U svim zemljama regiona gorivo je jeftinije nego u Hrvatskoj, pa ga njeni građani koji žive blizu granice uglavnom kupuju u nekoj susednoj zemlji, piše Novi list. Naši građani su tradicionalno navikli na visoke cene goriva pa im možda ne zvuči istinito da je benzin u Srbiji jeftiniji nego u Hrvatskoj.
Rekordne cene goriva, kao i ostalih energenata, na prvom mestu prirodnog gasa u struje i električne energije, mogle bi, kako se napominje, da ugroze ekonomski oporavak Hrvatske, ali i drugih zemalja Europske unije, čija je privreda ionako već dobro ugrožena koronakrizom.
Brojni problemi u proizvodnji i logistici samo doprinose sve izglednijim visokim stopama inflacije. Cena goriva takođe može da utiče na stopu inflacije, jer od nje praktično zavise cene svih dobara i usluga.
Građani Hrvatske, posebno oni koji žive uz granicu sa Bosnom i Slovenijom, verovatno će sve češće odlaziti po gorivo preko granice. Gorivo je primera radi u Bosni u proseku jeftinije za dve i po kune (38 dinara) po litru.
Foto: Cene goriva u Srbiji, slikano 8. oktobra 2021. godine. Odozgo na dole: benzin 100 oktana, dizel D, benzin 95 oktana, evrodizel, autogas (TNG)
Trenutne cene goriva u Srbiji su:
- benzin 100 oktana: 172,90 dinara za litar
- dizel D: 172,40 dinara za litar
- benzin 95 oktana: 162,90 dinara za litar
- evrodizel: 166,40 dinara za litar
- autogas (TNG): 93,40 dinara za litar
ZEMLJE G7 VIŠE ULAŽU U FOSILNA GORIVA NEGO U ZELENU ENERGIJUU Sloveniji je benzin jeftiniji za jednu i po kunu (23 dinara) po litru, a dizel oko 70 lipa (11 dinara) po litru nego u Hrvatskoj. Ipak slovenačke plate su veće za 50% nego u Hrvatskoj gde su od 900 do 1.000 evra.
Budući da minimalac u Srbiji, kao najzastupljenija zarada iznosi oko 300 evra jasno je i koliko su naši građani opterećeni cenama energenata.
U Austriji benzin od 95 oktana trenutno je prosečno jeftiniji za oko 15 centi (15 dinara) nego u Hrvatskoj, iako je prosečna plata u toj zemlji tri puta veća od prosečne zarade u Hrvatskoj.
Čak i u Srbiji benzin je jeftiniji za oko 75 lipa (12 dinara) po litru, dok je cena dizela otprilike ista kao u Hrvatskoj. Po benzin se isplati ići i u Mađarsku, jer je tamo gotovo kunu (oko 15 dinara) jeftiniji, ali je dizel nešto skuplji nego u Hrvatskoj.
Rast cene dizela i benzina prisutan je u celoj Europskoj uniji, kao i cena gasa i struje.
Cena goriva, kada se zaračuna ukupan trošak naftnih kompanija i maloprodaje, ne predstavlja ni polovinu maloprodajne cene naftnih derivata, pa njenih 60% čine razni državni nameti, pa vozači plaćaju porez na porez, kao da je reč o superluksuznim proizvodima.
Novim cenama goriva nezadovoljni i vozači i poljoprivrednici
Pad prodaje goriva još uvek ne obara cenu