Kompanija za prodaju e-knjiga Kobo tražila je od Evropske komisije da istraži poslovne prakse App Store-a, koji, kako navode, provizijom od 30 odsto na svaku prodatu knjigu krše pravila konkurencije.
Kako prenosi Fajnenšl tajms (Financial Times), Kobo, koji je podružnica japanskog konglomerata Rakuten, tvrdi da Apple-ova prodavnica aplikacija pored visokih provizija istovremeno promoviše sopstveni brend Apple Books.
Kobo tvrdi da gubi prihode zbog sopstvenih napora da izbegne plaćanje provizije preusmeravanjem mušterija na sopstveni veb-sajt.
Zvanična žalba EK je najmanje treća po redu koja se tiče Apple-ovih poslovnih praksi vezanih za naplatu provizije.
Sličnu pritužbu je 2019. godine podneo i striming servis Spotifaj (Spotify), koji je tvrdio da provizije narušavaju tržišne uslove u Apple-ovu korist, a da tehnološki gigant iz Kupertina hendikepira rivale dok istovremeno favorizuje sopstveni muzički servis.
Evropska komisija još uvek nije odlučila o žalbi koju je podneo Spotify, kao ni o prošlomesečnoj pritužbi kompanije Tajl (Tile), proizvođača aplikacija za praćenje ličnih predmeta, koja je u dopisu takođe tvrdila da Apple zloupotrebljava uticaj svog App Store-a kako bi favorizovao sopstvene proizvode.
Apple je prethodno opravdavao proviziju koju naplaćuje nekim aplikacijama, navodeći da kompanijama daje izbor da li će uopšte prodavati svoje usluge kroz App Store, a da istovremeno besplatno distribuira njihove aplikacije.
Neimenovani izvori bliski kompaniji Apple navode da ta poslovna praksa ne narušava tržišnu utakmicu, budući da prodaja preko App Store-a otvara vrata prema milijardama korisnika.
Većini aplikacija na tom servisu se ne naplaćuje 30 odsto vrednosti svake transakcije, a da se ta provizija uzima od firmi koje direktno prodaju svoje usluge.
U slučaju aplikacija koje nude automatsko obnavljanje pretplate, Apple naplaćuje 15 odsto provizije nakon prve godine.