Planovi evropskih auto-kompanija o proširenju kapaciteta za proizvodnju baterija su ili odloženi ili smanjeni, što bi moglo da ograniči rast profitabilnosti električnih vozila (EV) u srednjem roku, kaže Fitch Ratings. Ova agencija za kreditne rejtinge ocenjuje da će zbog toga proizvodnja baterija i dalje biti zadatak „trećih strana“.
Iako će novčani tokovi evropskih proizvođača automobila biti pojačano usled smanjenja kapitalno intenzivnih investicija u baterije, dugoročne implikacije će zavisiti od ciljeva politike dekarbonizacije koje su postavili evropski regulatori, stoji u analizi kreditne agencije.
“Evropi će biti potrebno od 360 GWh do 750 GWh dodatnih (baterijskih) kapaciteta, uključujući i one za računare i LCV (laka komercijalna vozila) kako bi postala ugljenično neutralna do 2035. godine. Nakon nedavnih najava, oko polovina (tako) procenjenog kapaciteta za 2030. godinu je dovedeno u pitanje. Operativni kapacitet proizvodnje baterija u regionu bio je oko 160 GWh 2023. godine, a većina fabrika je bila u vlasništvu azijskih proizvođača”, piše u izveštaju Fitcha.
Nakon usporavanja prodaje električnih vozila, primetnog od sredine 2023. godine, evropski proizvođači automobila su ponovo uskladili svoje ciljeve elektrifikacije i pozvali EU na reviziju ciljeva dekarbonizacije.
Prema podacima Fitcha, neki evropski proizvođači automobila, uključujući BMW i Folksvagen, već su svoja ulaganja u fabrike baterija na podataka o tražnji.
Ovo je uticalo na lance snabdevanja baterijama, pri čemu su hemijske kompanije napustile svoje ekspanzivne planove u rudarstvu i rafinisanju sirovina neophodnih za ove komponente.
Smanjenje investicija evropske auto industrije značiće nastavak oslanjanja na azijske proizvođače, posebno na kineske koji prednjače u jeftinijim tehnologijama litijum-gvožđe-fosfata.
Još uvek nestabilne cene sirovina za izradu anoda i katoda doprinose izazovima evropskih proizvođača automobila u povećanju profitabilnosti električnih vozila.
Dok se evropski proizvođači automobila povlače od kapitalno intenzivnih aktivnosti, jaz će najverovatnije biti popunjen uvozom, koji bi mogao da podleže višim carinama.
Nasuprot tome, kapacitet proizvodnje baterija u Kini premašuje domaće potrebe, pa ta zemlja izvozi oko 30 odsto baterija.
Azijski proizvođači baterija takođe žele da prošire kapacitete u Evropi i susednim regionima i verovatno će nastaviti da povećavaju svoje prisustvo u srednjem roku.