Inicijativa „Digitalna Srbija“, Fondacija Petlja i UNICEF u Srbiji organizuju nove interdisciplinarne kurseve namenjene osnovcima i srednjoškolcima koji teoriju i zadatke iz fizike premeštaju u virtuelnu laboratoriju smeštenu u računar.
Na taj način, otvoren je internet prostor koji im omogućava da simuliraju fizičke pojave, ali i da sami isprogramiraju eksperimente koji im pomažu da se uvere kako funkcioniše svet koji nas okružuje. Ovi interaktivni kursevi nazvani „Fizičke simulacije“, kao i prethodno objavljeni „Epidemija“ i „Algoritamska umetnost“, dostupni su na besplatnoj platformi net.kabinet.Svi znamo da je fizika svuda oko nas, a često nas pitanja koja ona pokreće iskreno zanimaju sve dok se ne suočimo sa naizgled komplikovanim i apstraktnim formulama.
Sa tom svešću su nastali ovi kursevi usklađeni sa zvaničnim programima nastave i učenja, koji će svakom učeniku sedmog razreda osnovne škole i prvog razreda gimnazije omogućiti da pomoću računara prepozna i testira fizičke zakone.
Kurs daje odgovore na pitanje kako radi padobran, daje priliku da ispitamo slobodan pad sa krivog tornja u Pizi ili vožnju trotineta na ledu. Zamišljeni tako da, pored glave, učenicima uposle i prste za tastaturom, kursevi „Fizičke simulacije“ će teoriju i eksperimente iz fizike oživeti na ekranu računara.
Kursevi zbog svoje interdisciplinarnosti pozivaju na saradnju nastavnike fizike i informatike. Pisani su popularnim jezikom, obiluju zanimljivim ilustracijama, ponekim TikTok videom i primerima koji vode učenike u svet eksperimenata, merenja, testiranja, a samim tim i razvijanja kritičkog mišljenja. Doktorka fizike Tijana Marinković, nastavnica u Šestoj beogradskoj gimnaziji i jedna od autora kursa ističe:
„Naša ideja kao autorskog tima bila je da učenicima, kroz brojne primere koje mogu da vide i iskuse gotovo svakog dana, pokažemo da je fizika daleko prisutnija u našim životima od onoga kako je većina nas doživljava. Želeli smo da se ovom naukom pozabavimo na jedan interaktivniji i savremeniji način, pružajući mogućnosti učenicima ne samo da veruju na reč, već da ono što nauče mogu da isprobaju, istestiraju i na taj način neku tvrdnju odbace ili potvrde.“
Pored Tijane, na kursu je radilo mnoštvo drugih stručnjaka među kojima su i Ivan Razumenić, softverski inženjer Majkrosoftovog Razvojnog centra u Srbiji, Mladen Šljivović, nastavnik fizike u Gimnaziji Zaječar i jedan od dva srpska kandidata za najboljeg nastavnika na svetu za ovu godinu, kao i Nebojša Vasiljević, direktor Fondacije Petlja, i Milan Vugdelija, autor brojnih Petljinih materijala i nastavnik u Računarskoj gimnaziji.
Svi oni su u kurs uneli svoje bogato iskustvo stečeno kako u formalnom, tako i neformalnom obrazovanju. Svoj doprinos kursu dala je i studentkinja Prirodno-matematičkog fakulteta u Novom Sadu Aleksandra Dragović, čiji je naučno-popularni TikTok kanal privukao više od 125 hiljada pratilaca, ali i tattoo umetnica Katarina Zlatić, čije ilustracije boje stranice kursa.