Nemački i francuski proizvođači su u panici. Prati se svaka vest, jer svako komplikovanje situacije znači nekoliko stotina prodatih automobila manje.
Ukrajinska kriza promeniće mnoge planove evropskih proizvođača automobila. Tržište od 40 miliona kupaca za ovu godinu je izgubljeno. A pitanje je hoće li i rusko tržište, koje godišnje kupi 3,2 miliona automobila, takođe zapasti u krizu.
Rublja je devalvirala i ruski kupci koji su automobile kupovali od plate za četvrtinu su siromašniji nego prošle godine, što će mnoge od njih naterati da odlože kupovinu ili smanje apetite.
Zapadni proizvođači plaše se odmazde Kremlja i poskupljenja gasa koji je motor nemačke industrije.
Čak 60 odsto izvoza Rusije čini ovaj energent koji se preko ukrajinske, veoma nesigurne teritorije, prenosi u Zapadnu Evropu, a najviše u Nemačku. S jedne strane, automobili se ne prodaju planiranim tempom, a s druge, mogu i znatno da poskupe zbog veće cene gasa.
Bernard Stegreman iz „Mercedesa“ kaže da ta kompanija za sada nema neki određen scenario ako se nešto značajno bude dešavalo.
„Jednostavno, takav poremećaj bio bi pravi poslovni cunami. Mi ne razmišljamo o tome i nadamo se da će političari naći izlaz iz ove krize koji neće uticati na biznis“, ističe Stegreman.
Začarani krug koji je godinama funkcionisao u ekonomiji i koji dozvoljava da svako zaradi onoliko koliko doprinese, raspada se, a ekonomisti kažu da će biti potrebno bar pet godina da se situacija dovede u početnu fazu.
Ekonomski analitičar Mark Galager napominje da situacija u vezi sa Ukrajinom može biti izuzetno komplikovana za sve u automobilskoj industriji.
„Čak i ako proizvedemo određenu količinu vozila, a nemamo plasman u Rusiju i Ukrajinu, transport do nekih dalekih tržišta gde mogu da se prodaju biće toliko skup da će pojesti svu zaradu. Mi jednostavno nemamo alternativu“, upozorava Galager.
Ukoliko se situacija zaoštri i Rusiji se uvedu sankcije, čak tri miliona radnika u auto-industriji u Evropi ostaće bez posla, a samim tim i naše mikro-fabrike auto-delova mogle bi da stanu ili smanje kapacitet.
Ukrajnski eksperiment imaće posledice za sve nas, kažu analitičari, a ko će na kraju platiti ceh, još se ne zna.
Našu auto-industriju neće mnogo pogoditi ukrajinska kriza jer se „fijat 500L“ ne izvozi značajno na rusko i ukrajinsko tržište. Na američkom tržištu, „fijat 500L“ beleži rekorde. Samo u martu prodato je 18.000 vozila, što je najbolji rezultat u istoriji „Fijata“, od kako ponovo izvozi automobile u Ameriku.