Kina dobila jedan od devet tendera u Hrvatskoj

Foto: Pixabay

Prvi veći infrastrukturni posao na teritoriji jedne EU članice, kineske kompanije dobile su u Hrvatskoj gde grade Pelješki most. Do sada su se takmičile na ukupno devet infrastrukturnih javnih nabavki, a samo u tri slučaja njihove ponude su bile najjeftinije, zbog čega se ne može reći da nastupaju sa veštački niskim, damping cenama, prenosi Večernji list.

Na tender za građevinske i elektroenergetske radove na pruzi od Hrvatskog Leskovca do Karlovca stiglo je 15 ponuda, a najnižu je dao konzorcijum kineskih kompanija predvođenih China Railway Eryuan Engineering (CREE). 

Procenjena vrednost tih radova je 2,04 milijarde kuna (270,38 miliona evra), a Kinezi su ponudili 1,28 milijardi kuna (169,65 miliona evra). To je najniži iznos u odnosu na sve njihove konkurente, čak i u odnosu na ponudu druge kineske kompanije China Road Over Bridge Corporation (CRBC), koja iznosi 2,29 milijardi kuna (303,51 miliona evra).

Preduzeće "Hrvatska železnica Infrastruktura" trenutno analizira i ocenjuje sve ponude, pa će se nakon toga znati da li je kineska kompanija ispunila sve potrebne uslove iz tendera. 

Kinezi su ranije već bili odbijeni na tenderima u Hrvatskoj, iako su njihove ponude bile najjeftinije, a u najmlađoj članici EU su "probile led" pobedom na tenderu za izgradnju Pelješkog mosta. Međutim, oni se često optužuju za takozvane damping cene, odnosno za namerno obaranje cene radova s ciljem lakšeg dobijanja posla.

Međutim, na samo tri od devet tendera u Hrvatskoj, ponude kineskih kompanija su bile najjeftinije.

Izgradnja Pelješkog mosta bila je procenjena na 231,9 miliona evra, dok je kineski CRBC sa ponudom od 275,68 miliona evra (što je za oko 44 miliona evra više) dobio taj posao.

SVE KONTROVERZE KINESKE KOMPANIJE KOJA GRADI PUTEVE U SRBIJI

Uprkos žalbama kompanija Strabaga i Astaldija, koje su za radove tražile više od Kineza (347,25 miliona odnosno 422,8 miliona evra), CRBC je dobio posao infrastrukturnog povezivanja delova Hrvatske, koje na obali Jadranskog mora razdvaja teritorija Bosne i Hercegovine. 

Austrijanci su Kineze tada optužili za damping cene, ali je to bila besmislica s obzirom na to da je njihova ponuda bila veća od procenjene vrednosti radova.

Ipak, kako se dodaje, CRBC nije bio tako jeftin na tenderu za pristupne puteve Pelješkom mostu. Procenjena vrednost tih radova bila je 63,8 miliona evra dok su Kinezi tražili čak 85,85 miliona evra.

Posao je na kraju dobila kompanija Strabag koja je ponudila cenu od 63,35 miliona evra. Ni to nije bila najniža ponuda na tenderu, jer je Integral inženjering iz BiH ponudio neobično nisku cenu od 42,57 miliona evra.

Pored toga, kineska državna kompanija je na tenderu za rekonstrukciju pruge Križevci - državna granica u Hrvatskoj dala najnižu ponudu, ali je ona takođe odbijena i posao je dodeljen turskoj kompaniji Cengiz.

Na tenderu za izgradnju puta od luke u Rijeci do ukrštanja Škrljevo, CRBC ponovo nije bio najjeftiniji, a posao je dobila zajednica ponuđača iz Hrvatske, Slovenije i BiH jer je njihova ponuda bila najpovoljnija.

Kineske kompanije takođe nisu dobile ni posao na elektrifikaciji pruge Vinkovci - Vukovar, za koji su takođe konkurisale.

KONTORLA KINESKOG UTICAJA U EU

Iako su prvi veliki građevinski posao u EU dobili u Hrvatskoj preko Pelješkog mosta i nadali se da će se to nastaviti i na drugim infrastrukturnim radovima, do sada nisu uspeli, upravo zbog viših cena i neispunjavanja tehničkih uslova na pojedinim konkursima.

Kineski konzorcijum je takođe dao najbolju ponudu na tenderu za koncesiju terminala za kontejnere na Zagrebačkoj obali u Rijeci. Zakup je trebalo da traje 50 godina, ali je tamošnja lučka uprava poništila taj tender.

Kao nezvanični razlog za to navodili su se pritisci Sjedinjenih Država i zvaničnog Brisela, zbog navodno rastućeg uticaja Kine u EU.

Kineske kompanije u Srbiji rade na najvećim infrastrukturnim projektima, poput autoputeva i brze pruge prema Mađarskoj, dok je nedavno najavljeno da će graditi i brojna prostojenja za preradu otpadnih voda.

U Crnoj Gori Kinezi grade autoput koji jadransku obalu povezuje sa Srbijom. Taj projekat se često negativno tumači jer bi Kina, prema potpisanom ugovoru mogla da postane vlasnik dela tog auto puta, nekog drugog objekta ili čak dela teritorije u Crnoj Gori ukoliko zvanična Podgovrica  ne bude mogla da ispunjava svoje kreditne obaveze prema kineskoj EXIM banci.

Novu ekonomiju možete pratiti na mrežama:

pošaljite komentar

Nema komentara

Prijavite se za njuzleter Nove ekonomije.

Ova stranica je zaštićena sa reCAPTCHA i primenjuju se Google Politika privatnosti i Uslovi korišćenja usluge

Nema pravih poslovnih i životnih odluka bez dobrih informacija.
Vaša email adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.