Finska bi uskoro mogla da izvrši najradikalniju promenu obrazovnog sistema ikada, odbacivanjem institucije predmeta i izučavanjem fenomena.
Ova skandinavska država već ima jedan od najboljih obrazovnih sistema, a mladi Finci su među prvima u rangiranju PISA.
Ipak, većina 16-godišnjaka smatra da je učenje po predmetima prevaziđeno, nadležni planiraju da ih poslušaju i uvedu sistem istraživanja fenomena, poput Evropske unije, u okviru kog će đaci učiti o jezicima, istoriji, politici i geografiji.
Sistem je ujednačen, svaki segment ima određeno vreme, a poenta svega je da se eliminiše često pitanje: „Šta je poenta ovoga što učim?“.
Menadžer za razvoj iz Helsinkija Pasi Silander ističe da se svet toliko promenio napretkom tehnologije, tako da stari načini edukacije više nemaju nikakvu praktičnu primenu.
„Mladi sada koriste kompjutere, uzmite recimo primer banaka, nekada su one imale mnoštvo službenika, a sada veliki deo njihovog posla završavaju mašine“, istakao je Silander.
Ipak, promenama sistema se protive nastavnici koji su se „specijalizovali“ za jedan predmet, a nije teško zaključiti zašto. Novi sistem bi ih primorao da prošire svoje znanje, kao i da međusobno sarađuju.
„Nastavnici koji bi to prihvatili dobijali bi novčani bonus. Ima škola koje imaju staromodne sisteme koji su funkcionisali u prošlom veku. Sada nam treba nešto novo, nešto što bi bilo primenljivo u 21. veku“, istakala je menadžerka za obrazovanje Marjo Kilonen.
Ona je dodala da bi novi sistem obrazovanja mogao da se proširi na celu državu do 2020. godine.
Zato mi vozimo Zastavu 101 staru 39 godina.