Vesti iz sveta

12.07.2016. 11:36

B92

Autor: Nova Ekonomija

Helsinki želi da potpuno eliminiše privatne automobile

Uvođenjem novih vrsta i sistema javnog saobraćaja, vlasti u glavnom gradu Finske žele da u narednih deset godina eliminišu potrebu za posedovanjem privatnog automobila.

Automobilska industrija kakvu smo do sada poznavali polako ali sigurno se menja. Uvode se nove vrste pogonskih sistema sa ciljem smanjenja zagađenja životne sredine, eksperimentiše se sa tehnologijom „automobila bez vozača“, a sve je više takozvanih servisa za iznajmljivanje i deljenje autmobila (car sharing) koji omogućavaju korisnicima da se povremeno služe putničkim vozilima bez potrebe da ih lično poseduju. 

I dok mnogi gradovi i države Zapadne Evrope nastoje da u bliskoj budućnosti smanje broj automobila u metropolama ili zabrane ulazak u centar vozilima sa dizel motorima, Finci imaju ideju da u glavnom gradu te države do 2025. ukinu potrebu za posedovanjem automobila kao ličnog prevoznog sredstva. Kako piše sajt Co.Exist, da bi se plan ostvario, pored klasičnog javnog prevoza potrebno je uključiti i „car sharing“ kompanije koje bi građanima nudile uslugu korišćenja automobila po pristupačnim cenama. 

„Uloga gradskih vlasti je da omogući da se tržište javnog prevoza razvija“, objašnjava saobraćajni inženjer, Sonja Heikkila. Uvođenje novih vrsta usluga i jeftinijeg i fleksibilnijeg javnog prevoza, trebalo bi da pripremi teren za eliminisanje potrebe za posedovanjem privatnog automobila. 

U planu je veća automatizacija sistema gradskog prevoza, a korisnicima bi bilo omogućeno da planiranje i plaćanje vožnje vrše putem smartfon uređaja. U saobraćaj bi se uvela automatizovana vozila, koja bi na putu do posla koristilo više ljudi tako što bi se organizovali preko aplikacije na mobilnom telefonu. Autobuske linije bi bile fleksibilnije, pa bi rute mogle da se menjaju u svakom momentu, u zavisnosti od broja putnika koji su se prijavili za vožnju. 

Međutim, iako bi na ovaj način možda i nestala potreba stanovnika Helsinkija da u gradu poseduju i voze privatan automobil, postavlja se pitanje šta je sa onima koji žele da ipak imaju sopstveno vozilo za međugradske relacije, izlete ili odlazak na odmor? 

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.