Najveći svetski proizvođači automobila se mogu suočiti sa nestašicom aluminijuma jer energetska kriza ugrožava snabdevanje tržišta magnezijumom, koji je ključna komponenta za izradu tog lakog metala, navodi Fajnenšl tajms.
Oko 85 procenata magnezijuma se proizvodi u Kini, a veliki deo dolazi iz jednog grada u provinciji Šensi, u kom su pre oko mesec dana lokalne vlasti naredila zatvaranje oko 35 od 50 postojećih topionica magnezijuma do kraja godine.
Tamošnje vlasti su ostalim fabrikama tražile da smanje sopstvenu proizvodnju za 50 odsto, kako bi postigli uštedu struje.
Magnezijum je primarna sirovina za proizvodnju legura aluminijuma koji se koristi za proizvodnju skoro svega u automobliskoj industriji, od menjača, preko volana do okvira za sedišta.
S obzirom da Kina ima monopol nad tržištem magnezijuma, zalihe ovog metala brzo nestaju širom čitave Evrope.
Budući da ne postoji zamena za ovaj element koja bi se koristila u proizvodnji aluminijuma, ako nestanu zalihe magnezijuma celoj automobilskoj industriji preti zastoj.
Kanadska kompanija Matalco obavestila je svoje klijente da je ostala bez zaliha magnezijuma i da će, ako nestašica potraje, morati da smanji proizvodnju aluminijuma do sledeće godine.
Upozorenje kanađana ukazuje da energetska kriza u Kini utiče na globalno snabdevanje i povećanje cene ključnih industrijskih materijala, istovremeno podstičući i zabrinutost od inflacije.
Kako je magnezijum težak za skladištenje, jer oksidiše nakon tri meseca, zalihe mogu nestati pre kraja godine, ukoliko Kina ne nastavi proizvodnju.
Ograničenja proizvodnje su uticale na cenu magnezijuma, koja se povećala za 75 procenata u proteklih mesec dana i dostigla rekordnih 9.000 dolara po toni.
U izveštaju koji je izdat početkom meseca, nemačka asocijacija trgovaca obojenim metalima (WirtschaftsVereinigung Metalle), pozvalo je svoju vladu da otpočne diplomatske razgovore sa Kinom.
U saopštenju je navedeno da će trenutne rezerve magnezijuma u Nemačkoj i Evropi biti potrošene do sredine novembra, što može rezultirati velikim gubicima u proizvodnji.
Evropski aluminijum, čiji su članovi kompanije Norsk Hydro, Rio Tinto i Alcoa tražili su od Evropske unije i nacionalnih vlada da preduzmu hitne akcije u pregovorima sa kineskim partnerima.
U izjavi su ukazali na to da su trenutne nestašice magnezijuma primer rizika koje EU preuzima kada domaću privredu čini zavisnom od uvoza iz Kine. Trgovci su dodali i da se strategija EU o industrijskim metalima mora ojačati.
Za razliku od EU, Sjedinjene Američke Države se mogu pohvaliti velikim domaćim proizvođačem, US Magnesium, koji im nudi određeni stepen zaštite od tržišnih kriza.