Uprava Stokholma, glavnog grada Švedske, najavila je kako će postati prvi veliki glavni grad koji će zabraniti automobile na benzin i dizel u svom centralnom delu. Cilj te zabrane je smanjenje zagađenja vazduha i buke.
Od 2025. godine, u 20 blokova užeg gradskog područja Stokholma, koji obuhvataju finansijske i glavne trgovačke četvrti, biće dozvoljen samo saobraćaj električnih vozila, preneo je Rojters.
Odluka o proširenju zone kako se dodaje, uslediće početkom 2025. godine.
„Danas zbog zagađenja vazduha u Stokholmu bebe imaju plućne probleme, a starije osobe prerano umiru. Moramo eliminisati štetne izduvne gasove iz benzinskih i dizel automobila. Zato uvodimo područje sa niskim emisijama štetnih gasova“, rekao je Lars Stromgren iz gradske uprave za saobraćaj.
Automobili na benzin i dizel su zabranjeni, tačka.
Brojni gradovi su uveli ili uvode programe za rešavanje aerozagađenja ali Stokholm ide dalje, Pariz, Atina i Madrid zabranili su samo dizelaše, a London ima sistem naplate koji pokriva motore sa unutrašnjim sagorevanjem koji najviše zagađuju okolinu.
„Mnogi gradovi su uveli zone sa niskim emisijama u njima je dopušteno da se voze automobili sa visokim emisijama ako se plati posebna taksa“, rekao je Stromgren, „ali naš model je dalekosežniji. Automobili na benzin i dizel su zabranjeni, tačka. To je više ‘ultra’ od zone ultra-niskih emisija u Londonu“.
Šta čeka Evropljane na putu elektrifikacije voznog parka
Kako se dodaje, odabrano je područje gde je veliki broj biciklista i pešaka svakodnevno izloženo zagađenom vazduhu. To je takođe deo grada sa kompanijama koje razmišljaju unapred i koje žele da predvode prelaz u „održiviju“ budućnost.
Iako je predviđen saobraćaj samo potpuno električnim automobilima, veći kombiji sa hibridnim motorima takođe će moći da saobraćaju, a izuzeci će biti za vozila hitne pomoći i policijski automobili, kao i automobile u kojima vozač ili suvozač ima dokumentovanu invalidnost.
Švedska Zelena stranka deo je koalicije levičarskih i ekološki usmerenih stranaka koje drže vlast u gradskoj vladi Stokholma. Zeleni su saopštili kako se nadaju da će zona niske emisije podstaći upotrebu električnih vozila.
Predstavnici transportne industrije rekli su da je plan previše radikalan.
„Od 2010. godine smanjili smo emisije za 34 odsto. Ali stranka Zelenih i njihovi kolege u gradu Stokholmu sada su u prevelikoj žurbi“, saopštila je Švedska konfederacija transportnih kompanija.
Kineski električni automobili jeftiniji 20 odsto od evropskih