Pre godinu dana, javnost je saznala za manipulacije na dizel vozilima najvećeg proizvođača automobila na svetu: Folksvagena.
Ovaj koncern je tek na početku procesa vraćanja izgubljenog poverenja, smatra Henrik Beme.
Ponekad se stiče utisak da su u Folksvagenu srećni zbog „dizel-tematike“, kako se u Volfsburgu naziva prevara sa friziranim vrednostima izduvnih gasova. Kriza je u Folksvagenu otvorila nova vrata, rekao je šef koncerna Matias Miler ovih dana pred zaposlenima centralne fabrike u Volfsburgu.
Na stvari se može gledati i tako, ali garancije da će najveći proizvođač automobila u Evropi iz krize izaći ojačan – nema. Koncern je ovim skandalom poljuljan do temelja. Reč je o kompaniji koja je pucala od snage do pre godinu dana. Sve je to prokockano zbog besmislene vizije da se bude prvi u svetu. A sve je bilo organizovano kao carevina: gore – Martin Vinterkorn, dole – svi ostali.
Obećavajuća dizel tehnologija
Reč je o koncernu, čiji je model Džeta TDI još 2008. od američkog magazina „Green Car Journal“ dobio nagradu za svoju „revolucionarnu dizel-tehnologiju“ – bio proglašen za zeleni automobil godine. Ali, da je za to „zaslužan“ prevarantski softver, otrkio je 2013. univerzitet Vest Virdžinija. Bilo je potrebno da prođu još dve godine da Folksvagen prizna prevaru. Sve to Amerikanci neće nikada zaboraviti. Oni će Folksvagen pustiti da krvari niz godina. Dovoljno je baciti pogled na Dojče Bank, još jednog nemačkog privrednog diva i ikonu: ona i dan danas ispašta zbog svojih grešaka u vreme finansijske krize. Nekada najrenomiranija nemačka banka sada je konfrontirana sa zahtevom američkog Ministarstva pravde da plati 14 milijardi dolara za predmete stare preko 10 godina.
Dolaze teška vremena
Šefovi Folksvagena bi to trebalo da uzmu u obzir. Već je jasno da oni u SAD nikada više neće prodati automobil sa dizel-motorom. Dogovoreno poravnanje u milijardama dolara je samo početak. Očekuju se tužbe mnogih drugih američkih država, ali i investicionih i penzionih fondova. U Nemačkoj još nije počelo sudsko sučeljavanje. A kada sa tim počne, onda će se u medijima redovno osvežavati ružna slika koncerna koja će otežati sav trud Folksvagena da povrati izgubljeno poverenje. Sa svakim takvim izveštajem čovek će se setiti i reći: Tačno – prevaranti!“
Niko ne može unapred da kaže koliko će para ovaj skandal koštati koncern. 17 milijardi evra je već stavljeno na stranu. To međutim neće biti dovoljno. Neki procenjuju da bi troškovi mogli doseći 35 milijardi. Folksvagen godinama neće moći ostvarivati zaradu, odnosno novac koji mu je hitno potreban za konstruisanje i pravljenje automobila budućnosti. Šef koncerna je predstavio ambiciozan program. Ali tako kompleksnu tvorevinu sa 12 marki automobila, više od 100 fabrika u celom svetu i sa 600.000 radnika, ne može biti postavljen na noge tek tako i u roku od godinu dana. Za to su potrebni vreme, strpljenje i puno novca. Ako u budućnosti svaki četvrti auto sa trake Folksvagena treba da bude na električni pogon, onda to znači i odgovarajuće manju potražnju motora na fosilno gorivo i klasičnih menjača. Za elektromotor je potrebno manje delova nego za motor na benzin i manje radne snage za proizvodnju.
Zarobljen u krizi
Folksvagen je i godinu kasnije u klopki krize, za koju je sam kriv. Istraga i razjašnjavanje napreduju, ali proces u SAD će verovatno početi tek naredne godine. Opoziv i povlačenje automobila u SAD i Evropi je počeo, ali još uvek mnogi vlasnici automobila čekaju na servis. A s obzirom na odštete koje se plaćaju u SAD, ali ne i u Evropi, mnogi se s pravom osećaju kao kupci druge klase.
Možda čudi što mnogi ostaju verni Folksvagenu. Do velikog pada prodaje golfa, čega su se najviše bojali, nije došlo. To je jedini tračak nade, na kojem Folksvagen može da gradi budućnost. Ali skandal će koncernu Folksvagen još dugo biti suvozač.