Vesti iz sveta

22.07.2013. 15:37

Business.hr

Autor: Nova Ekonomija

Koje su najuspešnije franšize na svetu?

Prema listi portala FranchiseDirect.com najuspešniji franšizni sistemi i dalje dolaze iz Amerike. Međutim, među prvih 100 sve više ima brendova iz Evrope.
Taj portal je i ove godine objavio svoju rang listu 100 najuspešnijih franšiznih sistema na svetu (Top 100 Global Franchises 2013).
Kao i prethodnih godina, na vrhu liste se čvrsto drže najpoznatiji brendovi „fast food” restorana.
Prvo mesto je zadržao „Subway”, najviše zahvaljujući vrtoglavoj brzini širenja mreže u poslednjih nekoliko godina. Prema poslednjim podacima, „Subway” se bliži broju od 40.000 restorana, i sad se već ubedljivo nalazi ispred bivšeg svetskog broja jedan „McDonald’s”-a. 
Vrtoglav rast broja poslovnih jedinica doživele su još neke robne marke koje su na vrhu liste. Najveće iznenađenje je „7-Eleven”, trgovinski prehrambeni lanac, koji se našao na drugom mestu. Kompanija svoju mrežu razvija uglavnom u SAD-u, Aziji i severnoj Evropi, a trenutno ima skoro 45.000 prodajnih mesta. 
Prošle godine, „7-Eleven” je bio na četvrtom mestu i ovim skokom je potisnuo „McDonald’s” na treću poziciju. Međutim, ne treba zaboraviti, i „McDonald’s” je među kompanijama koje su ove godine zabeležile značajan porast broja jedinica. Četvrto i peto mesto je, takođe, pripalo kompanijama iz sektora tzv. restorana sa brzom uslugom – kompanijama „KFC” i „Burger King”. 
Kao što se može primetiti, svih pet najuspešnijih sistema dolaze iz Sjedinjenih Američkih Država. 
Dominacija franšiznih sistema američkog porekla, međutim, nije iznenađenje. Franšizing, kao jedan od poželjnih i uspešnih modela za širenje i pokretanje posla, svoj puni razvoj doživeo je upravo u Sjedinjenim Državama, a zvanični podaci pokazuju i da se 70% američke privrede zasniva – na franšiznom poslovanju. 
Iako je sigurno da će nadalje i još dugo vremena franšizni sistemi sa severnoameričkog kontinenta biti najzastupljeniji na rang listama ovog tipa, ipak će, zahvaljujući značajnom porastu udela franšizinga u svim ekonomijama sveta, rasti i udeo „neameričkih” kompanija koje postižu uspeh na globalnom nivou. 
Mala, ali značajna promena se već primećuje na ovoj listi. Dok je u Top 100 franšiza 2012. ušlo samo 7 kompanija koje nisu iz SAD-a ili Kanade, ove godine ih ima 11 – rangirani su sistemi iz Francuske, Velike Britanije, Nemačke, Španije, Australije i Japana. 
Od evropskih franšiznih sistema, svoju poziciju je ojačao hotelski lanac „InterContinental Hotels Group” iz Velike Britanije – prošle godine je bio na trinaestom, ove godine na 10. mestu. Francuski brendovi su zauzeli vrlo dobre pozicije: „Europcar” (12), „Carrefour” (13), „Yves Rocher” (30) i „5ásec” (57), a zanimljivo je da se „Carrefour” i „5ásec” prvi put pojavljuju na listi. 
Među prvih 100 nalaze se i tri franšizna sistema iz Španije: trgovinski lanac „Dia” (15), „No Mas Vello” (84) i „Naturhouse” (91). Većina pomenutih franšiznih sustava uspešno posluje, ili već planira da uđe na tržišta ovog regiona. 
FranchiseDirect.com prati oko 5.000 franšiznih sistema širom sveta, a uspešnost koncepta procenjuje na osnovu broja poslovnih jedinica, prihoda od prodaje, stabilnosti i rasta mreže, broja godina u franšiznom sistemu, podrške koju pruža primaocima franšize, odnosa prema životnoj sredini.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Komentar(1)

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.