Vesti iz sveta

27.11.2023. 13:30

The Associated Press

Autor: Čedomir Savković

Rekordna prodaja električnih automobila u SAD, uz zaostatak za Kinom i Nemačkom

Nova ekonomija/Čedomir Savković

Punjač za električna vozila

Prodaja električnih automobila u Sjedinjenim Državama dostigla je ove godine rekordnu cifru, ali je manja nego u Kini i Nemačkoj, objavila je konsultantska kompanija Atlas Public Policy. Jedan od glavnih razloga za takvo zaostajanje SAD je nedostatak više povoljnijih uslova za nabavku električnih automobila.

Očekuje se da će prodaja električnih vozila ove godine dostići rekordnih devet odsto svih novih  automobila u SAD-u, u odnosu na 7,3 posto u 2022. godini, preneo je The Associated Press.

Kako se dodaje, to će biti prvi put da se više od milion električnih vozila proda u SAD-u u jednoj kalendarskoj godini.

Prodaja će verovatno dostići između 1,3 miliona i 1,4 miliona automobila, predviđa se u analizi kosultantske kompanije. Iako brojke pokazuju značajan napredak u „elektrifikaciji“, SAD i dalje zaostaje za zemljama poput Kine i Nemačke.

U tim zemljama, kako se podseća, postoje ambiciozni državni ciljevi za takozvane nulte emisije štenih gasova, poreske olakšice, subvencije, kao i pristupačne opcije za kupovinu električnih vozila.

Električna vozila su u prvih šest meseci 2023. godine dostigla su 33 odsto ukupne prodaje u Kini, 35 odsto u Nemačkoj, a čak 90 posto u Norveškoj, pokazuju podaci iz juna koje je objavio Bloomberg.

Kako bi se rešio problem punjenja baterija, nekoliko velikih proizvođača automobila potpisalo je „Tesla charging technology“. Ta kompanija već dugo koristi severnoamerički standard utičnica i ima najjaču javnu mrežu za punjenje, dok druge u industriji uglavnom rade na drugom takozvanom „CCS“ sistemu ili kombiniranom sustavu punjenja.

Iako nisu impresionirani prodajom električnih vozila, Ford i General Motors smanjuju svoje proizvodne ciljeve za automobile, druge američke kompanije pojačavaju planove, a kupci očekuju da će kineski proizvođači električnih vozila, poput popularnog BYD-a, pronaći put do američkog tržišta u nadolazećim godinama.

PAD CENE PRIVUKAO KUPCE

Te brojke uključuju i električna vozila na baterije, kao i takozvana „plug-in“ hibridna električna vozila. Nekoliko je stvari, kako se navodi, pomoglo je i u povećanju prodaje električnih vozila u SAD-u ove godine, poput pada njihovih cena.

Tesla, kompanija koja je lider na tržištu električnih vozila, ove je godine nekoliko puta spustila njihove cene. Osim toga, inicijativa američke vlade za smanjenje inflacije dovela je rabate (umanjenje prodajne cene) za električna vozila do 7.500 američkih dolara.

Kako se dodaje, pada i cena baterija za električne automobile jer su materijali za njih, poput litijima sve jeftiniji, pa su ta vozila sve pristupačnija.

POBOLJŠATI MREŽU PUNJAČA U SAD

Međutim, postoje prepreke: u početku su kupci električnih vozila bili uglavnom s višim primanjima, voljni da isprobaju do tada nepoznatu tehnologiju i punili bi baterije svojih električnih vozila kod kuće.

Međutim, sledeći talas kupaca električnih vozila je drugačiji, mnogim budućim potrošačima je postojeća javna infrastruktura za punjenje baterija nepouzdana i nedostupna, a struja je poskupela.

Prošlog meseca, prosečno novo električno vozilo u SAD-u i dalje je koštalo u proseku 3.826 dolara više od uporedivog prosečnog automobila stare tehnologije: 51.762 američkih dolara košta električno, a 47.936 dolara klasično, prema podacima kompanije koja se bavi automobilima Kelley Blue Book (sedište u Kaliforniji).

Kineski električni automobili jeftiniji 20 odsto od evropskih

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.