Kineske i indijske rafinerije će nabavljati veće količine nafte sa Bliskog istoka, iz Afrike i Amerike, što će dovesti do rasta cena i troškova transporta, jer nove američke sankcije protiv ruskih proizvođača i brodova ograničavaju isporuke ključnim kupcima, prenosi Rojters. Aljazeera takođe prenosi da su cene barela nafte na londonskom tržištu skočile za 4,2 odsto, dok su na američkom porasle za 3,5 odsto, pa je nafta dostigla najvišu cenu u poslednja tri meseca.
Američko ministarstvo finansija je u petak uvelo sankcije ruskim kompanijama Gazprom Neft i Surgutneftegaz, među kojima se našla i Nafta industrija Srbije (NIS), kao i 183 broda za prenos nafte. SAD su uvele sankcije ciljajući na finansiranje rusko-ukrajinskog sukoba, a pomoćnik državnog sekretara SAD za evropska i evroazijska pitanja Džejms O’Brajen je objasnio da je „cilj sankcija je da manje novca stiže u Rusiju“, o čemu je Nova ekonomija već pisala.
Mnogi od brodova kojima su uvedene sankcije, korišćeni su za transport nafte u Indiju i Kinu, nakon što su zapadne sankcije i cenovna ograničenja, uvedena od strane Grupe sedam (G7) 2022. godine, preusmerila trgovinu ruskom naftom sa Evrope na Aziju.
Među novo sankcionisanim brodovima nalazi se 143 tankera koji su prošle godine prevezli više od 530 miliona barela ruske sirove nafte, što čini oko 42 odsto ukupnog ruskog izvoza sirove nafte morskim putem, naveo je glavni analitičar za pomorski transport kompanije Kpler (kompanija za analizu podataka energetskog i transportnog sektora) , Met Rajt, prenosi Rojters.
Rajt objašnjava da će ove sankcije značajno smanjiti obim dostupnog transporta za prenos nafte, što će povećati troškove prevoza. Od tog ukupnog obima, oko 300 miliona barela isporučeno je Kini, dok je većina preostalog dela otišla u Indiju, dodao je.
U prvih 11 meseci prošle godine, indijski uvoz ruske nafte porastao je za 4,5 odsto u odnosu na prethodnu godinu, dostigavši 1,7 milijardi barela dnevno, što čini 36 odsto ukupnog indijskog uvoza. Kineski uvoz, uključujući snabdevanje putem naftovoda, porastao je za 2 odsto, dosegnuvši oko 99 miliona metričkih tona (2,1 milijarda barela dnevno), što čini 20 odsto ukupnog kineskog uvoza u istom periodu.
Prema izvorima Rojtersa, nove sankcije će primorati Kinu i Indiju da se vrate na tržište nafte koje je u skladu sa zapadnim restrikcijama, kako bi osigurale veće isporuke sa Bliskog istoka, iz Afrike i Amerike.
Sagovornici Rojtersa smatraju da će i Kina i Indija alternativu za uvoz nafte verovatno tražiti na Bliskom istoku.