Svet

15.07.2024. 12:02

Autor: Aleksandra Nenadovic

Opala prodaja EV u Evropi, i potrošači u SAD sve skeptičniji

Cene su prema analitičarima u riziku da rastu iz različitih razloga

Foto: Pixabay

Svet

15.07.2024. 12:02

Globalna prodaja električnih vozila je dostigla oko 14 miliona jedinica u 2023. godini, što je 3,5 miliona više nego u prethodnoj godini, odnosno uvećanje od 35 odsto. Uprkos impresivnim brojkama, rast je manji nego proteklih godina,  a čak 95 odsto ugovora je bilo zaključeno u Kini, Evropi i Sjedinjenim Američkim Državama, podaci su Međunarodne energetske agencije (IAE).

U Evropi pada prodaja električnih vozila (EV), dok u SAD potencijalni kupci sve glasnije traže promene na tržištu kako bi se odlučili na kupovinu.

Na oba tržišta procena je da će cene nastaviti da rastu, zbog manjka državne intervencije (subvencija) i složenije regulative, a negde i nespremnosti investitora da prodube kapitalna ulaganja.

Planovi evropskih proizvođača automobila da prošire kapacitete prozvodnje baterija odloženi su ili smanjeni, što bi moglo da ograniči rast profitabilnosti sektora na srednji rok, a proizvodnja baterija i će dalje biti „u rukama“ trećih strana, kaže Fitch Ratings.

Međutim, dugoročne implikacije po zdravlje tržišta će zavisiti od ciljeva politike dekarbonizacije koje su postavili evropski regulatori.

Na primer, Kina, Nemačka, Francuska i Norveška su sve smanjile podsticaje za kupovinu električnih vozila za potrošače 2023. godine.

Pored toga, Francuska preispituje svoje propise o subvencijama za EV kako bi potencijalno isključila automobile proizvedene u Kini, dok je EU najavila istragu protiv subvencija za uvoz iz Kine sredinom septembra.

Ujedinjeno Kraljevstvo je odložilo svoju zabranu prodaje novih vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, sa 2030. na 2035. godinu, takođe pravdajući se rastućim troškovima za potrošače.

„Svaka posledica istrage koja ograničava uvoz u EU ili koja efektivno dovodi do povećanja cena EV iz Kine usporiće prihvatanje EV u bloku. Ove nove politike bile bi dodatne prepreke za EU ​​da ispuni svoj cilj do 2035. da postepeno ukine vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem“, navodi se u analizi Standar&Poors (S&P).

Nakon usporavanja prodaje električnih vozila u 2023. godine, evropski proizvođači automobila su ponovo uskladili svoje ciljeve elektrifikacije i pozvali EU na reviziju postojećih ciljeva emisije ugljenika, navode iz Fitcha.

Neki evropski proizvođači automobila, uključujući BMW i Folksvagen, smanjili su svoja ulaganja u fabrike baterijana osnovu najnovijih predviđanja potražnje.

„Dok se evropski proizvođači automobila povlače od kapitalno intenzivnih aktivnosti, jaz će najverovatnije biti popunjen uvozom, koji bi mogao da podleže višim carinama, i proširenjem kapaciteta proizvođača baterija u Evropi“, kažu iz Fitcha.

Nasuprot tome, kapacitet proizvodnje instaliranih baterija u Kini premašuje domaće potrebe i zemlja izvozi oko 30 odsto svojih baterija, uključujući i ka  Evropi.

Azijski proizvođači baterija takođe žele da prošire kapacitete u Evropi i susednim regionima i verovatno će nastaviti da povećavaju svoje prisustvo u srednjem roku, stoji u analizi Fitch agencije.

Smanjenje investicija evropskih proizvođača automobila produžiće njihovo oslanjanje na azijske proizvođače baterija, posebno na kineske koji prednjače u jeftinijim tehnologijama litijum-gvožđe-fosfata u odnosu na južnokorejske kolege.

„Iako azijski proizvođači baterija imaju prednost u troškovima, ekspanzivni kapital za prebacivanje proizvodnih kapaciteta u Evropu i rezultirajući višim proizvodnim troškovima će na kraju biti uračunati u baterije koje se prodaju evropskim proizvođačima automobila. Još uvek nestabilne cene sirovina za izradu anoda i katoda doprinose izazovima evropskih proizvođača u povećanju profitabilnosti električnih vozila“, navodi Fitch u svojoj proceni.

Uslovi kupaca u SAD

McKinsey predviđa da će globalna prodaja EV dostići otprilike 40 miliona do 2030. godine. Za povečanje prodaje, prema njihovim istraživanjima, kao prvo i najvažnije biće potrebno „podjednako impresivno povećanje dostupnosti javnih i privatnih punjača“, čime se povečava i domet pojedinačnihautomobila.

Oko 29 odsto vlasnika EV bi se verovatno vratilo na klasične automobile, na globalnom nivou, a u SAD je razočaranih korisnika skoro polovina – čak 46 odsto, rezultati su istraživanja.

U anketi McKinsey-ja, deo ispitanika navodi da bi radije kupio barem još jedan tradicionalni automobil pre nego što pređe na EV.

Preko 40 odsto ispitanika u ovoj grupi (koje nazivaju skeptičnim kupcima EV) izjavilo je da će krenuti sa kupovinom EV samo ako je dostupnost javnih punjača jednaka dostupnosti trenutnih benzinskih pumpi.

„Slična priča se odvija u pogledu kapaciteta baterije i dometa vozila. Kao i kod dostupnosti mesta punjenja, 42 procenta neodlučnih kupaca EV izjavilo je da neće kupiti EV dok se kapacitet baterije i domet vožnje ne poboljšaju. Štaviše, zahtevi potrošača za dometom baterija i dalje drastično rastu. U istraživanju, potencijalni kupci električnih vozila kažu da žele da dobiju više od 310 milja (498,9 kilometara) po punjenju, u odnosu na 270 milja u 2021. godini, a 40 odsto navodi da bi radije videli domet vožnje od 400 milja ili više pre nego što bi razmotrili prelazak na EV“, kažu iz McKinsey.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.