Rejting agencija Moody’s očekuje očekuje da će rast bruto domaćeg proizvoda Bosne i Hercegovine ove godine biti tri odsto, dok za Srbiju očekuje godišnji rast od 3,2 odsto. Srbija je takođe što se tiče rejtinga ceo jedan razred ispred Federacije, koja ima više specifičnih problema u okviru različitih politika entiteta.
Moody’s Ratings je dodelio B3 dugoročni rejting emitenta u lokalnoj i stranoj valuti Federaciji Bosne i Hercegovine (FBiH), dok su izgledi su stabilni.
“Očekujemo da će FBiH održati solidne operativne performanse u periodu 2024-2025. podstaknute povećanjem poreskih prihoda, opreznim upravljanjem budžetom i kontrolom rasta operativnih rashoda. Moody’s predviđa da će se realni rast BDP-a BiH ubrzati na tri odsto u 2024. u odnosu na 1,8 odsto u 2023., podstaknut snažnijom privatnom potrošnjom, što će dovesti do većeg prihoda od PDV-a, važnog izvora prihoda za FBiH”, navodi se u izveštaju.
Moody’s Investors Service je u septembru prošle godine potvrdio dugoročni Ba2 rejting Vlade Srbije i stabilne izglede.
“Nakon privremenog usporavanja, očekujemo da će se privredni rast postepeno poboljšati srednjoročno kako spoljni izazovi budu umereni i dalje jačaju tekući reformski napori. Moody’s predviđa povećanje realnog BDP-a na 3,2 odsto 2024. i 4 odsto u 2025., podržan razboritim makroekonomskim politikama i kontinuirano snažanim prilivom SDI,” stoji u poslednjem izveštaju rejting agencije za Srbiju.
Specifičnosti BiH
U okviru federacije, entiteti imaju različite rejtinge pa agencija upozorava i na izazove koji proističu iz slabe koordinacije između organa vlasti. Jedinstveni institucionalni okvir BiH omogućava veliki stepen fiskalne autonomije, osim zajedničkog poreza na dodatu vrednost (PDV) koji je isključiva odgovornost centralne vlade .
“Složen institucionalni okvir, iako nudi značajnu fiskalnu nezavisnost, predstavlja poteškoće u postizanju doslednih politika i usklađenog procesa donošenja odluka u celoj zemlji. Višeslojnost vlasti i odsustvo efikasne koordinacije između FBiH i Republike Srpske (rejting B3 stabilna) ostaju značajna prepreka u usvajanju strukturnih reformi, koje su neophodni preduslovi za uspešnu integraciju BiH u Evropsku uniju, kao i efektivnu implementaciju plana ekonomskih reformi BiH. Štaviše, složeno i podeljeno političko okruženje i stalne političke tenzije utiču na efikasnost politike”, navodi Moody’s u izveštaju.
Velike investicione potrebe FBiH delimično finansiraju preduzeća u vlasništvu vlade, kantona i opština, čime se povećavaju njihove potrebe za zaduživanjem.
“Kada se uzme u obzir dug ovih entiteta, ukupan dug iznosi približno 121 odsto operativnih prihoda u 2023. godini. Međutim, Moody’s smatra da je većina duga kompanija FBiH samoodrživa i da stoga ne predstavlja značajne rizike za FBiH,” kaže agencija u izveštaju.
Na ocenu dodeljenu FBiH u velikoj meri utiču donekle dobre prakse finansijskog upravljanja u entitetu i razborite budžetske pretpostavke.
“Njihove politike i smernice o upravljanju dugom i investicijama se uglavnom poštuju, iako upravljanje dugom predstavlja određene rizike o čemu svedoči visoka izloženost u stranoj valuti. Međutim, postojanje valutnog odbora i činjenica da je KM vezan za EUR ublažava ovaj rizik,” kaže agencija.
Rejting Moody’s takođe odražava ograničenu ekonomsku snagu FBiH, delimično povezanu sa migracijama i starenjem stanovništva.
Visoka stopa nezaposlenosti, posebno među mladom i ženskom populacijom, sa ograničenim mogućnostima zapošljavanja su dovele do visoke emigracije.
Dugoročno, ovi demografski izazovi će ometati ekonomski rast i vršiti pritisak na javne finansije, procena je agencije.
Ekonomija BiH je relativno mala, sa niskom međunarodnom konkurentnošću, ocena je rejting agecije, a ekonomski okvir zemlje u velikoj meri se oslanja na industrije niske dodane vrednosti, što doprinosi ekonomskoj ranjivosti.
Izloženost FBiH ekološkim rizicima proizilazi iz fizičkih klimatskih rizika, upravljanja vodama i prirodnog kapitala, dok su važni sektori šumarstva i rudarstva doveli do određene degradacije životne sredine, navodi Moody’s.