Veliki broj kompanija koje robu dobijaju iz inostranstva pomorskim putem traže da se brodovi sa kontejnerima uspore i na taj način postanu „plutajuća skladišta“, kako bi uštedele novac tokom ekonomskih poteškoća izazvanih pandemijom koronavirusa.
Kako prenosi Fajnenšl tajms (Financial Times), onog trenutka kada brodovi pristanu i istovare robu, na uvoznicima je da plate troškove transporta i skladištenja, štovećina veliki broj kompanija ne može da priušti tokom recesija koja je, po svim pokazateljima, neizbežna.
Pomorska špedicija, putem brodova koji su u stanju da prenesu desetine hiljada tone robe, čini oko 90% međunarodne trgovine.
„Što sporije (teretnjaci) pristižu na evropsko i američko tržište, to je bolje, jer (uvoznici) više nemaju kuda sa robom u ovom trenutku“, rekao je Muhamed Esa, koji je šef globalnog razvoja u logističkoj kompaniji Agility.
Zapadne kompanije su sve do kasnog marta „frenetično pokušavale da uvezu robu iz Kine“, nakon što je veliki broj fabrika u najvećoj azijskoj ekonomiji obustavio proizvodnju. Sada se te iste kompanije pripremaju za duboku recesiju, ocenio je Ejtan Bukman iz Freightos-a, kompanija koja nalizira podatake o globalnoj špediciji.
Pre godinu ddana, više od 100 kompanija za pomorsku špediciju, članice Međunarodne pomorske organizacije, apelovale su da se vreme dostave za veću količinu dobara uspori, što bi smanjilo troškove i „dramatično“ umanjilo emisiju gasova staklene bašte.
Dve najveće pomorske špediterske kompanije na svetu su već počele da nude mogućnost da robu koju su naručili privremeno uskladište na lokacijama gde je prostor za to jeftiniji, kao što su Južna Koreja, Togo ili Panama.
Uvoznicima bi to omogućilo da svoje inventare brzo dopune u slučaju da do ekonomskog oporavka dođe brže nego što se sada očekujue, i ne bi morali da plaćaju zakup skladišta, čije su cene skočile zbog nedostatka radne snage.
Prema nekim procenama, uvoz kineske robe u Sjedinjenim Američkim Državama je u prve tri nedelje marta okao za skoro 60%.