
Koliko će nas koštati gas?
Srpske vlasti su preko amandmana na budžet za ovu godinu uspele da izdvoje 1,4 milijarde evra za Naftnu industriju Srbije, a izdvajanja za gas koja tek čekaju Srbiju biće dodatni udarac fiskalnoj politici. U...

Komisija za zaštitu konkurencije (KZK) sprovela je analizu i utvrdila da se ne može osnovano pretpostaviti da su se tri mobilna operatera prethodno dogovarala u pogledu povećanja cena svojih usluga. Na osnovu prikupljenjih činjenica ne može da se zaključi postojanje direktnog ili indirektnog tajnog dogovaranja, navodi Komisija.
Komisija za zaštitu konkurencije je krajem februara i tokom marta na osnovu javno dostupnih informacija bila upoznata sa namerom da sva tri mobilna operatora povećaju cene usluga mobilne telefonije, navodi se u saopštenju KZK.
U vezi sa tim, Komisija je primila i više inicijativa za ispitivanje postojanja eventualne povrede konkurencije.
Postupajući po ovim inicijativama, Komisija je prikupljala i analizirala regulatorni okvir, javno dostupne podatke i zatražila izjašnjenja od sva tri operatora mobilne telefonije u Srbiji, navodi se u saopštenju na sajtu KZK.
Analizom regulatornog okvira Komisija je utvrdila da postoji obaveza prethodnog obaveštavanja, između ostalih, i korisnika usluga mobilne telefonije o promenama cena.
„Tako je na osnovu javno dostupnih podataka konstatovano da su sva tri mobilna operatora, unapred najavila povećanje cena svojih usluga, uključujući i metode javnog obaveštavanja, i to 30 dana pre promene cena“, navodi Komisija.
Takođe, prema izjašnjenjima operatora dostavljenim na zahtev Komisije, pre objave o povećanju cena pojedini operatori su obavili konsultacije sa Nacionalnom organizacijom potrošača Srbije ili su o nameravanom povećanju cena unapred, dopisom, obavestili Regulatorno telo za elektronske komunikacije i poštanske usluge.
Komisija navodi da nije ocenjivala da li je obaveštavanje korisnika usluga mobilne telefonije bilo u skladu sa navedenim propisima, niti da li je ovakav način obaveštavanja adekvatan, već su obaveštenja posmatrana samo iz ugla povećavanja transparentnosti na tržištu.
Komisija navodi i da je naročito analizirala podatke o vremenu najave povećanja cena i o iznosu povećanja, posebno imajući u vidu navode iz medija koji se odnose na podudarnosti u pogledu ova dva faktora, kao i ponašanje mobilnih operatora kod prethodnih povećanja cena iste usluge.
„U pogledu vremena najave promena cena, a kako je prethodno već rečeno, sva tri operatora su postupila na osnovu regulatorne obaveze te 30 dana unapred najavila promene cena usluga mobilne telefonije. Pri tome, na osnovu podataka dostavljenih od strane sva tri operatora mobilne telefonije po zahtevu Komisije (redosled najave povećanja cena, dokumentacija koja je tom prilikom objavljivana i sl), nije se moglo osnovano pretpostaviti postojanje prethodnog dogovora u pogledu povećanja cena„, navodi se u saopštenju Komisije.
Kada je reč o iznosu povećanja, takođe je utvrđeno da se ne može osnovano pretpostaviti postojanje prethodnog dogovora o ovom elementu cene.
„Naime, poređenjem podataka dostavljenih na zahtev Komisije koji se odnose na povećanje cena kod sva tri operatora, i to kako po pojedinačnim paketima koji su međusobno uporedivi, tako i uprosečene vrednosti povećanja, utvrđeno je da povećanja cena nisu jednaka ni u nominalnom ni u procentualnom iznosu kod sva tri posmatrana operatora mobilne telefonije“, navodi Komisija.
Dodatno, Komisija je analizirala i prethodna ponašanja u cilju utvrđivanja eventualnog postojanja određenog obrasca po kom su postupali mobilni operatori prilikom ranijih povećanja cena iste usluge – ali na osnovu raspoloživih podataka, takav obrazac nije utvrdila.
„Imajući u vidu prethodno izneto, te činjenicu da su operatori svoja poskupljenja javno saopštavali i objavljivali 30 dana pre primene novih cena kako bi svoje ponašanje uskladili sa Zakonom o potrošačima i Zakonom o elektronskim komunikacijama, pri čemu takav način obaveštavanja nije uočen prilikom prethodnih povećanja cena usluge mobilne telefonije, kao i odsustvo ponašanja koje bi upućivala na postojanje dogovora postignutog u prethodnom periodu, ocenjeno je da na osnovu prikupljenih činjenica ne može da se zaključi postojanje direktnog ili indirektnog tajnog dogovaranja“, piše.
Na visoko koncentrisanim tržištima, jedna promena cena koja nije deo eventualnog prethodno postignutog dogovora, a koja pri tome nije istovremena, niti u istom (nominalnom/procentualnom) iznosu i koja je prethodno saopštena organizacijama potrošača, regulatornom telu, te javno objavljena shodno odgovarajućoj regulativi, nije dovoljna da Komisija pouzdano pretpostavi ponašanje koje bi ukazivalo na postojanje povrede konkurencije, u meri koja omogućava ispunjenje pravnog standarda za pokretanje postupka po službenoj dužnosti, navodi se u saopštenju.
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Srpske vlasti su preko amandmana na budžet za ovu godinu uspele da izdvoje 1,4 milijarde evra za Naftnu industriju Srbije, a izdvajanja za gas koja tek čekaju Srbiju biće dodatni udarac fiskalnoj politici. U...

Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD) saopštila je da je ove godine dostigla značajnu prekretnicu u Srbiji, uloživši više od 10 milijardi evra u zemlju od 2001. godine kroz skoro 400 projekata.U Beogr...

Više od 78 odsto vozača u Srbiji smatra da bi u slučaju značajnog rasta cena goriva, država trebalo da reaguje smanjenjem akciza, dok 11 odsto njih veruje da bi trebalo povećati subvencije za kupovinu elektr...

Sindikat pančevačke Rafinerije zatražio je obraćanje generalnog direktora NIS-a, a upitao je i kadrovsku službu ima li strategiju u vezi sa statusom zaposlenih. Kako saznajemo, zaposleni traže informacije u ...
PREMIUM sadržaji na platformi NovaEkonomija.rs Inforamcije koje imaju dodatnu vrednost
POGLEDAJ SVE