Put od ideje i zatraženih 250.000 dolara, preko neočekivana dva miliona, do ponude Fejsbuka teške dve milijarde trajao je samo 18 meseci za kompaniju Okulus VR.
U pitanju je najveća senzacija Kikstartera, sajta za grupno finansiranje (tzv. crowdfunding) projekata, čijih je nepunih 10.000 posetilaca prepoznalo uspeh u prototipu naočara za virtuelnu realnost „Oculus Rift“. Oni su, umesto skromnih 250.000, koliko je zatraženo u kampanji, donirali skoro 2,5 miliona dolara, a ostalo je istorija.
Međutim, svi oni koji su zaslužni za taj prvi korak u vrtoglavom putu kompanije, danas, 18 meseci i dve milijarde dolara Marka Zakerberga kasnije, neće dobiti ništa više, a mnogi od njih su čak i tražili svoje skromne priloge nazad (naravno, neće ih dobiti).
Okulus VR je ubedljivo najuspešnija kompanija koja je začeta na Kikstarteru, a najbliži joj je popularni pametni ručni sat „Peble“, koji je prikupio 10 miliona za finansiranje, a zatim dobio još 15 miliona dolara investicija.
Blizu je i „Ouya“ igračka konzola bazirana na androidu, koja je trebalo da predstavlja revoluciju, a na kraju je njen uspeh prilično diskutabilan. Ouya je prikupila 8 miliona na KS-u, a zatim još 15 miliona.
Okulus VR je posle Kikstartera dobio još oko 90 miliona investicija, a samo oni koji su tada uložili su svoj novac „oplodili“ nakon što je u priču ušao Fejsbuk.
„Uzbuđeni smo što ćemo raditi sa Markom i timom iz Fejsbuka, kako bismo isporučili najbolju platformu za virtuelnu realnost na svetu. Verujemo da će VR biti definisana društvenim interakcijama, kojima će ljudi biti povezivani na nove, magične načine. To je tehnologija koja menja mnogo toga, ona omogućava svetu da iskusi nemoguće, a to je samo početak“, poručili su iz firme Okulus VR.
Ipak, mnogi sumnjaju u to da će Fejsbuk doneti dobro projektu „Okulus Rift“, neki uticajni ljudi iz industrije video igara su već odustali od saradnje, a internet u svom uobičajenom maniru „gori“ od poruka da su se momci i devojke iz firme Okulus VR „prodali“.
Kikstarter stranica projekta preplavljena je negativnim komentarima.
„Razočaravajuća odluka prodati se pre nego što je uopšte lansirana prva verzija za potrošače“, „Prodaja je prodaja, a ova znači kraj VR gejmingu“, „Prekasno da tražim povraćaj novca? Neverovatno je šta se desilo. Verovao sam u budućnost kompanije, a ovako vraćaju za moju investiciju?“, „Platio sam za Okulus, ne za Fejsbuk, vratite mi novac“….