridružimo, utiču na to kako glasamo“, izjavio je Krišna Gumadi (Krishna Gummadi) iz Evropske laboratorije za učenje i inteligentne sisteme.

Zamka za TikTok: Svađa SAD i Kine oko moćnog algoritma

On je naglasio važnost nezavisnog istraživanja o etičkim stranama algoritama.

Naveo je da su istraživanja otkrila predrasude koje u algoritmima koristi policija u Sjedinjenim Državama, manipulaciju cenama na onlajn tržištima, rodne predrasude na sajtovima za zapošljavanje, kao i „filter mehuriće“ (algoritam bira koju bi informaciju korisnik želeo da vidi, na osnovu podatka o njemu).

Kako se dodaje, efekti softverskih algoritama na društvo ostaju uglavnom nedovoljno istražena tema i „meta koja se brzo kreće“.

Ako želite da regulišete digitalne usluge, morate da razumete kako algoritmi funkcionišu.

Novi centar treba da obezbedi metodologiju i dokumentaciju za sprovođenje novih pravila o algoritmima u vezi sa pitanjima kao što su mentalno zdravlje, diskriminacija, govor mržnje i dezinformacije.

Yandex i FON održali obuku o stvaranju algoritama u Srbiji 

Novi centar će računati na 10 ljudi iz JRC-a, plus 20 novih zaposlenih, od IT stručnjaka do naučnika koji se bave društveno-humansitičkim naukama, za koje se Komisija pohvalila da je primila preko 500 prijava.

Kako se dodaje, čini se da su te brojke „patuljaste“ u odnosu na predstojeće zadatke. Komisija trenutno procenjuje između 20 i 25 veoma velikih onlajn platformi, što odgovara otprilike jednom članu osoblja po platformi kao što su TikTok i Google.

Što se tiče kapaciteta, nadležni kažu da algoritamski centar neće raditi izolovano, već će biti svojevrsni „katalizator“ za istraživačku zajednicu, izgrađujući partnerstva sa javnim telima, istraživačkim centrima i stručnjacima.

Španski grad Sevilja je četvrti po veličini po broju zvaničnika EU koji tamo borave, jer je dom Zajedničkog istraživačkog centra (JRC), interne istraživačke službe Evropske komisije.

Kao ogranak JRC-a, algoritamski centar će podržati izvršnu vlast EU u jednom od najtežih zadataka u narednim godinama: pretvaranju digitalnog zakonodavstva iz teksta u praksu kroz nadzor nekih od najbogatijih i najuticajnijih kompanija na svetu.

Prvi zadatak novog centra biće pružanje naučne i tehnološke ekspertize Komisiji za sprovođenje Zakona o digitalnim uslugama, koji uvodi strog režim za velike onlajn platforme poput Fejsbuka i Tvitera. One će biti pod direktnim nadzorom Evropske komisije.

Na osnovu novog digitalnog pravilnika EU, platforme koje mogu da predstavljaju“sistemski rizik“ za društvo moraće da primene mehanizam upravljanja rizikom, obezbeđujući godišnju procenu svog rizika i usvajajući mere za ublažavanje koje podležu eksternim revizijama.

Nepoznato kako radi algoritam zbog kojeg 20.000 ljudi više ne dobija socijalnu pomoć

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.