PROIZVOĐAČ ELEKTRIČNIH AUTOMOBILA TESLA OVE JESENI U RETROVIZORU IMA KINESKOG RIVALA, KOJI JE TRENUTNO ISPRED TESLE U KVARTALNOJ PROIZVODNJI I DRUGI IZA AMERIČKOG PROIZVOĐAČA AUTOMOBILA PO GLOBALNOJ PRODAJI. IZA KINESKOG KONKURENTA STAO JE JOŠ 2008. MILIJARDER VOREN BAFET, ALI NAJVEĆE ZASLUGE ZA USPEH PRIPISUJU SE NJENOM OSNIVAČU
Akcije kineske kompanije BYD (Build Your Dreams) skočile su sredinom oktobra nakon što je saopšteno da očekuju da će se profit u trećem kvartalu više nego udvostručiti u poređenju sa prošlom godinom. Dok je Tesla isporučio 435.059 električnih automobila, BYD je bio za petama sa prodajom od 431.603 električnih putničkih vozila. U prethodnih šest kvartala, Tesla je nadmašivao BYD za više od 670.000 vozila, a sada se jaz u prodaji dramatično smanjio na samo 3.456 jedinica.
Analitičari kažu da BYD duguje takav rast svom originalnom poslu. Za razliku od proizvođača automobila koji su se proširili na proizvodnju električnih modela, BYD je prvobitno bila kompanija za proizvodnju baterija, koja je kasnije počela da proizvodi automobile. Baterije su među najskupljim delovima EV i njihova izrada u kući štedi BYD-u mnogo novca. Konkurenti, uključujući Teslu, oslanjaju se na treće proizvođače baterija.
Zahvaljujući udvostručenom prihodu i neto profitu BYD-a koji premašuje 10 milijardi juana, Vang Čuanfu našao se u samom vrhu liste najboljih izvršnih direktora u Kini, a prema pisanju magazina Forbs, njegovo bogatstvo procenjuje se na 17, 7 milijardi dolara, čime zauzima sedmo mesto najbogatijih ljudi u Kini.
Ko je Vang Čuanfu?
Rođen je 1966. godine u siromašnoj porodici farmera na pirinčanim poljima u jednoj od najsiromašnijih kineskih provincija u okrugu Vuvej. Kao tinejdžer ostao je siroče i odgajali su ga stariji brat i sestra, koji su ga podržavali u obrazovanju.
Bio je prvi čovek iz njihovog sela koji je uspeo da se upiše na fakultet, gde je pokazao veliki talenat.
Nakon što je stekao diplome iz inženjerstva i fizičke hemije u metalurgiji, 1987. preporučen je za postdiplomske studije na Pekinškom institutu za opšta istraživanja za obojene metale, gde mu je ubrzo ponuđeno radno mesto. Zbog svojih izuzetnih istraživačkih dostignuća, Čuanfu je unapređen u zamenika direktora. Imao je samo 26 godina, što ga je činilo najmlađim službenikom u celom institutu.
Njegov san je bio da postane naučnik i profesor. Međutim, 1993. Institut je sarađivao sa Baosteel Group na projektu koji je uključivao osnivanje kompanije za proizvodnju nikl-vodonikovih baterija u Šendženu. Čuanfu je dobio zadatak da nadgleda njeno osnivanje. Po dolasku u Šendžen, bio je zaslepljen razvijenošću tržišta. Njegov san da postane naučnik je izbledeo, dok se impuls za bavljenje biznisom žestoko rasplamsao.
Primetio je da tamo mnogi ljudi koriste glomazne ručne bežične telefone. Kako su baterije bile Vangova istraživačka specijalnost, dao je otkaz u Institutu, pozajmio 2,5 miliona juana (oko 343.000 dolara danas) i zajedno sa svojim rođakom osnovao kompaniju BYD (Build your dream) i izgradio fabriku za proizvodnju baterija za mobilne telefone. Vrlo brzo su stekli ime na tržištu proizvođača punjivih baterija za pametne telefone, laptope i drugu elektroniku.
Postaju javna kompanija 2002, a do najvećeg obrta dolazi sa kupovinom državnog proizvođača automobila, Kinchuan Automobile Company. Električna vozila su tada još bila u povojima, ali su zvaničnici Pekinga početkom 2000-ih uveli subvencije i poreske olakšice za proizvodnju iz obnovljivih izvora energije. Za BYD, to je bio savršen trenutak. Prvi automobil, limuzinu F3 na benzin, napravio je 2005. godine, a već naredne godine verziju na baterije, F3E.
Godine 2008. američki milijarder, investitor Voren Bafet, kupio je 10 odsto udela u BYD Auto, rekavši da će ta kompanija jednog dana postati „najveći igrač na globalnom automobilskom tržištu koje je neizbežno postalo električno“.